Inlägg från: Anonym (Inte förvånad) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Inte förvånad)

Att använda socialen för att trakassera?

Här har vi en av anledningarna till att anonyma anmälningar till soc är fel. Folk kan socanmäla på pin kiv bara för att jävlas - och de gör det. Blev av med min son tack vare falska anmälningar (jag vet, nu kommer det tjugo pers som säger att det var mig det var fel på och systemet fungerar - skit på er. Så var det inte alls. Men några detaljer får ni inte.)

De flesta tror att soc träder in när det är fråga om missbruk, misshandel, utnyttjande, omsorgsbrist osv. Stämmer inte alls. Du kan förlora ditt barn på de mest lösa och horribla grunder. Men folk kommer döma mig och det är okej. Förhoppningsvis får de på ett eller annat sätt veta hur det går till i Svea rike.

• Anonym (Inte förvånad)
    Kattdamen skrev 2011-08-31 08:36:21 följande:

Men till slut tar de inte anmälan så allvarligt troligtvis, om den kommer från samma person och det aldrig finns någon sanning i det.

Och hur ska de veta att de anonyma anmälningarna kommer från samma person då de ju är - ta-daa - anonyma?
  • Anonym (Inte förvånad)
    Gäst79 skrev 2016-10-09 17:54:48 följande:

Hittade det här inlägget då vi är i samma sitts, det här är andra gången vi (eller min flickvän egentligen) blir anmälda anonymt. Första gången var det anklagelse att min flickvän missbrukade droger så hon fick åka ner och testa sig. Den här gången sa hon sig vara vår granne och sagt att det springer folk hos oss, att hon tar droger och att hon skakar sitt barn a la "Shaking baby" som anmälaren hade sagt. Det kan inte vara någon granne då vi absolut aldrig har något folk springande hos oss, förutom våra föräldrar då som kommer och hälsar på.

Det har hänt en hel del där emellan och den som det måste vara är min flickväns ex nye flickvän. Hon har tidigare snackat en massa påhittat till släktingar (med liknande anklagelser), varit inne på min flickväns FB och när vi spårade hennes IP-adress till hennes jobb skyllde hon på att hon haft med sig datorn hem och att det var barnen som hade gått in och skrivit och lagt till henne som vän etc. Hon har dessutom åkt hem till oss och uppträtt hotfullt inför min flickvän. 

De borde ändra på systemet så att anmälaren måste identifiera sig men kan välja att vara anonym mot den anklagade.

Exakt! Anonym mot den anmälde - för alla anmälningar är givetvis inte gjorda av illvillighet - men inför soc ska det vara ett krav att uppge personuppgifter. Endast så kan man få stopp på okynnesanmälningar.
  • Anonym (Inte förvånad)

En riktigt sjuk sak som händer när man blir oskyldigt anklagad är att man anses skyldig till motsatsen bevisats - raka motsatsen till hur rättssystemet i övrigt fungerar, alltså.

Som sagt, systemet bör genast ändras så att man inte får göra anonyma anmälningar. Den som gör en anmälan till soc ska självklart få uppge alla sina personuppgifter. Detta innebär naturligtvis inte att den anmälde måste få veta vem som anmält - med ett enkelt streck av en tuschpenna (eller hur man nu anonymiserar saker på kommunen) - kan soc se till att anmälaren är anonym.

Fast egentligen borde anmälaren inte få vara anonym gentemot den anmälde. Blir man anklagad för narkotikamissbruk, barnmisshandel eller annat skit borde man få veta vem som anklagar en. Men å andra sidan kan det kanske vara bäst med anonymitet.

Svar på tråden Att använda socialen för att trakassera?