Hur får jag min 1-åring att sova i egen säng? Pepp tack.
Vår dotter somnade i famnen hela första året och lades sen ner i spjälsängen. Så hon var ju van att sova där men inte somna. När hon var runt ett år bestämde vi oss för att hon skulle lära sig somna i sin säng också men självklart med oss närvarande, att gå därifrån ser jag ingen fördel med. Genom tips från en bekant och våra funderingar gjorde vi så här.
(Man kan gärna leka en del i spjälsängen på dagen för att göra den till en positiv plats)
Hon fick välling i famnen i en fåtölj i sovrummet. Vi har sen vi började med detta haft en cd med mjuk och lugn sovmusik i hennes rum. Sen la jag ner henne i sängen, sa god natt osv och sen satt jag tyst i fåtöljen, hon såg mig men jag pratade ingenting. Hon stökade och stökade och protesterade men blev bara tydligt ledsen två gånger och då tog jag upp henne, tröstade och lugnade och sen la jag ner henne i sängen igen. Jag pratade alltså inte i övrigt men fanns där för henne. Det tog väl någon timme av stök första kvällen innan hon la sig ner och somnade och sen blev det successivt kortare. Och våra nätter blev mycket bättre av att hon lärde sig somna i sin säng.
Vi provade med att sitta bredvid och ha en hand på henne men det kändes som att det störde mer än det hjälpte så sen satt vi en bit bort i rummet istället.
Vår bekant hade tom mp3-spelare med musik/ljudbok i öronen för att orka sitta där i ett mörkt sovrum så pass länge och även kunna "ignorera" protesterna (det är ju mer osynligt än en dator eller bok också så barnet märker inte att man har det)