Anonym (gnällig) skrev 2011-09-05 12:22:15 följande:
Nu har det gått en tid, och jag har lagt det bakom mig. Visst jag kanske är en barnunge som blir ledsen över att ingen bryr sig om att gratta mig, när jag tar mig tid att både ringa och skicka kort. Kanske fel att förvänta mig att jag ska få samma uppmärksamhet/uppvaktning som mina äldre syskon alltid fått. Eller att min man inte ens ansåg att det var något att uppvakta/gratta mig för, att hans vänner och öl var viktigare än att komma hem och äta middag ihop med sin familj.
Eller det som tog mig hårdas, att jag hela dagen innan förberett för kalaset, och gått upp tidigt och bakat/städat etc. Sitter och väntar på att dom ska komma men får ett samtal 40min efter att dom skulle vart här, om att dom hellre åker och handlar med min syster. Min syster som inte ens visste om att dom skulle handla och sa till mig att det inte var något akut, dom kunde ta det på eftermiddagen eller i mitten på veckan. Men mian föräldrar ville hellre dit, än att komma på fika som dom redan tackat ja till. Halva min dag gick bort för ingenting, då kunde jag spenderat den på ett trevligare sätt utan stress och besvikelser.
Ja det var dålig stil, ABSOLUT!
Men man måste även tänka lite längre...
VAD var det som gjorde att dina föräldrar prioriterade om?
Börjar de bli äldre? Har de jobbat hårt sista tiden? Är de friska? Har någonting hänt som är jobbigt för dom?
Ibland orkar man bara inte och då måste man få säga nej. Man måste få säga nej utan att hela världen ska rasa samman pga att någon annan tar det så personligt att den sitter och gråter.
För du sitter och tycker synd om dig själv. Men det är DU som är ansvarig för att ditt liv fungerar och att DU är glad och lycklig. Tar man det ansvaret att ta hand om sig själv så blir inte sådana här grejer så allvarliga. Du kan ALDRIG bygga upp dina egna lyckliga och glada stunder på någon annan.
Att inte meddela de ändrade planerna i förväg var uruselt, det håller jag med om till punkt och pricka. Du har all rätt i världen att bli rosenrasande och heligt förbannad och tala om för dom att det var uselt och att de nästa gång kan ringa återbud tidigare!
Men att gråta och vara jätteledsen och jättebesviken är det bara du själv som mår dåligt av. Du måste ta hand om dig själv bättre än så! Annars lär livet inte bli ett dugg enklare. Livet är hårt och orättvist. Ta ansvar för dig själv! Att sitta och tycka synd om sig själv hjälper inte på minsta lilla vis.
Sen måste du se det ur de ANDRAS synvinkel.
Jag kan lova dig att INGEN av dessa har med flit gjort något för att såra och göra dig ledsen.
De har tagit ansvar för sig själva och nu kom det något ivägen som var viktigare för DOM, som rotar i saker du inte ens måste vara medveten om. Det FINNS en orsak till att dina föräldrar tog en annan prioritering i sista stund. Handlingen för din syster var säkert bara en dålig ursäkt och något ANNAT låg bakom.
Samma sak för din partner. Varför skulle han gå in för att såra dig? Varför skulle han medvetet göra dig ledsen? Något annat kom framför honom som för just honom kändes viktigare. Själv tycker jag det var ganska uppenbart att han hela tiden hade planerat att stanna med polarna men inte riktigt vågade tala om det för dig utan var rädd för din reaktion han visste skulle komma. Han drog ut på det i det längsta och det fick bli som det blev.
För hur skulle du ha reagerat om han talat om det från början? Hade du låtit honom eller ställt till med en scen? Hur tror/förväntade han sig att du skulle reagera? Hur hade du velat reagera?
Det finns så mycket som ligger bakom varje beslut.
Bygg upp din egen styrka där du står på en bred bas och inte är beroende av andra för att vara lycklig och glad. Din lycka ska komma inifrån dig själv och inte ligga på andras ansvar, det blir bara jobbigt och energikrävande för er allihop.
Detär inte lätt! Men det går och är nödvändigt.