Inlägg från: coloredsnow |Visa alla inlägg
  • coloredsnow

Duschar jag för sällan?

Är du grovarbetare tycker jag att det är alldeles för lite men om du är en stillasittande kontorsråtta kan det vara för ofta med schampo 2ggr/veckan.
    Slutar du med schampo kan det räcka med en hårtvätt/10dagar.

• coloredsnow
    Anonym skrev 2011-08-27 22:00:18 följande:
    Om du vill vara intim med en sån som MIG så är två gånger i veckan för sällan.

Man behöver inte bli torr i hyn av att duscha varje dag...man behöver ju knappast stå där i 25-30 minuter varje gång, räcker med 5-7 minuter på sin höjd för att fräscha upp sig om man inte behöver tvätta håret. 
    Det räcker med vatten för att torka ut och rubba hudens naturliga balans.
    Tiden är ointressant men produkter som innehåller sulfater förvärrar problemet. Sulfater är avfettningsmedel tvål och schampotillverkarna använder för att avfetta huden och håret, sen tillsätter de återfuktande saker.
    Fiffigt sätt att skapa ett behov.
  • coloredsnow
    Anonym (Äckligt) skrev 2011-08-27 20:55:53 följande:
    Jag duschar varje morgon innan jag drar till jobbet. Tyvärr så finns det flertal av mina medmänniskor som jag delar buss med som inte gör det. Det luktar svett, dålig andedräkt, många gånger i bussar. Fattar inte att folk åker till jobbet med skiter hår eller över lag oduschade. Snälla nu som åker komunalt åtminstånde.... Duscha!
    Flottigt eller smutsigt hår? Det är stor skillnad och eftersom du säger att de har skitigt hår så antar jag att du ser skillnaden. Gör du det?

Schampo ökar fettavsöndringen i hårbotten och får håret flottigt fortare men flottigt är inte smutsigt, det är ett tecken på att hårbotten är starkt uttorkad pga sulfaterna i schampot och det försöker talgkörtlarna kompensera.

När jag slutade med schampo såg mitt hår ut sådär en period, f l o t t i g t. Med schampo var jag tvungen att tvätta det var 2-3 dag. Nu när jag inte använder schampo ser det flottigt och smutsigt ut först efter 10.
    Mitt hår har aldrig varit vackrare eller känts mjukare och det är precis lika smutsigt som förut men det är mindre flottigt.
  • coloredsnow
    Anonym (j) skrev 2011-08-27 22:45:31 följande:
    schampo ökar inte fettavsöndringen, men om man tvättar håret för ofta typ varje dag, ökar man talg produktionen i hårbotten. man stimulerar den att naturligt återfukta hårbotten.
    Jag menade talgavsöndringen såklart. Bra att du redde ut begreppen.
  • coloredsnow
    santana01 skrev 2011-08-27 22:46:30 följande:
    Nyfiken; använder du något annat än schampo när håret börjar se smutsigt ut?
    Japp, med bikarbonat och vinäger bland annat men sen använder jag lite allt möjligt i skafferiet som tex ägg.
    Är det riktigt s m u t s i g t som jordigt, lerigt osv använder jag balsam och är det riktigt illa så Laktasyd.
  • coloredsnow
    Anonym (j) skrev 2011-08-27 23:06:11 följande:
    precis. jag jobbar som frisör, varje dag kommer det kunder som klagar på sig "feta" hår. jag försöker förklara att man inte behöver tvätta håret varje dag. men det är oftast som att prata med en väggSkrikandes
    Jag förstår precis vad du menar. När jag berättar för människor omkring mej att jag inte använt schampo på några år tar de förgivet att jag ljuger för mitt hår är ju varken fett eller smutsigt.
  • coloredsnow
    Anonym skrev 2011-08-27 23:22:46 följande:
    men hur vidrig e inte Caroline af ugglas då?? Fy......
    Hon är lite speciell men har varken fett eller smutsigt hår. Solig
  • coloredsnow
    Anonym skrev 2011-08-27 23:11:20 följande:
    Jag tvättar inte håret varje dag utan varannan eller var tredje dag och det blir fett dagen efter iaf. Jag har nog snart testat alla märken som finns och inget hjälper. I ren desperation har jag snaggat håret för att andra inte ska tro att man aldrig tvättar håret

Tips?
    Om du är modig slutar du med schampo. Den största förändringen när jag slutade var just att håret inte blev flottigt efter några dagar utan nu går det en vecka eller mer.
  • coloredsnow
    Anonym skrev 2011-08-27 23:53:19 följande:
    Jag hade antingen håret utsläppt eller i samma tofs hela dagen när jag hade långt hår. Torrshampo, vart finns det att köpa?
    coloredsnow skrev 2011-08-27 23:28:36 följande:
    Om du är modig slutar du med schampo. Den största förändringen när jag slutade var just att håret inte blev flottigt efter några dagar utan nu går det en vecka eller mer.
    Vad använder man istället isf? Jag var modig nog att snagga av håret så att sluta med shampo vore rena barnleken, bara det hjälper
    Under en övergångsperiod använde jag Laktasyd för att det kändes så konstigt att bara sluta med schampo.  Bara det gjorde en jättestor skillnad på fettigheten. Nu använder jag vinäger och bikarbonat men också lite allt möjlig som ägg, honung och citron.  Jag har inte hållt på så länge,  (2 år kanske?) så jag har fortfarande inte riktigt listat ut vilket som är bäst och när.

Du kommer inte ångra dig efter att övergångsperioden är över. =)
    Det finns trådar här på familjeliv och det ska finnas något fristående forum. lockig.se kanske?
    Och det funkar jättebra på rakt hår också, mitt är rakare än rakast.
  • coloredsnow
    Anonym skrev 2011-08-28 01:06:29 följande:
    Kan ju testa lactacyd med.

Hur använder du vinägern och bikarbonatet? Nån blandning eller häller du det över håret, masserar in och sköljer?

Vart hittar man de trådarna?
    Bikarbonat blandar jag med vatten och sen masserar jag hårbotten med detta för att få bort fett och så.
    Efter det tar jag äppelcidervinäger, blandar det med vatten och sköljer håret och hårbotten med det.
    Det tar lite längre tid att pyssla med detta men det är klart värt det.

Hittade två trådar.
    Aktiv tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-24-73/m50400938.html
    Gammal tråd som i TS beskriver hur man gör och varför
    www.familjeliv.se/Forum-24-73/m23678129.html
Svar på tråden Duschar jag för sällan?