Inlägg från: coloredsnow |Visa alla inlägg
  • coloredsnow

Duschar jag för sällan?

Anonym skrev 2011-08-28 08:58:40 följande:
    Förstår inte varför vuxna människor ska vara så rädda för vatten... Sen det där om att TS ex älskat att "gå ner på henne" trots otvättat underliv ger mig rysningar. Hade aldrig låtit min kille gå ner på mig om jag inte duschat samma dag, helst precis innan. Inte så men du kissar ju med den där mojängen också, gott att få sådana odörer i ansiktet... Nej ush.

Ts, förstår att det måste ge dig problem om du lämnat kvar tvålrester i underlivet efter tvätt... Du skriver ju att en f*tta ska smaka just det och inte tvål.... Nej, tvålen ska ju bort..?
    Gå ner på? Mojängen?
  • coloredsnow
    Anonym (#123) skrev 2011-08-28 08:57:16 följande:
    Måste bara tillägga en lite OT tanke som kom upp: jag gillar inte heller då folk går runt och stinker svett, men fatta vad vi människor hetsar upp oss över småsaker numera? För 100 år sedan brydde sig folk knappast om någon luktade lite konstigt, man hade liksom värre saker att lägga sin energi på. Numera ska det sprejas och tvättas och vädras och parfymeras så till den milda grad att vi ger oss själva allergier. Det finns till och med parfym för bebisar!
    Ja, bara en tanke som sagt. Värderingar har ändrats.
    Var har du hämtat den kunskapen ifrån? Konstig jämförelse eftersom dofta-gott knappast var något alla människor hade råd med, det fanns liksom inget annat val för vanliga människor utom väldoftande örter och det är välkänt att det användes i olika utsträckning för att maskera lukter.

Dessutom är det ju välkänt(?) att adeln använde parfym just för att dölja odörer (och anledningen till att det började produceras)  Så eftersom parfym och andra välluktande saker hade det syftet så kan man slutleda sig till att människor led av andras odörer...
  • coloredsnow
    mikroE skrev 2011-08-28 10:39:08 följande:
    Jag kan med 99,99% säkerhet säga att någon som duschar som TS inte stinker om hon inte springer marathon dagarna när hon inte duschar. Om någon verkligen stinker så hade de inte duschat på flera veckor eller går i kring i kläder som är indränkta i svettlukt. Det finns också ett tredje alternativ, nämligen att personen har någon sjukdom eller obalans i kroppen som ger dålig lukt.
    Eller bor i ett mögelhus till exempel. Den lukten kan vara svårplacerad om man inte stött på den förut, det luktar liksom inte vanligt mögel.
  • coloredsnow
    Trynträ skrev 2011-08-28 11:21:07 följande:
    Tvättar man inte bort svett så börjar det lukta. Även från underlivet där det dessutom samlas urin och avföringspartiklar.
    Varken urin eller avföring samlas om man torkar sig ordentligt... Om man inte är gjord väldigt konstigt anatomiskt förståss. :P
  • coloredsnow
    mikroE skrev 2011-08-28 11:44:47 följande:
    Sant, jag är dock själv så känslig för mögeldoft att jag brukar veta om folk bor i mögelhus innan de själv vet det... Det är lite jobbigt faktiskt att gå runt och känna doften hos en människa och inte veta om man ska säga åt dem för de kanske vet att de har mögel och skäms för att det luktar eller så vet de ej och tycker jag är galen. Som exempel så visste jag två år före min scoutledare visste det själv att han hade mögel i huset...
    Mögel skulle jag definitivt säga till om, två år kan göra stor skillnad på hur stora skadorna blir.

Är man jättekänslig så ligger ju problemet mer hos den individen och inte omgivningen tycker jag. Att det är jobbigt förstår jag men det går liksom inte att omvända hela världen till att bli hygienfanatiker som tror att man är smutsig för att man inte duschar varje dag.
  • coloredsnow
    Borttagen användare skrev 2011-08-28 11:57:53 följande:
    tycker folk duschar på tok för ofta, jäkla miljöförstörare! eller så är ni bara extremt äckliga annars och svettas som grisar.. då kanske ni behöver duscha.
    Det är vansinne att störa den naturliga balansen allt för mycket med kemikalier för att sedan försöka (men inte lyckas helt) återställa den med mer kemikalier.

Att människor tycker att det är ohygieniskt och tror att man blir smutsig utan att duscha är ren okunskap. Riktigt sorgligt att de gått på en mångmiljonindustris mycket enkelriktade budskap utan att ifrågasätta. Men, men. Många här tror ju att Aftonbladet betyder sanning så man ska väl inte vara förvånad.
  • coloredsnow
    sextiotalist skrev 2011-08-28 12:20:33 följande:
    Visst är det.
    OK, jag gör det också. Jag måste smörja in benen efter jag rakat dom, annars kliar jag sönder benen. Men jag rakar max en gång i veckan under sommartiden och mycket mer sällan under vintern.

Jag använder deodorant, men väljer oparfyrmerad. Visst, jag använder både schampo och balsam, men ytterst sällan stylingprodukter.
    Parfym används inte alls.
    Jag använder också tvål och deo men väljer aktivt de med minst innehåll av onaturliga ämnen.

Vad jag menar är att många här tycker att det är bäst att duscha så ofta som möjligt, helst 1-2ggr/dag för att inte vara smutsig. Lika självklart måste man efteråt smörja efteråt med andra produkter. Tacka sjutton för att man måste smörja in sej...
  • coloredsnow
    NeLi skrev 2011-08-28 12:35:03 följande:
    jag duschar varje kväll och tvättar håret likaså! Min man gör likadant. jag skulle seriöst inte kunna leva med en man som inte duschar varje dag! Däremot kan jag ju tillägga att som igår när man kom hem rätt kalas från krogen så var det inte tal om dusch..hehe..
    Och ändå lever du idag?
  • coloredsnow
    NeLi skrev 2011-08-28 13:10:50 följande:
    hahah, ja, men jag känner mig jäääävligt sunkig :) Flört
    Det beror inte på det flytande innehållet du drack igår?
  • coloredsnow
    Anonym (Dusch) skrev 2011-08-28 17:45:46 följande:
    I håret vill jag nog inte testa metoden för den är väl framför allt till för folk med tjockt lockigt hår  och det har inte jag. Dessutom har jag färgat hår så jag tror att det måste stå colour protection på allt... Men någon här som testat "recepten" för huden?
    Nej det är inte till för dem med tjockt och lockigt hår men det var dem som började trenden. Jag gissar på att just tack vare tjockheten så blev det mer problem.

Jag har spikrakt, tunt hår och kör den metoden och det funkar jättebra. Grejjen är att man gör rent håret men inte med traditionellt schampo.
  • coloredsnow
    Anonym skrev 2011-08-28 19:17:09 följande:
    Tillägg: Jag har kontorsarbete. Vore jag svinskötare hade jag kanske känt andra behov.
    Då hade du inte behövt duscha mer än en gång om året.
  • coloredsnow
    MammaBecca skrev 2011-08-28 20:44:48 följande:
    We can agree to disagree

Jag tycker att det låter snuskigt och förstår inte ert sätt att resonera.
    Gör som ni vill, det gör ni ändå ;)

Ha en bra vecka!    
    Kan ju säga att det inte finns en enda läkare som håller med dej. Du resonerar fel och helt galet. Bakterier är bra och inget som samlas och ger problem.
    Det är när du tvättar bort dina egna bakterier du får problem och inte som du tror, att du tvättar bort elaka basskilusker.
  • coloredsnow
    Anonym (blä!!!) skrev 2011-08-28 22:01:14 följande:
    Min granne har inte duschat på hela sommaren o har anlagt en hel trädgård o målat huset varit ute i solsken o regn o haft samma trädgårdskläder hela tiden, sen Bara bytt om till vanliga kläder utan att duscha!!!! Skitgris säger ja bara Skrikandes Alltså han e bara 40 ÅR.....
    Ruskig koll du har på din granne, jag blir nästan nyfiken hur du burit dej åt för att veta allt det där. Drömmer
    Det är inte din sambo eller dej själv du pratar om??
  • coloredsnow
    SaddePadde skrev 2011-08-29 00:06:22 följande:
    Utgår ifrån att detta arbete inte skrivs på läkarutbildningen...

Och alla ni som tycker att det är sååå äckligt/ofräscht/ohygieniskt att inte duscha varje dag, är ni 14 år eller? Minns en tid av tvätta-håret-hysteri. Jag kan köpa att man duschar/badar varje dag för att man tränar mycket eller tycker det är skönt men det är liksom ingen vits att påstå att det är ohygieniskt när all kunskap snarare säger motsatsen. Mer kemikalier på kroppen är knappast vad den moderna människan behöver. Som någon skrev innan: Varför duscha varje dag så huden torkas ut mer så att man får kleta in ännu mer kemikalier för att inte bli torr? Vansinne... 
    Jag utgår från att det inte är någon högre utbildning öht därför att förklaringsmodellen är alltför förenklad.

Vi har ett par generationer som svalt hygienindustrins effektiva indoktrinering att vi blir skitiga bakteriehärdar bara av att andas och det måste bort och det ska ske genom produkter i förföriska förpackningar.
  • coloredsnow
    svalan1980 skrev 2011-08-29 10:42:12 följande:
    Jag vill veta vad ni använder för schampo som kan hålla håret rent så länge?

Sen är det så att folk med dålig kondis svettas inte. Tro mig, jag har själv varit där.
    Rätt skönt ibland faktiskt. Billigt om inte annat.
    Då berodde det säkert på att du drack för dåligt.

Jag och många med mej har den omvända erfarenheten - att man svettas mer med dålig kondis och det är eg inte så konstigt för med dålig kondis har man mer fett på kroppen och fettet är bra som värmeisolering. Dvs du blir lättare varm, fryser mer sällan och svettas mer för att reglera värmen.
  • coloredsnow
    ork skrev 2011-08-29 18:19:42 följande:
    Men för att hålla kroppen ren och undvika bakterier och vissa problem så rekomenderar jag att
    du iaf sköljer av dig varannan dag (10 min) . Och känner du att du blir för torr så kan man använda sig av vanliga oljor (oliv olja) och tvätta sig med det istället för tvål. Kroppen behåller sin balans, man blir minst lika ren och luktar inget.
    Vilka problem syftar du på?
  • coloredsnow
    Anonym (blä) skrev 2011-08-29 21:31:29 följande:
    Jag jobbar inom vården och där fick vi lära oss tidigt hur viktigt det är att duscha sig själv och patienterna varje dag. Det är ett ämne som fortfarande är högaktuellt. Vad du pratar med för konstiga människor vet jag inte
    Vi är rätt många som pratat med hudläkare och har samma erfarenhet av det de sagt.

Sen är det en myt att alla patienter automatiskt mår bra av att duschas varje dag, vad har du för utbildning?
    Jobbar du på tex op är det viktigt att vara så bakteriefri som möjligt men det är definitivt inget måste på andra avdelningar.
  • coloredsnow
    Anonym (blä) skrev 2011-08-29 21:24:03 följande:

Ju mer ni förklarar, desto äckligare tycker jag att ni är.
    Ni tycker att det är för tidskrävande att duscha och smörja in sig.
    Dessutom hävdar ni själva att ni inte luktar.
    Jag har aldrig stött på en människa som duschar varje dag, som stinker.
    Dem som stinker, är ju dem som gör som er.

Fy fan vad äckligt att jobba inom vården och inte tvätta sig innan jobbet. Du tar ju med dig massa bakterier och äckel som du samlat på dig under flera dagar.

Om det nu inte var så viktigt att duscha varje dag, hur kommer det sig då att vi är tillordnade att tvätta våra äldre varje dag?

Skulle min man gå flera dagar utan att duscha, skulle jag inte ta i honom.
    Jag svettas oerhört lite trots att jag tränar mycket, men jag duschar ändå varje dag och speciellt efter träning. Visst har man dagar då man bara är hemma och inte duschar på en dag, men då känner man sig ju gött ofräsch sedan. 

Torka sig med torklappar.... ojojoj.... nä, äckligt är det! Fy!             

Jag måste säga att du gallrar hårt vad du vill ta till dej för det mesta har tydligen gått in i ena ögat och ut genom det andra utan att passera GÅ.  Tomte
  • coloredsnow
    Plutteli skrev 2011-08-29 21:40:08 följande:
    Hahaha, jag har aldrig haft fotsvamp, är det nått som ger det är det att tvätta tvätta och tvätta lite till.
    Är jag på ett badhus tvättar jag mig ju så där är jag varken mer eller mindre skitig än nån annan.

Jag blir MER ren av en tvättlapp (som jag f.ö byter varje gång) än av att ta en dusch, snabbt spola vatten över kroppen och sen hoppa ur duschen igen. Som sagt, läs på innan du dömer andra pga fördomar utan substans.
    Jag har haft det och det berodde på att jag duschade för ofta. Blev beordrad dusch högst 3ggr/veckan av hudläkaren. Och si! Svampen försvann och det fort.
    Så vem som sprider fotsvampen kanske någon ska prata ganska tyst om.
Svar på tråden Duschar jag för sällan?