• riboflavin

Hur länge väntar du med att köra bil om du druckit alkohol?

Efter att ha kikat lite på en annan tråd funderar jag nu på hur ni andra tänker? (Tråden där en kille blåste positivt kl.9 efter att ha druckit 6 öl mellan 11 och 3 natten innan.)

Jag skulle aldrig sätta mig och köra dagen efter jag druckit, även om jag bara tagit något enstaka glas vin.

Det samma gäller för min sambo, mina syskon, mina föräldrar, svärisarna mm.
    Super man så står bilen dagen efter helt enkelt.

Hur tänker ni?

Vem är denna mystiska någon som får skulden för allt?
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-27 17:49
    Följdfråga: Hur tänker ni när ni är trötta/förkylda/stressade?
  • Svar på tråden Hur länge väntar du med att köra bil om du druckit alkohol?
  • Lenora

Jag har alltid kört lagligt men då jag jobbade drack jag ganska ofta ett litet glas vin till lunchen och körde hem på eftermiddagen.

• bananflugekärlek
    Gurkburk skrev 2011-08-27 18:01:58 följande:
    Att förbränna och att vara påverkad så att det inverkar på ens förmåga att köra bil är inte samma sak. Så, jag vågar absolut köra bil någon timme efter att jag druckit ett glas vin.

Men gränsen för rattfylla är likförbaskat uppnådd rätt fort. Och det finns ju även en fara i att inbilla sig vara i körbart tillstånd fastän man inte är det.
  • Lenora

Då jag är trött, förkyld eller stressad stannar jag hellre hemma än åker ut någonstans så det blir inte någon bilkörning då.

• riboflavin
    Anonym skrev 2011-08-27 18:05:47 följande:
    Jag är också tjej som är 1.70 lång och väger ca 80 kilo. Gäller 4 timmar för mig med? Låter länge för ett glas vin??? Beror helt på procenten, men om det är 12,5 %?
    Nej, ju större "kroppsvolym" desto snabbare alkoholförbränning.

Du kan räkna själv på:

http://www.shsweb.fi/shs/studieliv/alkometer.html
  • riboflavin
    riboflavin skrev 2011-08-27 18:08:51 följande:
    Nej, ju större "kroppsvolym" desto snabbare alkoholförbränning.

Du kan räkna själv på:

www.shsweb.fi/shs/studieliv/alkometer.html
    Att tänka på kan ju vara att deras glas är 2,5 dl, mina vinglas hemma rymmer ledigt 4 dl, så det är ju också något man får ta hänsyn till.
  • Gurkburk
    riboflavin skrev 2011-08-27 18:03:56 följande:
    Din fömåga påverkas från första promillen, men det är ju inte straffbart förrän man når den magiska gränsen...
    Första promillen? Ja, kommer man upp i en promille så påverkar det absolut förmågan. Skulle aldrig köra bil om jag hade druckit så jag hade en promille, men för det krävs det betydligt mer än ett glas vin. En timme efter att jag druckit ett normalstort glas vin kommer jag inte upp i någon nämnvärd påverkan. Naturligtvis kan det finnas kvar i kroppen, men jag är fortfarande fullt kapabel att köra bil. Det finns en anledning till att gränsen inte är 0 promille utan 0,2.
  • Studentpappa

En kompis och min svärfar har riktiga alkometrar köpta genom jobbet kostar ca 4000:-. Vi åkte till fjällen i vintras och under resan konsumerades för min del ca 6 mellanöl 33cl resan tog strax under sju timmar och jag var körduglig vid ankomsten. 
    Jag har fått blåst på fm efter någon halvfylla också några ggr av farbor blå, varit grön varje gång. Efter en normal fylla låter jag bilen stå 12h efter sista glaset/ölen.  
    Vi blåste på morgonen efter några rejäla bläckor i fjällen i vintras hade 0.6 vid kl09 sen vid kl 13-14 något tag var det 0.
    En kompis som var med hade dock strax under 1promille vid lunch han både dricker mycket mera och bränner sämre än mig dock. 
    Så jag känner mig rätt säker på att jag är nykter efter 12h efter sista supen. Om det inte har varit en karatefylla såklart.. 

• Gurkburk
    riboflavin skrev 2011-08-27 18:11:04 följande:
    Att tänka på kan ju vara att deras glas är 2,5 dl, mina vinglas hemma rymmer ledigt 4 dl, så det är ju också något man får ta hänsyn till.
    När jag säger ett glas vin menar jag naturligtvis ett normalstort glas vin och i mitt fall alltid tillsammans med mat. Vi har också riktigt stora vinglas hemma som rymmer närmare en halv flaska och efter ett sådant glas skulle jag naturligtvis vänta längre.
  • Lenora
    riboflavin skrev 2011-08-27 18:03:56 följande:
    Din fömåga påverkas från första promillen, men det är ju inte straffbart förrän man når den magiska gränsen...
    Kan bara tala för mig själv men jag är ordentligt berusad långt innan jag skulle komma upp i en hel promille i blodet. Så pass mycket dricker jag inte ens om vi är ute en helkväll utan barn och slår på stort.
Svar på tråden Hur länge väntar du med att köra bil om du druckit alkohol?