• Knott

6-månaders med förstoppning - tips??

Hej!

Vår lilla tjej på drygt 6 månader är förstoppad. Vi började med smakportioner för 1½ månad sedan, så nu äter hon potatis-, grönsaks- och kycklingpuré till lunch, och jag ammar lite efter. På kvällen får hon gröt. Jag försöker ge henne katrinplommonpuré, men det tycker hon inte så mkt om, men aprikospurén går lite bättre. Sen sa de på BVC att päron är lösande, men så läste jag nu i en bok att man INTE ska ge päron till barn som är förstoppade. Så nu är jag helt förvirrad.

Nån som vet hur det är med päron?

Nån som har nåt annat tips som funkar?

• Svar på tråden 6-månaders med förstoppning - tips??
  • Knott

Åh vad skönt att höra om päron... Det måste stå fel i den där boken!

Amorella - jag vet inte hur jag ska få henne att dricka vatten!! Jag har försökt med flaska, sked, pipmugg och glas, hon bara "leker" med det och spottar ut det. Tips?

Jag kör sempers havregröt med äpple. Blandar ner katrinplommon- och aprikospuré i gröten. Men ikväll ville hon knappt äta gröten alls, vilket gjorde mig lite orolig!

Den katrinplommonpuré (och aprikospuré) hon får är hemgjord, men hon tycker inte att den är sådär jättegod. Det känns nästan som att jag tvingar i henne den, för jag vill gärna att hon ska få i sig lite så att det löser sig...

Jag har även testat att "reta" ringmuskeln efter tips från BVC, men inget resultat ännu (men det kanske dröjer en stund innan nåt händer...?)

Nån som testat Laktulos? Det fick jag också tips om från BVC.

• Knott

Kan man blanda messmör i gröten? Vi har inte börjat med välling ännu.

Päron - jag har gett henne rått finrivet päron idag, tror ni att det är bättre om man kokar och gör mos?

• Knott

Vilmas mamma - ger du messmör i vällingen regelbundet, eller var det en engångsåtgärd?

annsofi123 - ger du rå skrapad kiwi då, eller? Och hur gör du med vindruvorna? Hur gammal är din kille?

• Knott

Nu har hon varit förstoppad i tre-fyra dagar, det har kommit en liten plutt, stor som en harplutt och hård som attan. Innan det har det varit halvmjukt, hon har även haft en "trög" period tidigare då hon bajsade var 4:e dag, men väldigt lite och hårt.

Det som är skillnad nu är att hon verkar lite gnällig och inte riktigt vill äta, vilket oroar mig lite.

• Knott

Amorella: hm... jag ska nog ringa BVC imorgon igen. Pratade med dem imorse, men det där med att hon inte riktigt vill äta är nåt som kommit under dagen idag. Får se hur det artar sig under natten också.

Blir lite orolig nu...

• Knott

Vill börja med att tacka för alla tips såhär långt!

En fråga till er som har barn som varit förstoppade; hur snabbt har det löst sig, efter att ni börjat ge lösande? Jag har verkligen försökt att få i henne mycket lösande idag:

½ dl katrinplommonpuré på förmiddagen
    ½ dl katrinplommon- och aprikospuré efter lunch, hon åt dock inte riktigt allt
    ½ skrapat päron
    ½ dl katrinplommon- och aprikospuré blandat i gröten (som hon dessvärre inte ville äta upp)

Tidigare dagar har hon fått katrinplommon- och aprikospuré efter lunch och i gröten, men inte så mkt som ½ dl. Jag har inte märkt nån effekt än, men när kan jag förvänta mig att det händer något?

Fru Glad - ger du din äpple-, päron- och kiwiblandning varje dag?

Nä, jag trodde inte heller jag skulle sitta och diskutera bajs såhär, men vad gör man inte när ens lilla älskling verkar lida...

• Knott

... ja det känns verkligen som att jag proppat det lilla livet, kraken!

Håller tummarna för att hon "presterar" imorgon och att det blir lite mjukare. Annars får jag köpa lite messmör och blanda i gröten och se om det händer nåt. Ska nog ändå köpa Laktulos för säkerhets skull, eftersom det kan vara svårt att komma till apoteket under jul - vill inte stå utan om det nu inte skulle ge med sig av alla katrinplommon, aprikoser och päron...

Än en gång, tuuusen tack för alla tips. Ni är bäst!

• Knott

Eli: Skönt att höra att det finns fler i samma sits ändå... Vad är egentligen skillnaden mellan Laktulos och Microlax?

Vår BVC-sköterska sade att vi skulle testa L om det inte löst sig mha katrinplommon och aprikos, men Microlax nämnde hon aldrig!

• Knott

Menförhelvete (hi hi, jag var tvungen att skriva det ): smart att blanda så det går att dricka! Man kanske ska testa sån där katrinplommonjuice ändå, det kanske slinker ner!?

Här är nån som ska åka och storhandla lösande saker imorgon!

• Knott

Här kommer en första rapport Lilltjejen vaknade nyss för sin sena kvällsamning och när jag sen bytte på henne såg jag att hon låg och "klämde" där på skötbordet. Så jag satte henne på toa som Minna tipsat om och mycket riktigt kom det ut några "kluttar"!! Mörka och stenhårda, stackars liten, men man får vara glad för det lilla...

• Knott

Jag kämpar vidare med toatrixet och det har funkat tre gånger totalt nu, men det som kommer ut är fortfarande rätt hårt så det är nog så att det helt enkelt måste ut. Fortsätter att proppa i henne aprikospuré. Nu sover hon, när hon vaknar ska hon få det som mellanmål... Det känns som att det är på väg åt rätt håll i alla fall, men ska köpa Laktulos så att vi har över helgen om det inte ger med sig.

• Knott

Nu har jag hunnit testa diverse tips, och nu har det också börjat lösa sig, även om det fortfarande är rätt hårt.

Det allra bästa tycker jag ha varit att sätta henne på toaletten varje gång jag ser att hon tar i. Idag har vi till och med varit och köpt en potta som hon redan hunnit inviga

Vi har även försökt att ge henne mycket vatten att dricka samt katrinplommon- och aprikospuré, plus att vi gett Laktulos i 5 dagar nu.

• Knott

Det här börjar bli mer och mer detaljerat... hoppas ni inte tycker det är äckligt! Hur som helst - en fråga till er som använt Laktulos - märkte ni av att det som kom ut luktade annorlunda?

Nu har det kommit igång tycker jag och det som kommer ut är betydligt lösare (vi ökade upp dosen laktulos för 2 dagar sedan, efter att ha gett det i 4 dgr utan märkbar effekt) och nu tycker jag även att det luktar riktigt konstigt, nästan surt, som yoghurt!? Inget annat som vi förändrat som jag kan komma på...

Svar på tråden 6-månaders med förstoppning - tips??