Emilia 136 skrev 2011-11-30 17:36:18 följande:
hej! Jag ser att det var länge sedan du skrev in din fråga men du kanske läser det här iallafall...
Jag jobbar som skolgångsbiträde (d.v.s. assistent) för en kille med downs syndrom. Han är 12 och är integrerad i en vanlig klass. När vår klass har gymnastik så klarar han av att byta om själv i omklädningsrummet. De få gånger det har blivit något ptoblem så har jag gått in i omklädningsrummet efter att de andra pojkarna har gått ut. Vid simhallsbesök så har den manliga klassläraren sett till killen. Vi vuxna i skolan brukar inte följa med i bassängen men vi byter om i "rätt" omklädningsrum, alltså flickor i flickor och pojkar i pojkar. Vår skola har en skild simdag så det betyder att det finns alltid kända vuxna på plats i simhallen som kan hjälpa till när det behövs. Jag som skolgångsbiträde skulle inte känna mig bekväm med att duscha och byta om i samma omklädningsrum som barnet jag har hand om. Åtminståne här i finland har vi några extra rum i simhallens omklädningsrum som rörelsehindrade personer har tillgång till. OM jag skulle behöva simma med min kille så skulle jag be att få använda ett sådant rum. Då är man nära till hands men ändå avskilt.
Jo, det var länge sedan jag skrev, men frågan är lika aktuell i dag som då
Mitt barn är också 12 år men fixar inte dusch/tvätt själv, inte heller knappar, ortoser osv.
Han har kommit i puberteten och platsar definitivt inte inne på damernas längre..
På gympan använder han och ass lärarens omklädningsrum, jag hade hellre sett att han fått duscha med de andra killarna men det finns ingen manlig elevassistent som kan ta det och hans vanliga elevass vägrar gå in på killarnas.
Här i vår simhall finns inget särskilt omklädningsrum för den som behöver ha en assistent med sig (de hänvisar till resp omklädningsrum efter brukarens kön), det utgör ett problem när de unga assistenterna (2 i övrigt mkt kompetenta 20-åriga tjejer) ska hjälpa grabben. Därför brukar jag ta den biten själv, dvs gå in på herrarnas och hjälpa till med ombyte och dusch. (själv duschar/byter jag sedan om inne på damernas, medan ass är med grabben i simhallen)
Nu ska han snart på simträning, den som är med honom kommer inte behöva vara i bassängen, däremot fixa allt före/efter träningen (ombyte/dusch/osv), jag kommer inte kunna följa med då jag arbetar så det kommer vara en assistent som går med.. och hur gör vi då...