Finesse skrev 2011-08-28 13:14:51 följande:
Nej tyvärr kan jag inte hjälpa dig.. jag köpte en sån av en kompis och jag tyckte vi fick till det bra då.. men sen när sonen kom så satt det jättedåligt så vi sålde det och hyrde ett brio primo från ntf.
Men är inte din dotter snart 6 månader?
ok, tråkigt att det inte satt bra.
Jo dottern är 6 månader men det har sttit dåligt hela tiden och nu har vi köpt ny bil och kännde då för att se om det kan sitta bra.
Lantani skrev 2011-08-28 13:16:45 följande:
Du ska ha stödbenet ner i golvet, men basen ska ändå stå på sätet, det ska inte bli luft mellan bas och sätet, då har du stödbenet förlångt.
Autobaby är den basen du inte kan luta med hjälp av någon "ratt" va? Den äldre modellen?
Tyvärr kan du inte göra något åt lutningen isåfall, mer än att testa den på en annan placering i bilen, där sätet kanske inte är lika mycket lutat.
När du sätter fast basen tycker du liksom ner den i sätet, samtidigt som du drar i bältet och ser till att de är helt sträckt överallt!
benet går inte ner i golvet utan mer in i väggen på sätet (nere vid golvet)
Basen står helt på sätet med lutningen bli jätte gålig endå. Har en kudde under fotdelen på basen. Blir lite bättre så man inte helt bra.
Men det värsta är endå att den går att vicka så mycket på. Nästan så att den välter.
Vi har en son på snart 4 så till vintern tänkte vi ge han en ny stol så får dottern ta över hans bakåtvända.
Därför hon har kvar babyskyddet. Annars hade vi bytt för längesen =) Sonen fick ny stol när han var 4 månader.
Vill inte behöva äga 2 st bakåtvända stolar. Känns onödiga pengar.
Finesse skrev 2011-08-28 13:19:11 följande:
Precis det jag tänkte skriva..
Min son är född 25/2 och han sitter i en Britax Hi-way sen en månad tillbaka!
Vi har en son på snart 4 så till vintern tänkte vi ge han en ny stol så får dottern ta över hans bakåtvända.
Därför hon har kvar babyskyddet. Annars hade vi bytt för längesen =) Sonen fick ny stol när han var 4 månader.
Vill inte behöva äga 2 st bakåtvända stolar. Känns onödiga pengar.
ecco87 skrev 2011-08-28 13:21:40 följande:
Stödbenet ska vara nere. Utan stödbenet så fyller inte basen sin funktion. De ska vara helt grönt på lutningsindikatorn. Att den rör sig i sidled, ska den göra.vår gjorde de iaf. Får ni inte till de så åkt till en butik som kan hjälpa er. Annars kan de helt krasst vara så att den inte passar så bra i er bil.
På vår indikator så är det antingen orange eller svart.. Borde ju vara att orange betyder fel.
Tutilure skrev 2011-08-28 13:24:06 följande:
Nu är det ett par år sedan vi använde babyskydd men vi satte ner stödbenet ordentligt i golvet och drog åt bältet rejält för att basen skulle stå stadigt. Sen satt hela babyskyddet riktigt stabilt, var aldrig några bekymmer.
Jag skulle tro att ni antingen har fel längd inställd på stödbenet och/eller bältet för löst.
Bältet spänner vi till max och stödbenet kan vi inte göra längre för det blir bara enn mer fel i lutningen.
Stödbenet är i detta fall välldigt mycket i vägen.
Toddes mamma skrev 2011-08-28 13:27:20 följande:
Har du dragit åt bältet riktigt hårt innan det knäppts fast? Har ett par bekanta som lånade stolen från oss en gång, och tyckte den var värdelös just för att de inte dragit åt.
Dra så mycket du kan så sitter nog stolen bättre..
i fotändan på basen så sitter det fast men det är ju huvuddelen som blir lös.