Inlägg från: Wielkip |Visa alla inlägg
  • Wielkip

vad ska vi tänka på om vi skaffar häst??

Att ha häst i spilta är förbjudet enligt lag.
    Hästens foderstat ska räknas ut efter densamma enskilda behov, mineraler, vitaminer o kraftfoder.
    Hästar o kossor kan inte alltid äta samma hö, höet måste analyseras för att få fram näringsvärdet.
    Försäkring är superviktigt!
    Hovslagare var 6-8 vecka.
    Läs på ordentligt om utrustning, storlekar, täcken i olika modeller, bett samt deras storlekar, detsamma med träns och absolut viktigast är sadeln! Om hästen går upp/ned i vikt samt sätter/förlorar muskler måste sadeln bytas ut.
    Hästarär flockdjur och får ej vara ensama.
    Gå kurser i näringslära och sjukvård tycker jag, det är det absolut viktigaste!

Ridit i 17 år och köpte min egna häst när jag ridit i 13 år, och då hade jag en mamma som tävlat som yngre som var väldigt hästkunnig och hjälpte mig med allt i princip. Några år på ridskola räcker defenitivt inte för att klara av en egen.
    Skulle rekomendera att dottern börjar med att vara medryttare/skötare åt en privathäst då det är stor skillnad på privat och ridskola, mycket större än man tror!

• Wielkip

Att köpa två islandshästar skulle jag rekomendera, riktigt tåliga och kan lätt gå ute dygnet runt året runt. Om de inte blir exemhästar vill säga. Liten hästras som ändå kan bära vuxna!

• Wielkip

Om spiltan är gammal ja, men eftersom det är förbjudet att bygga nya spiltor för hästar så ser jag det som onödigt lidande för en häst att stå i spilta. Att lagen inte gäller gamla spiltor är förmodligen för att det finns gamla bönder som inte har råd att bygga om, men är säker på att det kommer bli helförbjudet inom ett par år.

Svar på tråden vad ska vi tänka på om vi skaffar häst??