• zingoalla

Vad baka mjölkfritt till 2-års kalas

Ska ha ett helt mjölkfritt kalas för min 2-åring
    men det står still med vad jag ska bjuda på förutom bullar o chokladbollar.Förslag?

• Svar på tråden Vad baka mjölkfritt till 2-års kalas
  • MadHatter

Jag tänkte skriva chokladbollar, men det hade du ju redan...

Småkakor kan man ju baka på margarin och de innehåller ju inget mjölk i övrigt - så där finns det ju massor att välja på. Gör man kavlade småkakor kan man ju forma dem med pepparkaksformar eller på fri hand till ngot barnet gillar - en häst eller en bil tex - man kan också ha färglad glasyr på för extra skoj.

Frukt i skålar brukar ju små barn gilla.

Tofuglass är gott. Vill man ha sås kan man ju värma jordgubbsylt tex och det borde finnas mjölfria såser i glassdisken. Och strössel förstås. Maränger är det ju heller inte mjölk i. Så du skulle ju kunna göra en "glasstårta" av uppstjälpt tofuglass dekorerad med sås, strössel, och maränger. Gör du egna maränger kan du ju göra dem i olika färger.

Till Halloween brukar jag göra spökmaränger - maränger som jag gör spökformade och dekorerar med chokladmun och ögon - fast du kan ju inte använda choklad men det finns ju särskilda pennor man kan rita på mat med - de kanske inte innehåller mjölk.

Bananslantar rullad i kokos är en annan enkel och nyttig favorit här hemma.

Kokostoppar innehåller ju heller inte mjölk och är lätta att göra.

Några förslag i alla fall...

• IdaTörnrosa

Tänk på att köpta maränger innehåller skillnad så dom kan du inte använda. Annars kan du baka allt du brukar baka till andra kalas. Du byter bara ut det som är mjölk och tillsätter mjölkfritt margarin och havre/ris/soya mjölk istället. Jag brukar göra kladdkaka till kalasen då kan man servera med vanlig grädde till dom som tål och havre eller soya grädde till den som inte tål. Lycka till!

• camvet

Jag brukar baka på mjölkfritt margarin tex milda el carlshamn. Och den flytande milda culines är mjölkfri. 
    Jag gör egen tårta då med otelys vaniljhavresås och Go gren vispgräde som är havrebaserad.
    Ska jag ha maränger så gör jag dem själv då det är svårt att få tag på mjölkfria.I de köpta är det ofta skummjölkspulver i.
    Ibland till kalas har jag marängsviss och då har jag antigen toffuglass eller Numera otlys havreglass då dotter inte tål soja heller.
    Det finns ganska mycket till allternativ idag,ica har oftast det bästa sortementet. Lycka till

Mamma till Axel 04 och Anja06. Mf0711
  • zingoalla
    MadHatter skrev 2011-08-27 08:28:34 följande:

Jag tänkte skriva chokladbollar, men det hade du ju redan...

Småkakor kan man ju baka på margarin och de innehåller ju inget mjölk i övrigt - så där finns det ju massor att välja på. Gör man kavlade småkakor kan man ju forma dem med pepparkaksformar eller på fri hand till ngot barnet gillar - en häst eller en bil tex - man kan också ha färglad glasyr på för extra skoj.

Frukt i skålar brukar ju små barn gilla.

Tofuglass är gott. Vill man ha sås kan man ju värma jordgubbsylt tex och det borde finnas mjölfria såser i glassdisken. Och strössel förstås. Maränger är det ju heller inte mjölk i. Så du skulle ju kunna göra en "glasstårta" av uppstjälpt tofuglass dekorerad med sås, strössel, och maränger. Gör du egna maränger kan du ju göra dem i olika färger.

Till Halloween brukar jag göra spökmaränger - maränger som jag gör spökformade och dekorerar med chokladmun och ögon - fast du kan ju inte använda choklad men det finns ju särskilda pennor man kan rita på mat med - de kanske inte innehåller mjölk.

Bananslantar rullad i kokos är en annan enkel och nyttig favorit här hemma.

Kokostoppar innehåller ju heller inte mjölk och är lätta att göra.

Några förslag i alla fall...

Många bra förslag. Kavlade kakor var en toppen ide ju, råkar du ha ett recept?
  • zingoalla
    IdaTörnrosa skrev 2011-08-27 08:37:38 följande:
    Tänk på att köpta maränger innehåller skillnad så dom kan du inte använda. Annars kan du baka allt du brukar baka till andra kalas. Du byter bara ut det som är mjölk och tillsätter mjölkfritt margarin och havre/ris/soya mjölk istället. Jag brukar göra kladdkaka till kalasen då kan man servera med vanlig grädde till dom som tål och havre eller soya grädde till den som inte tål. Lycka till!
    grejjen är att jag nomalt sett inte bakar. Är usel i köket.
  • Alexi

Mitt tips är att göra en stor marängtårta, en hel plåt stor. Sen fylla med massor med bär, björnbär, jordgubbar, banan osv. Detta har jag fått hos släkting många gånger och det är supergott!

• vittra

Jag har recept på en god mjuk äppelkaka som är mjölk- och äggfri, innehåller olja istället. Jättegod och saftig, men kanske inte så festlig? Om du vill ha receptet kan jag försöka leta reda på det!

• zingoalla
    vittra skrev 2011-08-27 11:13:36 följande:
    Jag har recept på en god mjuk äppelkaka som är mjölk- och äggfri, innehåller olja istället. Jättegod och saftig, men kanske inte så festlig? Om du vill ha receptet kan jag försöka leta reda på det!
    det får du gärna dela med dig av
  • MadHatter
    zingoalla skrev 2011-08-27 09:19:59 följande:
    Många bra förslag. Kavlade kakor var en toppen ide ju, råkar du ha ett recept?
    Mördeg med ägg i är kavlingsbara. Här är en mördeg som är kavlingsbar:
    4 dl mjöl +200 gram margarin +1/2 dl socker + 1 äggula
    Hacka och arbeta ihop det till en deg på bakbord. Vila minst  30 minuter i kyl. Kavla ut och ta ut kakor. Grädda 200 grader i tio minuter.
    Man kan smaksätta degen med kako om man vill ha chokladkakor
    Man kan ha plastduk eller kavelduk emellan när man kavlar så går det bättre.
Svar på tråden Vad baka mjölkfritt till 2-års kalas