• Längtandsfull

Snälla hjälp mig med Akta Graco Autobaby med bas.. Får inte till det alls =(

Vi har ett Akta graco autoBaby (Babyskydd)

Men jag får det inte till att sitta bra i bilen.
    Det är förmycket upprätt så det syns lite orange på lutningsindikatorn. Det skall väll inte synas nått orange?

Sen när den sitter fast och stolen är på basen så är den ju jättelös. Det går ju att luta den enkelt åt sidorna. Skall det va så??

Stödbenet hjälper ju inte till nått. Måste man ha det nere eller kan man ha det uppfällt under stolen?

• Svar på tråden Snälla hjälp mig med Akta Graco Autobaby med bas.. Får inte till det alls =(
  • agustina

Jag menade att då får ni skippa basen och sätta fast själva babayskyddet direkt i bältet, stödnenet måste ju nå ner i golvet annars passar den inte i den bilen.
    Det gör den ju inte heller om det nu inte räcker att lägga nåt litet bak under basen heller och vinkeln blir för mkt.
    kan inte svara på om man kan spänna ner andra sidan med spännband, det får man nog fråga akta om isåfall, för det kan bli fel för säkerhetens skull.

Vad har ni för bil egentligen? Det går inte att sätta skyddet på något annat sätte eller vinkla skälningen på själva sittsättet?    

• Återkommande gäst

Jag måste tyvärr komma med samma råd som du redan fått... Trots att jag förstått att du inte gillar det. Men hade inte jag läst på så mycket som jag gjort i de länkar som "bakåtvänteldsjälarna" här på FL delat med sig av hade jag antagligen utsatt mina barn för onödiga risker.

Angående babyskyddet: Vi hade också det babyskyddet och lyckades tillslut få det att sitta bra - men det var ändå rätt "vingligt" åt sidorna. Men stödben osv gick att få till så att stolen satt stabilt om man ruckade fram/bak.

Angående bilstolsbehovet och tre år mellan barnen: Vi har 3,5 år mellan våra barn och köpte en Britax Hiway till yngsta barnet vid 9 mån ålder. Äldsta fick behålla sin Britax Two-Way och sitter fortfarande säkert och bra i den nu vid 6 år.

Det finns så mycket man kan snåla in med och spara på. Bilstolarna får inte vara en av de sakerna. Kläder, vagn, möbler, leksaker osv kan man köpa begagnat, låna eller låta bli att köpa. Men bilstolarna måste vara nya (eller köpta av någon man garanterat kan lita på säljer en okrockad) och de måste vara bakåtvända så länge som möjligt.

Bara för att jag enligt lag FÅR vända på en fyraåring betyder inte det att det är ett oklokt val att göra så då risken att skadas allvarligt vid en kollision är så himla mycket högre.

Jag VET att det svider att köpa en ny stol när man redan har en (våra var dessutom inte på rea så först köpte vi en Two-Way för 2000 och sedan en Hi-Way för 3000 och vi kommer antagligen inte kunna få igen så mycket när vi säljer dem). MEN vi har sparat massor på att köpa begagnade vagnar (som vi dessutom sålt för mer än vi gett för dem ) och att bara köpa begagnade eller reakläder till barnen. Man får göra sina prioriteringar och om du slår till på tipset om jollyroom så åker din son säkert i minst två år till för samma belopp som ni annars lagt på en bältesstol till honom OCH när han väl ska ha en bältesstol har syrran ändå vuxit ur sin Hi-Way och kan åka säkert ett par år till i hans Two-Way.

Som sagt, inte det svar du önskade - men jag vill bara dig och dina barn väl

• cicci85
    Återkommande gäst: Vilket bra inlägg
  • Finesse
    Längtandsfull skrev 2011-08-28 16:30:50 följande:

Jo visst men men det känns endå onödigt när han endå kan sitta frammåt..

Men detta skall vi inte prata om nu.

Det var inte det jag fråga om utan hur babyskyddet fungerar.

det blir nog att vi spänner fast basen med spännband så att den inte går att röra åt sidan.

Finesse skrev 2011-08-28 15:06:17 följande:
    Ja just det.. nu kom jag på varför jag lämnade din syskontråd som du gjorde.. jag tycker det är otroligt korkat tänkt av dig och blir man gravid och det skiljer 3 år mellan barnen så får man tänka att man behöver 2 bakåtvända stolar. Jag hoppas verkligen att du tänker om. Varför ska ett av dina barn hela tiden åka osäkert?

Just nu åker din dotter inte säkert och snart inte din son. Köp en bakåtvänd stol till din son och sätt din dotter i den andra så åker BÅDA dina barn säkert. INTE bara det ena!!! 

Men nu får du väll endå skärpa dig...
    Jag frågade en fråga om tips på att få babyskyddet i rätt lutning och bra.

Det har suttit jättebra fram tills nu när vi bytt bil...
    Så vår dotter har ALDRIG suttit osäkert.

Att byta från bakåtvänd till frammåtvänd snart är inte jätte konstigt..
    Vet många som gjort det.

När det skiljer 3 år på barnen så är det nästan precis att bäbis kan ta över storebrors stol när han får ny.
    Babyskyddet kan man ha säkert till 10 månader.

Så kom nu tillbaka till vad tråden handlar om och har ni inget att skriva om det så håll käft.

Det finns säkert så mycket annar som ni är mer slarviga på är vi.. Så är det.. Alla är inte samma..

Eftersom en bakåtvänd bilbarnstol ÄR säkrare än ett babyskydd så ja då sitter din dotter "osäkrare" i bilen än vad hon skulle kunna göra. Och eftersom en bakåtvänd stol är 5 ggr säkrare än en framåtvänd så ja då sitter din son "osäkrare" i bilen när du vänder honom.
    Ebba 071228, Hampus 110225
  • Längtandsfull
    agustina skrev 2011-08-28 17:48:55 följande:
    Jag menade att då får ni skippa basen och sätta fast själva babayskyddet direkt i bältet, stödnenet måste ju nå ner i golvet annars passar den inte i den bilen.
    Det gör den ju inte heller om det nu inte räcker att lägga nåt litet bak under basen heller och vinkeln blir för mkt.
    kan inte svara på om man kan spänna ner andra sidan med spännband, det får man nog fråga akta om isåfall, för det kan bli fel för säkerhetens skull.

Vad har ni för bil egentligen? Det går inte att sätta skyddet på något annat sätte eller vinkla skälningen på själva sittsättet?    
    just nu så har vi stödbenet på lägsta och det når precis golvet. Om jag gör benet längre så blir ju lutningen ennu sämmre.
    Vi har en volvoV70.
    Skall prova att bara sätta fast stolen men har hör att bältet är för kort för den bilen..
    Jobbigt det blir.
    Återkommande gäst skrev 2011-08-28 18:18:47 följande:
    Jag måste tyvärr komma med samma råd som du redan fått... Trots att jag förstått att du inte gillar det. Men hade inte jag läst på så mycket som jag gjort i de länkar som "bakåtvänteldsjälarna" här på FL delat med sig av hade jag antagligen utsatt mina barn för onödiga risker.

Angående babyskyddet: Vi hade också det babyskyddet och lyckades tillslut få det att sitta bra - men det var ändå rätt "vingligt" åt sidorna. Men stödben osv gick att få till så att stolen satt stabilt om man ruckade fram/bak.

Angående bilstolsbehovet och tre år mellan barnen: Vi har 3,5 år mellan våra barn och köpte en Britax Hiway till yngsta barnet vid 9 mån ålder. Äldsta fick behålla sin Britax Two-Way och sitter fortfarande säkert och bra i den nu vid 6 år.

Det finns så mycket man kan snåla in med och spara på. Bilstolarna får inte vara en av de sakerna. Kläder, vagn, möbler, leksaker osv kan man köpa begagnat, låna eller låta bli att köpa. Men bilstolarna måste vara nya (eller köpta av någon man garanterat kan lita på säljer en okrockad) och de måste vara bakåtvända så länge som möjligt.

Bara för att jag enligt lag FÅR vända på en fyraåring betyder inte det att det är ett oklokt val att göra så då risken att skadas allvarligt vid en kollision är så himla mycket högre.

Jag VET att det svider att köpa en ny stol när man redan har en (våra var dessutom inte på rea så först köpte vi en Two-Way för 2000 och sedan en Hi-Way för 3000 och vi kommer antagligen inte kunna få igen så mycket när vi säljer dem). MEN vi har sparat massor på att köpa begagnade vagnar (som vi dessutom sålt för mer än vi gett för dem ) och att bara köpa begagnade eller reakläder till barnen. Man får göra sina prioriteringar och om du slår till på tipset om jollyroom så åker din son säkert i minst två år till för samma belopp som ni annars lagt på en bältesstol till honom OCH när han väl ska ha en bältesstol har syrran ändå vuxit ur sin Hi-Way och kan åka säkert ett par år till i hans Two-Way.

Visst förstår jag det men då får vi endå vänta ett tag för vi har inte dom pengarna nu.
    Både sonen och dottern har begagnade vagnar, kläder och allt annat så vi sparar om amn nu kan säga så pengar på det mesta så det är absolt inte bara på bilstolar.

Sonen kommer endå inte få plart i den stolen han har idag när vinterkläderna skall på så han måste ha en ny så då tänkte vi att det är likabra att köpa en frammåtvänd eftersom att han endå skall ha det snart.

men tack för ditt svar iallafall..
    Finesse skrev 2011-08-28 21:49:06 följande:
    Eftersom en bakåtvänd bilbarnstol ÄR säkrare än ett babyskydd så ja då sitter din dotter "osäkrare" i bilen än vad hon skulle kunna göra. Och eftersom en bakåtvänd stol är 5 ggr säkrare än en framåtvänd så ja då sitter din son "osäkrare" i bilen när du vänder honom.
    Men sonen sitter fortfarande bakåtvänd = säkert
    Dottern sitter i sitt babyskydd som hon fortfarande är tillräckligt liten för = säkert. ( annars så skulle det ju inte så på att man kan ha det till en viss ålder eller vikt om det inte är bra.)
  • Finesse
    Längtandsfull skrev 2011-08-28 22:28:09 följande:
    just nu så har vi stödbenet på lägsta och det når precis golvet. Om jag gör benet längre så blir ju lutningen ennu sämmre.
    Vi har en volvoV70.
    Skall prova att bara sätta fast stolen men har hör att bältet är för kort för den bilen..
    Jobbigt det blir.
    Återkommande gäst skrev 2011-08-28 18:18:47 följande:

Visst förstår jag det men då får vi endå vänta ett tag för vi har inte dom pengarna nu.
    Både sonen och dottern har begagnade vagnar, kläder och allt annat så vi sparar om amn nu kan säga så pengar på det mesta så det är absolt inte bara på bilstolar.

Sonen kommer endå inte få plart i den stolen han har idag när vinterkläderna skall på så han måste ha en ny så då tänkte vi att det är likabra att köpa en frammåtvänd eftersom att han endå skall ha det snart.

men tack för ditt svar iallafall..Men sonen sitter fortfarande bakåtvänd = säkert
    Dottern sitter i sitt babyskydd som hon fortfarande är tillräckligt liten för = säkert. ( annars så skulle det ju inte så på att man kan ha det till en viss ålder eller vikt om det inte är bra.)
    Fast grejen är den är man bör byta stol så fort bebisen kan sitta på sin egen rumpa, kan hon det? Ett babyskydd används endast för bebisar och varför det är godkänt till 13 kg är mest för att i andra länder vänder man barnet framåt när babyskyddet är förlitet. Alltså är babyskyddet säkrare för dom att åka än framåtvänd. Förstår du?

Och ja han sitter säkert i bilen, nu.. men inte sen. En 4 åring är förliten att sitta framåtvänd. Speciellt om stolen inte är urvuxen. Är den det finns inget att göra. Men att välja att sätta det ena barnet säkert i bilen och inte det andra kommer jag aldrig att förstå mig på. Jag har nästan precis samma ålder skillnad på mina barn och jag köpte en Britax Two-way till dottern så hon kan sitta bakåtvänd så länge som möjligt. 
  • Längtandsfull

Klart att det allra bästa är att ha båda bakåtvända men rekomendationerna är att vända tidigast 4 självklart bättre senare men man kan endå vände när dom är 4.
    det betyder ju endå att det inte är farligt.. Hade det varit farligt så hade dom j aldrig sagt så.

Vi kan endå inte köpa ny bakåtvänd nu för dom pengarna finns inte..

men så mår sonen enormt illa varje gång vi åker lite längre i bilen.
    Så det kanske är som det var för mig när jag var liten.
    När dom vände mig om så blev det bättre direkt..
    Tycker så synd om han när han mår så illa..

• Lantani

Du säger att basen har dålig passform, inte att den inte passar i alla bilar, hur kommer du fram till detta?
    När du funderar på att sätta fast basen med spännband, det ska jag ju absolut inte göra. Inte säkert någonstans.
    Stödbenet går inte ner helt o golvet = Då passar de ju helt enkelt inte er bil. Att dessutom lägga en stor prydnadskudde under basen, för att stödbenet ska sitta bra, ja det är ju också helt livsfarligt!
    Förstår inte ens hur man kan tänka så faktiskt. Sorry men.. Mina barns säkerhet går före ALLT.

Spelar ingen roll ifall sonen sitter med benen uppe i hakan, om han spyr när vi åker bil osv, han åker minsann bakåt tills att den största stolen på marknaden är urvuxen. Denna stol heter britax two way och ärdessutom inte speciellt dyr, 1800 kr brukar man kunna hitta den för ny på kampanj.

Om du köper en sådan till sonen och låter dottern ta över sonens snart urvuxna stol, ja så sitter båda supersäkert i ett par år till i bilen.

Eller helt enkelt skit i att åka bil.. Svårare än så är det väl inte.

'
    Såhär skriver du ovan:

Och jo sonen visst sitter han säkert i nuläget, med tanke på att han åker bakåt, men din minsting sitter riktigt osäkert i bilen, även om DU hoppas/tror att hon sitter säkert.
    Basen sitter ju inte ordentligt och så sitter hon minsann inte säkert heller.

Suck.

Alvin 081114 och Alice 100807
  • Längtandsfull
    Lantani skrev 2011-08-29 13:49:04 följande:
    Du säger att basen har dålig passform, inte att den inte passar i alla bilar, hur kommer du fram till detta?
    När du funderar på att sätta fast basen med spännband, det ska jag ju absolut inte göra. Inte säkert någonstans.
    Stödbenet går inte ner helt o golvet = Då passar de ju helt enkelt inte er bil. Att dessutom lägga en stor prydnadskudde under basen, för att stödbenet ska sitta bra, ja det är ju också helt livsfarligt!
    Förstår inte ens hur man kan tänka så faktiskt. Sorry men.. Mina barns säkerhet går före ALLT.

Spelar ingen roll ifall sonen sitter med benen uppe i hakan, om han spyr när vi åker bil osv, han åker minsann bakåt tills att den största stolen på marknaden är urvuxen. Denna stol heter britax two way och ärdessutom inte speciellt dyr, 1800 kr brukar man kunna hitta den för ny på kampanj.

Om du köper en sådan till sonen och låter dottern ta över sonens snart urvuxna stol, ja så sitter båda supersäkert i ett par år till i bilen.

Eller helt enkelt skit i att åka bil.. Svårare än så är det väl inte.

'
    Såhär skriver du ovan:

Och jo sonen visst sitter han säkert i nuläget, med tanke på att han åker bakåt, men din minsting sitter riktigt osäkert i bilen, även om DU hoppas/tror att hon sitter säkert.
    Basen sitter ju inte ordentligt och så sitter hon minsann inte säkert heller.

Suck.
    Vi har provat den basen i 5 bilar och den passar inte i någon helt 100.
    Stödbenet går visst ner i golvet men stolen är endå vinglig och ltningen är fel.
    Varför skulle inte det vara säkert att sätta fast basen med spännband frammåt och med det vanliga bältet?
    så sitter ju basen ordentligt fast och det är väll tanken. den skall man ju aldrig flytta på,

Visst är säkerhet otroligt viktigt men jag vill också att min son skall må bra och inte så dåligt som han mår när vi åker bil. men du skulle tydligen inte bry dig om ditt barn spydde hela tiden och mådde fruktansvärt dåligt. Bara stolen är säker. ???
    Det tycker jag är otroligt ekalt mot sitt barn..

Sluta åka bil fungerar inte riktigt. Vi måste ju kunna åka iväg med familjen. Åka till dagis, handla och allt annat man gör.

Ne jag anser inte att hon sitter helt säkert även om stolen i sig är gjord för barn upp till 11 kg eller vad det nu är...  Men det var ju därför jag skapade denna tråd för att få hjälp att få ordning på den och få tips.
    men kostigt nog så skall det altid komma in andra här på fl som skall förstöra och helt komma ur ämnet.
  • Finesse

Förstöra? Vi säger bära att eftersom hon är 6 månader så är det säkrare för henne att sitta i en bakatvand stol.

• Längtandsfull

Ja men det vet jag ju det är ju därför vi skall köpa en ny stol till sonen så hon kan ta över hans men jag frågade ju om någon kunde hjälpa mig med stolen tills vi köpt ny.

Men det är ju inte riktigt det enda du sagt.
    Då håller j hela tiden på med att säga att du inte kan förstå folk som låter sina barn sitta osäkert i bilen osv.
    Det var inte dom åsikterna jag ville höra..

Vi kommer köpa en framåtvänd stol till sonen idag så llillasyster kan ta över hans stol..

Jag bryr mig iallafall om hur min son mår och har det när vi åker bil.

• Finesse
    Längtandsfull skrev 2011-08-30 16:00:14 följande:
    Ja men det vet jag ju det är ju därför vi skall köpa en ny stol till sonen så hon kan ta över hans men jag frågade ju om någon kunde hjälpa mig med stolen tills vi köpt ny.

Men det är ju inte riktigt det enda du sagt.
    Då håller j hela tiden på med att säga att du inte kan förstå folk som låter sina barn sitta osäkert i bilen osv.
    Det var inte dom åsikterna jag ville höra..

Vi kommer köpa en framåtvänd stol till sonen idag så llillasyster kan ta över hans stol..

Jag bryr mig iallafall om hur min son mår och har det när vi åker bil.
    Fast du skrev ju inte från början att han inte mådde bra.. du skrev ju bara att du ska vänta tills han blir 4.. i min värld spelar det faktiskt ingen roll om du byter nu eller när han fyllt 4 han sitter ändå osäkert i bilen. Du har fått råd nu och du väljer att inte lyssna.

Min dotter är 3,5 år.. blir 4 i december och ryms hur bra som helst i en Britax Two-way och kommer att kunna sitta i den minst 2 år till. 
  • Längtandsfull

Fast i frågan som jag ställde så har jag ju fått rådet att byta stol och sluta krångla med babyskyddet och det är ju precis vad jag skall göra så visst lyssnar jag.
    Jag har inte frågat hur jag skall göra med sonen

eftersom att frågan handlade om flickan och hennes stol så var det inte intressant att skriva att pojken mår dåligt..

Svar på tråden Snälla hjälp mig med Akta Graco Autobaby med bas.. Får inte till det alls =(