• Anonym (Skamsen)

Springmask hos 3 månaders?

Känner mig så ledsen och orolig. 
    Såg en mask i mitt barns avföring.. Jag är säker på att de va en springmask.
    Det är mitt första barn och jag har ingen aning om var de kommer från.

Bara 3 månader gammal..

Någon annan som har erfarenhet av detta? 

• Svar på tråden Springmask hos 3 månaders?
  • ugly betty

Oj det låter jobbigt, men om det skulle visa sig vara mask så får ni ju hjälp på direkten!

• Anonym (CB)
    Anonym (Skamsen) skrev 2011-08-28 09:57:10 följande:
    Både jag och min man såg hur den ringlade och ålade sig.. Så då blir de nog hispan för oss båda två..Obestämd

Jag tror dig. Informera BVC så kan de skriva ut maskmedel på en gång.
  • Anonym (Skamsen)
    Anonym (CB) skrev 2011-08-28 10:01:04 följande:
    Jag tror dig. Informera BVC så kan de skriva ut maskmedel på en gång.
    Vi har lämnat avföringstest och inom 3 dagar får vi svar och då även medicine. 
    Dom måste undrsöka för att vara säkra på att de är mask. Det är ju inte vanligt bland så små barn.
  • skånegås

Mask är inte farligt och du är inte ensam.. Dock rätt ovanligt på en så liten om inga syskon är i närheten. Men ni kanske har kontakt med andra barn... Vi behandlade vår när han var 3-4 mån då syskonen hade. Det var inga problem men blev rätt kladdigt av medicinen som är mycket röd. Tips att ta av den lille kläderna när ni ger. Har haft mask i flera omgångar efter det också... Obehagligt men inte farligt.

• Anonym (Inget konstigt!)

Inga konstigt. Finns receptfritt på apoteket i flaska till små och tabletter till er, vilket ni måste ta för annars kommer ni blir smitatde och smitta bebisen igen. Väldigt smittsamt, så inte konstigt att ni fått det.

• Anonym (Sjukhus)
    Anonym (Skamsen) skrev 2011-08-28 09:57:10 följande:
    Både jag och min man såg hur den ringlade och ålade sig.. Så då blir de nog hispan för oss båda två..Obestämd
    Haha ja, men då är det nog kanske mask. Frågan är ju dock hur den lilla har kunna bli smittad.
  • Anonym (Skamsen)

Dom ända barnen han haft kontakt med är min mans brorsbarn. 
    Men de va för ett par veckor sen..
    Men vi har även varit på sjukhus med honom så de kanske kan vara därifrån..

Är de inte farligt ifall vi tar medicin mot de om vi inte har de? 

Anonym (Skamsen) skrev 2011-08-28 12:57:58 följande:
    Dom ända barnen han haft kontakt med är min mans brorsbarn. 
    Men de va för ett par veckor sen..
    Men vi har även varit på sjukhus med honom så de kanske kan vara därifrån..

Är de inte farligt ifall vi tar medicin mot de om vi inte har de? 
    Nej, det är inte farligt. Har er son fått det kommer ni med största sannorlikhet få det. Det tar några veckor innan man får mask i magen, eftersom man blir smittad med äggen som kläcks i tarmen. Masken lägger ägg i ändtarmsöppningen och när någon byter om, går på toa, har löst åtsittande kläder "dräller de ägg runt sig. Så ta medicin sen väntar man 3 veckor och tar medicin igen (för att döda de nya äggen). Byt sängkläder och kläder varje dag och var super noga med hygien. Lycka till!
  • Anonym (Skamsen)
    Anonym (Inget konstigt!) skrev 2011-08-28 14:58:18 följande:
    Nej, det är inte farligt. Har er son fått det kommer ni med största sannorlikhet få det. Det tar några veckor innan man får mask i magen, eftersom man blir smittad med äggen som kläcks i tarmen. Masken lägger ägg i ändtarmsöppningen och när någon byter om, går på toa, har löst åtsittande kläder "dräller de ägg runt sig. Så ta medicin sen väntar man 3 veckor och tar medicin igen (för att döda de nya äggen). Byt sängkläder och kläder varje dag och var super noga med hygien. Lycka till!
    ÅÅÅÅÅH!!! 
    Sååå vidrigt!!

Känns som jag skulle vilja flytta omedelbart och lämna kvar allt!
    Massa äckliga osynliga ägg liggandes överallt!! Kräks 

Vad kan man använda för att döda äggen som ligger överallt?
    Genom att bara damsuga och skura finns väl några kvar som bara sveps omkring? 

Dör dom i tvättmaskinen på 40 grader eller de e 90 grader som gäller? 
    Anonym (Skamsen) skrev 2011-08-28 16:21:04 följande:
    ÅÅÅÅÅH!!! 
    Sååå vidrigt!!

Känns som jag skulle vilja flytta omedelbart och lämna kvar allt!
    Massa äckliga osynliga ägg liggandes överallt!! Kräks 

Vad kan man använda för att döda äggen som ligger överallt?
    Genom att bara damsuga och skura finns väl några kvar som bara sveps omkring? 

Dör dom i tvättmaskinen på 40 grader eller de e 90 grader som gäller? 
    Ni kan inte göra så mycket mer än att städa och byta kläder och äta medicin. Äggen kläcks inte hemmet bara i kroppen så de som inte lyckas komma in i er dör (som ägg). Det är därför ni skall äta medicin också alla tre och städa, hålla hygienen, byta kläder(varje dag).. Efter tre veckor tar ni medicin igen och då dödar ni dem äggen som lyckats komma in, och ni blir av med dem. Ja, de dör i tvättmaskinen. Lycka till!
  • Anonym

Kan också vara så att någon av er har mask utan att veta om det. Vuxna kan ha mask utan att det kliar. Tabletterna är ingen fara att ta "i onödan" så jag skulle behandla hela familjen.

Som flera har skrivit. Det smittar lätt. Kan finnas i dammet osv. Man kan få det varsomhelst. Det är också vanligt med springmask. När de har provat att testa alla barn på skolor och förskolor har det visat sig att jättemånga har mask utan att veta om det.

Du skrev om bakteriedödande rengöringsmedel. Det gör ingen nytta för springmask. Undvik det helst om det inte är magsjuka eller så.

• Idaannastina

Problemet med att ge maskinfel till barn under 1 är att de kan (i få fall) få kramper av den flytande medicinen och vc sa till oss att tabletterna inte kunde krossas?! Båda barnen har fått mask här (en treåring och en sexmånaders) så vi valde att inte ge till bebisen utan bara till oss vuxna och stora killen. Tänker att bebisen inte har några synliga men, och att äggen inte sprids så mycket i och med att han har blöja.

Svar på tråden Springmask hos 3 månaders?