agustina skrev 2011-08-28 17:48:55 följande:
Jag menade att då får ni skippa basen och sätta fast själva babayskyddet direkt i bältet, stödnenet måste ju nå ner i golvet annars passar den inte i den bilen.
Det gör den ju inte heller om det nu inte räcker att lägga nåt litet bak under basen heller och vinkeln blir för mkt.
kan inte svara på om man kan spänna ner andra sidan med spännband, det får man nog fråga akta om isåfall, för det kan bli fel för säkerhetens skull.
Vad har ni för bil egentligen? Det går inte att sätta skyddet på något annat sätte eller vinkla skälningen på själva sittsättet?
just nu så har vi stödbenet på lägsta och det når precis golvet. Om jag gör benet längre så blir ju lutningen ennu sämmre.
Vi har en volvoV70.
Skall prova att bara sätta fast stolen men har hör att bältet är för kort för den bilen..
Jobbigt det blir.
Återkommande gäst skrev 2011-08-28 18:18:47 följande:
Jag måste tyvärr komma med samma råd som du redan fått... Trots att jag förstått att du inte gillar det. Men hade inte jag läst på så mycket som jag gjort i de länkar som "bakåtvänteldsjälarna" här på FL delat med sig av hade jag antagligen utsatt mina barn för onödiga risker.
Angående babyskyddet: Vi hade också det babyskyddet och lyckades tillslut få det att sitta bra - men det var ändå rätt "vingligt" åt sidorna. Men stödben osv gick att få till så att stolen satt stabilt om man ruckade fram/bak.
Angående bilstolsbehovet och tre år mellan barnen: Vi har 3,5 år mellan våra barn och köpte en Britax Hiway till yngsta barnet vid 9 mån ålder. Äldsta fick behålla sin Britax Two-Way och sitter fortfarande säkert och bra i den nu vid 6 år.
Det finns så mycket man kan snåla in med och spara på. Bilstolarna får inte vara en av de sakerna. Kläder, vagn, möbler, leksaker osv kan man köpa begagnat, låna eller låta bli att köpa. Men bilstolarna måste vara nya (eller köpta av någon man garanterat kan lita på säljer en okrockad) och de måste vara bakåtvända så länge som möjligt.
Bara för att jag enligt lag FÅR vända på en fyraåring betyder inte det att det är ett oklokt val att göra så då risken att skadas allvarligt vid en kollision är så himla mycket högre.
Jag VET att det svider att köpa en ny stol när man redan har en (våra var dessutom inte på rea så först köpte vi en Two-Way för 2000 och sedan en Hi-Way för 3000 och vi kommer antagligen inte kunna få igen så mycket när vi säljer dem). MEN vi har sparat massor på att köpa begagnade vagnar (som vi dessutom sålt för mer än vi gett för dem

) och att bara köpa begagnade eller reakläder till barnen. Man får göra sina prioriteringar och om du slår till på tipset om jollyroom så åker din son säkert i minst två år till för samma belopp som ni annars lagt på en bältesstol till honom OCH när han väl ska ha en bältesstol har syrran ändå vuxit ur sin Hi-Way och kan åka säkert ett par år till i hans Two-Way.
Som sagt, inte det svar du önskade - men jag vill bara dig och dina barn väl

Visst förstår jag det men då får vi endå vänta ett tag för vi har inte dom pengarna nu.
Både sonen och dottern har begagnade vagnar, kläder och allt annat så vi sparar om amn nu kan säga så pengar på det mesta så det är absolt inte bara på bilstolar.
Sonen kommer endå inte få plart i den stolen han har idag när vinterkläderna skall på så han måste ha en ny så då tänkte vi att det är likabra att köpa en frammåtvänd eftersom att han endå skall ha det snart.
men tack för ditt svar iallafall..
Finesse skrev 2011-08-28 21:49:06 följande:
Eftersom en bakåtvänd bilbarnstol ÄR säkrare än ett babyskydd så ja då sitter din dotter "osäkrare" i bilen än vad hon skulle kunna göra. Och eftersom en bakåtvänd stol är 5 ggr säkrare än en framåtvänd så ja då sitter din son "osäkrare" i bilen när du vänder honom.
Men sonen sitter fortfarande bakåtvänd = säkert
Dottern sitter i sitt babyskydd som hon fortfarande är tillräckligt liten för = säkert. ( annars så skulle det ju inte så på att man kan ha det till en viss ålder eller vikt om det inte är bra.)