• Knott

6-månaders med förstoppning - tips??

Hej!

Vår lilla tjej på drygt 6 månader är förstoppad. Vi började med smakportioner för 1½ månad sedan, så nu äter hon potatis-, grönsaks- och kycklingpuré till lunch, och jag ammar lite efter. På kvällen får hon gröt. Jag försöker ge henne katrinplommonpuré, men det tycker hon inte så mkt om, men aprikospurén går lite bättre. Sen sa de på BVC att päron är lösande, men så läste jag nu i en bok att man INTE ska ge päron till barn som är förstoppade. Så nu är jag helt förvirrad.

Nån som vet hur det är med päron?

Nån som har nåt annat tips som funkar?

• Svar på tråden 6-månaders med förstoppning - tips??
  • jeea

Jag gav/ger min dotter (7 månader) päron när det är trögt i magen å det funkar. Varför ska man inte ge?

• nelly 1

VA inte päron???
    Det gav vi. jag har hört att det ger dom gamlingarna när dom är hårda imagen...
    konstigt!
    Kiwi ska ju oxå vara lösande har jag hört

• Suzanna

Päronpuré funkar utmärkt! Skit i den där boken. Även katrinplommonpuré brukar göra susen, men päron är faktiskt bättre.

• Makaroner

det finns katrinplommondricka också, du kan ju prova det, annars kan du blanda katrinplommonpuré i gröten tex

• Amorella

Päronpuré är jättebra så det kan du ge. Katrinplommonpuré och aprikospuré är oxå bra. Extra fett i maten och en klick messmör dagligen (en tsk eller två) kan hjälpa. MYCKET vatten att dricka. Vilken gröt ger du? Försök undvika risgröt som ofta är lite stoppande. Havregröt är bättre. Undvik oxå morotspuré, banan och äpplepuré. Smörgåsrån och vitt bröd är oxå stoppande.

• Amorella

Just det - kiwi säger många kan funka. Men testa försiktigt. Min tjej började kaskadkräkas när hon fick det, så för henne var det nog lite för starkt.

• nest

Hemmagjord pure på vanliga plommon fungerar finfint, smakar helt annorlunda. Men jag vet inte om det finns färska plommon att köpa så här års. Hursomhelst körde jag dem bara i mikron med skalen på och då lossnade skalen och var bara att ta bort enkelt, sedan stavmixern. Men detta var ju under plommonsäsong.

• AnnieSthlm

jag testade med magmassage (sån som man ger när de har lite kolik) och det funkade. Ett annat tips som jag fick på BVC och som oxå funkade är att ta tempen ( i rumpan såklart) på barnet. Det triggar tydligen igång tarmarna.

• Knott

Åh vad skönt att höra om päron... Det måste stå fel i den där boken!

Amorella - jag vet inte hur jag ska få henne att dricka vatten!! Jag har försökt med flaska, sked, pipmugg och glas, hon bara "leker" med det och spottar ut det. Tips?

Jag kör sempers havregröt med äpple. Blandar ner katrinplommon- och aprikospuré i gröten. Men ikväll ville hon knappt äta gröten alls, vilket gjorde mig lite orolig!

Den katrinplommonpuré (och aprikospuré) hon får är hemgjord, men hon tycker inte att den är sådär jättegod. Det känns nästan som att jag tvingar i henne den, för jag vill gärna att hon ska få i sig lite så att det löser sig...

Jag har även testat att "reta" ringmuskeln efter tips från BVC, men inget resultat ännu (men det kanske dröjer en stund innan nåt händer...?)

Nån som testat Laktulos? Det fick jag också tips om från BVC.

• Vilmas Mamma

Säger bara en sak: 1 tesked messsmör i vällingen & förstoppningen är borta. Min tjej är oxå 6 mån och var jätteförstoppad förra veckan, fick tipset av en kompis, det gav resultat på en gång

Svar på tråden 6-månaders med förstoppning - tips??