Hur få henne att sova hela nätter?
Hej!
Det känns solklart, inte det minsta tjorvigt!
Min erfarenhet är att de flesta barn, även de som sovit bra tidigare, vid sex-åtta månader får problem med sömnen. Ofta börjar de vakna och kräva föräldrarnas närvaro, flera gånger varje natt. Det hör dock till utvecklingen och varje familj måste hitta en lösning för att få det att fungera. Får man inte ordning på det, kan det tyvärr krångla ganska länge.
Min uppfattning är att det brukar underlätta om man håller fast vid de rutiner man har. Annars är risken att barnet blir mer otrygg och kräver stora insatser för att kunna sova vidare. Även om det ofta hjälper att samsova, kan det också leda till att ingen sover speciellt bra.
Vill ni att hon sover i sin säng i sitt rum, kan det underlätta om ni har en en extra säng/madrass i hennes rum. Där den som går in till henne kan ligga tills hon somnat (om det tar tid för henne att somna).
Först och främst är det dock viktigt att ni får in en bra rutin på kvällen, då hon varvar ned och slutligen lägger sig i sin säng för att somna. På så vis vänjer hon sig vid det och det ger trygghet. När hon sedan vaknar, vilket hon med säkerhet kommer göra ett tag till, så kan det vara bra att hjälpa henne somna om i sin säng och inte bära över henne till er.
Jag inser att detta låter enklare än vad det är, men min erfarenhet är dock att detta är ett vinnande koncept för trötta föräldrar! Kan även tillägga att "uppvaknings-problemet" ofta ger med sig med åldern.
Mvh Christine