• mette

Varför stelnar inte min kola????

Dumma kola!

Jag har ju följt receptet så noga. Nu har den stått i kylen sen i går och är fortfarande helt mjuk!!!

Är det bara att kasta nu?

Snyft!

• Svar på tråden Varför stelnar inte min kola????
  • hot fuss

mette

jag hittade inte mina knäckformar när jag stod med en sats knäck på spisen.. o min man skrattade åt mig då med. svaret blev "nästa år gör fan DU all jävla knäck din jävel". man muckar inte med kvinnor m gravhormoner.. de borde lärt sig vid det här laget.

dagen efter gjorde jag microkola o microknäck o för tusan vad snabbt o enkelt o GOTT det blev..

• mette

Hehe! Nej man retar inte en gravid kvinna ostraffat!! Fattar inte att han törs efter mitt sammanbrott vid Lucia då mina lussekatter blev STENHÅRDA! Jag som slitit så med dem! Då lipade jag som en sill i timmar..

Men nä nu lägger jag ner detta med att vara huslig!

• 4barnsMom

Jämnar ut sig med kolan då, stenkatterna Flåt, kunde inte låta bli...

Jag förvarar kola i frysen om den blir så... Då är den hård en stund och går att äta iallafall! Och så skonar man ju plomberna på mostrar och farbröderna...

• hot fuss

eller så köper man i affären o lägger i egen burk o leker duktig
    jag tänkte göra så m ischokladen..

• 4barnsMom

Gör väl inget om det står dumle på papperet? Det var en bra ide... Men jag gör allt för jag har en allergisk dotter och på jul ska hon kunna få äta allt och frossa som vi andra

• niinis81

Skulle man kunna få receptet på microkola??? Har gjort micro knäck idag mums blev det..

• hot fuss

-3/4 dl ljus sirap
    -1 dryg dl strösocker
    -1 msk kakao
    -1 dl vetemjöl
    -50 g smör

Gör så här:

Blanda allt i en form med höga kanter. Sätt micron på fulleffekt i ca 1 min.
    Tag ut formen och rör runt. Sätt in på full effekt i ytterligare 4 min.
    Kontrollera med kulprovet. Kulan skall vara seg och ganska hård.
    Häll smeten på bakplåtspapper, skär i fyrkanter när det svalnat.

• hot fuss

Microkola
    Ca 60 st

Ingredienser:
    50 g margarin
    3/4 dl vetemjöl
    3/4 dl sirap
    1 1/4 dl strösocker
    1 msk kakao

Utförande:
    Blanda alla ingredienser i en skål. Ställ in i mikron utan att röra om. Värm i en minut på full effekt. Ta ut skålen och rör om. Sätt in skålen igen och värm i 2-3 minuter på full effekt. Häll smeten på ett bakplåtspapper eller i en långpanna och låt stelna svalt. Lycka till!

• summerminagirl

En fråga till alla er som gör mikrokola och mikroknäck. Vart har ni köpt skålen som ni gör knäcken i? För ett par år sen köpte jag en skål som det stod mikrosäker på. Ställde in i mikron och vad hände? Hela bottnen smälte och det blev knäcksmet överallt! Så jag litar inte på märkingen på botten av skålen längre. Det kanske funkar för andra grejer men knäcksmet blir ju så väldigt varm så jag tänkte att det kanske krävs någon specialskål. Någon som vet?

• hot fuss

jag gjorde i min salladsskål.. o så har jag en kanna i porslin somjag kan göra i oxå..

• summerminagirl

Sigrid- Glasform? Jaha. Fast den enda jag har (och även de jag sett i affärerna) har låga kanter. Ska vara höga kanter va? Den spricker inte då?

KidA- Är salladsskålen också i glas?

• trollnatt

Jag gör min knäck i en tupperware micro kanna 1 liter gjort det i hmm 7 år det funkar kanon men försäljare vill inte man använder kannan till knäck då smeten kan smälta kannan ( smält socker+ grädde =super varmt) men det har inte hänt mig än.
    recept på min julknäck
    1/2 dl socker
    1/2 dl ljus sirap
    1/2 dl visp grädde

micra 3-4 min kolla av sen micra 30 sec åt gången kolla ta prov till det är rätt konstinens ni vill ha vill gillar hårt så det tar ca 7 min totalt

• trollnatt

kortare tid så blir det kola glömde skriva det

• Sigrid

Den glasform jag brukar göra i har ca 5 cm höga kanter. Det brukar bubbla upp ganska ordentligt, men det har aldrig kokat över. Finns nog visst glas man inte ska köra i micron.

• summerminagirl

Då får jag väl prova att göra både kola och knäck i glasform nästa år då! Tack för hjälpen!

• hot fuss

jag skulle aldrig våga göra i plastformar. de är så känsliga mot allt som kokar i dem liksom.. så även fast de ska vara microsäkra så är de typ bara det när man ska tina saker i dem o så..

• LilleSkutt

Du har kokat den för kort tid, den ska bli runt 120-125 grader!

Svar på tråden Varför stelnar inte min kola????