• anne h

Har ditt barn elevassistent/assistent av motsatt kön?

Om ditt barn har en elevassistent/personlig assistent av motsatt kön, hur gör de på gymnastik, bad mm? Var byter barnet om; i "sitt" omklädningsrum eller det som passar assistenten? Var duschar det?

När assistent OCKSÅ ska bada i tex badhus, var byter de då om och duschar? EN sak när bara barnet/brukaren ska bada, tex simskola, men när även ass ska göra det???

Hur gammalt är ditt barn? 

/anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Svar på tråden Har ditt barn elevassistent/assistent av motsatt kön?
  • anne h
    dukat skrev 2012-02-21 14:10:30 följande:
    jaså så. Men eftersom han tydligen trivs väldigt  med 2 kvinnliga assistenter så är ju det väldigt osannolikt.Men det går ju  att kommunicera med honom o i få svart på vitt.Det är ju ganska vanligt att killar har bara kvinnliga assistenter och jag har då aldrig hört att det skulle vara några oövervinnerliga problem med dusch o bad omklädning eller sova på hotell när dom är kille + 2 tjejer.Allt går o lösa bara man förbereder och är förberedd. 
    "trivs väldigt med 2 kvinnliga assistenter"? Han är hänvisad till det då jag inte hittat någon lämplig kille i rätt ålder. Den dag jag finner rätt kille så är det kört för de kvinnliga assistenterna
  • anne h

När jag är med grabben på badhuset går han in på herrarnas och duschar/byter om, elevass i skolan vägrar göra det. Inte ok i mina ögon. Ass följer brukaren, inte tvärtom.

• dukat

O då missförstod jag det.Tyvärr är det ju brist på manliga assistenter men hoppas förstås att du ska hitta ngn Personligen tycker jag ju  att det är viktigare att personkemi osv stämmer  än det kön assistenten har

• Liten elak och intelligent
    dukat skrev 2012-02-21 15:42:21 följande:
    O då missförstod jag det.Tyvärr är det ju brist på manliga assistenter men hoppas förstås att du ska hitta ngn Personligen tycker jag ju  att det är viktigare att personkemi osv stämmer  än det kön assistenten har
    Skulle du tycka så om du själv behövde behövde assistans också?
  • Liten elak och intelligent
    anne h skrev 2012-02-21 15:21:06 följande:
    När jag är med grabben på badhuset går han in på herrarnas och duschar/byter om, elevass i skolan vägrar göra det. Inte ok i mina ögon. Ass följer brukaren, inte tvärtom.
    Men ska assistenten behöva se nakna kroppar av det andra könet om hon inte vill?
  • dukat
    Liten elak och intelligent skrev 2012-02-21 15:43:40 följande:
    Skulle du tycka så om du själv behövde behövde assistans också?
    O Ja absolut För mej är det självklart att personliga egenskaper och personkemi som stämer är mkt viktigare än det kön man råkar ha .Sen är det ju regel att PA följer brukaren så lite märkligt att elevass får vägra detta. Har man nu valt att vara PA så måste man ju sätta sej över sådant och göra det som är bäst för brukaren
  • anne h
    Liten elak och intelligent skrev 2012-02-21 15:52:20 följande:
    Men ska assistenten behöva se nakna kroppar av det andra könet om hon inte vill?
    en assistent är ingen "person" i det läget

Nä, skämt åsido, assistenten har valt sitt jobb och vet vad det kan innebära.
  • dukat
    anne h skrev 2012-02-21 17:06:57 följande:
    en assistent är ingen "person" i det läget

Nä, skämt åsido, assistenten har valt sitt jobb och vet vad det kan innebära.

precis min mening också Så förstår inte att hon får lov att vägra
  • Africa

Jag har visserligen aldrig varit med om exakt det omvända fallet, dvs. att en kvinnlig brukar har haft manliga assistenter i omklädningsrummet, men däremot förekommer det ju ganska regelbundet att simhallens/gymmets egen manliga personal eller någon hantverkare kommer in. Man får man väl skyla sig med en handduk, och dessa personer brukar ju verkligen inte stirra på damerna utan ägna sig intensivt åt sin arbetsuppgift. Så får det väl gå till även i din sons fall, dvs. assistenten går med in till herrarnas och ägnar sig åt sitt jobb. Hon vänjer sig säkert efter ett tag. 

• Africa

Däremot förstår jag att hon inte själv vill dusch inför öppen ridå i fel omklädningsrum. Men det verkar ju inte heller vara aktuellt i det här fallet. Annars skulle kanske två ass ha kunnat gå tillsammans ifall pojken inte kan vänta själv, så att en kan byta om i rätt omklädningsrum.  

Svar på tråden Har ditt barn elevassistent/assistent av motsatt kön?