• Alison

    Flytt till Uppsala

    Vi funderar på att flytta till Uppsala men har massa funderingar om områden och skolor.
    Vad är egentligen bäst? Eller var kanske jag ska säga?

    Först o främst är vi ute efter en hyreslägenhet för att senare köpa. Måste ju se om vi kan trivas först?

    Sen kommer vi till den stora frågan, nämligen skolan! Vilka skolor är bra i Uppsala? Finns det speciella inriktningar till exempel montessori? Barnen går i en Montessoriskola idag så därför vill vi fortsätta med det om det finns möjlighet.

    Snälla alla föräldrar i Uppsala, ge oss tips och förslag!!!      
        

  • Svar på tråden Flytt till Uppsala
  • sirisdotter

    Har ni stått länge i bostadskö i Uppsala?   Eller känner ni några privata värdar med lediga hyreslägenheter?   När har ni planerat att flytta?   Kanske någon av era arbetsgivare lovat att fixa hyreslägenhet?

  • Alison

    Vi har stått i bostadskö i 12 år för olika bostadsvärdar. Jag vet att vi kan få en lägenhet.
    Själv jobbar jag på Ackis och sambon kommer pendla, så någolunda närhet till sjukhuset samt stationen är en fördel. Men skolorna är viktigast för oss! 
    Vi har ingen tid vi vill flytta/vara härifrån. Tittar oss omkring nu sen får skolorna styra när vi kan flytta.

  • iser

    Min dotter går på Glunten Montessori som har verksamhet från förskolan till nian. Skolan har sjukt bra rykte och är mycket trevlig. Den ligger i Ekeby. Ekeby tycker jag är ett fantastiskt trevligt område. Ekeby, Sommarro, Flogsta och Eriksberg är områden ni skulle kunna bo i om ni vill ha nära till skolan. Alla dessa fyra områden har nära till naturområden (Hågadalen bland annat) och ligger inte allt för långt ifrån stan. Om man vill hyra så tror jag att de möjligheterna är bäst i Eriksberg. 

  • iser

    Och alla områdena är cykel- gångavstånd till Ackis. Framförallt Sommarro. Då skulle du kunna ha trevlig väg genom stadsskogen till jobbet.

  • Alison

    Tack snälla. Frågan är bara om det kan finnas plats på skolan? Vissa skolor är det ju "fullt" på...

  • iser
    Alison skrev 2011-08-29 09:46:52 följande:
    Tack snälla. Frågan är bara om det kan finnas plats på skolan? Vissa skolor är det ju "fullt" på...
    Du kan ju ringa  och höra hur det fungerar på Glunten. Jag vet att de har köer.  Men eftersom dina barn har gått i skola med den pedagogiken kan jag tänka mig att de kanske har lättare att få företräde till skolan. En vän till mig flyttade sitt barn från en annan montessori  som ligger i Håga till Gluntens utan problem. Lycka till och hoppas att ni hittar en lösning som passar er.
  • Pumpkin

    Tänkte också rekommendera Eriksberg/Sommarro/Ekeby, det är trevliga områden med vettigt avstånd till stan

  • Alison

    Nån som vet hur det är med Årsta? Har mina syskon i närheten där och jag tycker det verkar finnas fina områden. Är det barnvänligt?
    Vilka skolor finns i närheten?
    Fler områden tack!

    Annars ligger ekeby väldigt bra till, men det är lite lägenheter ute där nu...    

  • gavagai

    Vi bor i hyresrätt i Ekeby och har vårt barn på Glunten. Kan verkligen rekommendera både området och skolan. Årsta har kanske en lite annan karaktär, men det är ju också ett stort område med många olika delar. I de lägenheter vi bor i krävs lång kötid (hos Uppsalahem), och det kommer sällan ut lediga lägenheter, men det finns andra delar av Ekeby där kötiden är kortare. Vi lyckades precis få vår lägenhet (för att två personer före oss tackade nej) med 14 år i kötid, men det finns som sagt lägenheter med betydligt kortare kötid i Ekeby också, och i Eriksberg.

    Hur har det gått med era planer?

Svar på tråden Flytt till Uppsala