• Anonym (Undrande)

Att använda socialen för att trakassera?

Såhär är det.
    Jag är osams med en av mina nära släktingar, har vart väldigt länge nu.
    Hon trakasserade mig på facebook, varav jag blockerade henne. På inrådan från polisen då det vart en anmälan för förtal.
    Jag vill inte ha med henne att göra överhuvudtaget, men när hon skrev öppet för alla våra vänner om saker som jag inte ens gjort, då anmälde jag. Det enda jag ville med det var att polisen typ kunde ringa henne bara och säga att det är oacceptabelt att skriva så om en annan människa. Och sen skulle det vara bra, det behöver inte bli ett åtal.
    Går det till rätten så tar jag tillbaka det då jag inte vill eller orkar träffa denna människa. 

Iallafall, nu då är hon jättearg att jag anmält och hotar att anmäla mig, jag vet inte vad hon ska anmäla för då jag inte gjort något olagligt eller konstigt, men hon sa att hon skulle anmäla mig, nu är det bara att vänta på att nått brev från antingen polisen eller socialen dimper ner.

För ett år sen anmälde hon mig och min man till socialen, där hon hade sagt de hemskaste, hemskaste saker man kan tänka sig. Hon ville att våra barn skulle tas ifrån oss. Dessa saker gick (som tur var!) att kolla upp och de hade naturligtvis inte hänt!
    Så de avskrev det hela med att det fanns inga som helst belägg för att våra barn far illa.

Jag frågade  då socialtjänstemannen om vi var tvugna att komma för utredning varje gång som hon anmälde, om hon nu skulle få för sig att anmäla fler gånger.
    Och han sa att de var tvugna att utreda alla anmälningar
    Jag frågade då (lite arg) "Så om hon ringer varje vecka och anmäler oss, måste vi springa här varje vecka då?
    Hans svar blev "Ja, så är det, vi måste kolla upp alla anmälningar"

Hon har bara anmält oss en gång, än så länge. 
    Men då kan ju hon trakassera oss hur mycket som helst!
    Och socialen förstod ju att hon bara ljugit eftersom de kollade upp det, de kollade upp allt och sa innan vi gick att de förstod att allt var lögn och att de sett andra som har släkt eller vänner som är arga, känner sig svikna och "hämnas" såhär.
    Min släkting har svåra missbruksproblem, vilket socialen vet även det då de har regelbunden kontakt med deras barn, och familjen har blivit anmälda väldigt många gånger av skola och polisen.

Min fråga är alltså:

Får man göra så?
    Kan hon anmäla mig hur många gånger hon vill, och jag måste då ner till socialen varje gång, trots att de redan sett att mina barn har det bra? 

Jag tycker det är fruktansvärt stressigt, vi är en "normal" familj som fokuserar på barnen, vi har det väldigt bra och vi vuxna dricker aldrig.
    Allt vi gör, gör vi tillsammans som en familj, vi är alltid tillsammans och vi trivs med det. 

Jag tror min släkting är arg för att hon fastnat i missbruket eller nått, att hon aldrig fick familjelivet som jag fick.
    Men jag vill bara bli av med henne ur mitt liv, jag har sagt att hon är välkommen in i familjen igen när hon blivit helt nykter och drogfri.
    Jag förstår att hon är ledsen för att hon inte har nån, alla har vänt henne ryggen, men ingen står ut med henne, ingen vill se deras familj då de alla lever i en knarkarkvart, tonårs barnen får göra precis vad de vill och de har tagit efter hennes missbruk och allt är bara fult, fel och äckligt.          
    Hon är verkligen som dr jekyll & mr hide eller vad de heter.

JAg orkar inte mer, jag vill bara glömma dem, förinta dem från vår familj, men det är svårt om hon ska anmäla oss hela tiden!

• Svar på tråden Att använda socialen för att trakassera?
  • MizzTez

Men om hon anmäler er till soc titt som tätt kan väl detta räknas som trakasserier och gå att anmäla till polisen?? Ja menar det tär ju på er som familj och det tar tid från soc som då måste prioritera bort tid från kanske viktigare fall än erat. Alla förlorar ju på det!

• Anonym (Undrande)
    MizzTez skrev 2011-08-29 12:47:18 följande:
    Men om hon anmäler er till soc titt som tätt kan väl detta räknas som trakasserier och gå att anmäla till polisen?? Ja menar det tär ju på er som familj och det tar tid från soc som då måste prioritera bort tid från kanske viktigare fall än erat. Alla förlorar ju på det!

Ja det måste det ju göra?
    Det är ju helf befängt att vi ska springa där varje vecka, tänk om alla gjorde så när de var arga på varandra?!
    Det sliter enromt på psyket då jag bara vill fortsätta med mitt liv, inte gå och tänka på henne och hennes ryck hela tiden..   
  • Anonym

Välkommen i klubben. Jag har en person som sitter och anmäler mig också. 7 utredningar på 5 år. Jag har anmält trakasserierna till polisen som lägger ner gång på gång.

• Anonym

Haft en liknande situation. Blev soc-anmäld av barnets fröken för vi kom inte överrens. Som tur är kände soc till hur hon agerade och konstaterade rätt snabbt att anmälan var obefogad. Denna människan har gjort över 60 anmälningar på tio år som varit grundlösa.

Tyvärr är det en svår sits eftersom du får (och ska) anmäla om du misstänker oegentligheter. Problemet blir när folk utnyttjar systemet för att trakassera.

• Anonym (Undrande)

Alltså hur i helvete kan det få gå till så?!!
    Visst att de ska kolla upp varje anmälan, men om det är samma dåre som anmäler en annan människa om och om igen och det inte finns något att anmärka på, då måste ju tom soc förstå att det är nått fel?!!
    Sen de familjer där barnen verkligen skulle behöva komma därifrån, då gör de ingenting!!
    Det funkar så bra, vårt samhälle i sverige.    

• Kjell2
    Anonym (Undrande) skrev 2011-08-29 17:09:36 följande:
    Alltså hur i helvete kan det få gå till så?!!
    Visst att de ska kolla upp varje anmälan, men om det är samma dåre som anmäler en annan människa om och om igen och det inte finns något att anmärka på, då måste ju tom soc förstå att det är nått fel?!!
    Sen de familjer där barnen verkligen skulle behöva komma därifrån, då gör de ingenting!!
    Det funkar så bra, vårt samhälle i sverige.    

Ta det lungt och stressa inte upp dig i förtid.

För det första har hon inte gjort mer än en anmälan för ett tag sen. För det andra, om hon starta med massor med anmälningar, kommer socialen rätt snabbt fatta vad som pågår och snabbt lägga ner ärendet, eventuellt efter ett telefonsamtal med er.

• Nenne666

Det måste till en radikal förändring i dessa okynnesanmälningar. Något krav måste ju ställas på den som går in och anmäler.
    TS, jag lider med dig och jag förstår att det är vansinnigt jobbigt att ha denna släkting hängandes över dig med dessa hot.
    Det är allt annat än ok och rimligtvis borde hon bli åtalad för förtal och alla berörda myndigheter borde fiska upp hennes identitet och binda henne till hennes utsagor.

Men så verkar det tyvärr inte funka...tyvärr.

• Anonym (Undrande)

Jag blir otroligt stressad över detta och mår dåligt, vet att det inte är mitt fel men blir stressad ändå, får ångest, och det vet ju hon.
    Nu idag ringde min andra släkting och sa att denna kvinna har skrivit ett brev till henne, fyllt med anklagelser mot mig som inte är sanna. Att JAG trakasserat DEM i två år?!!
    Att hon pratat med socialen som sagt att de borde anmäla mig och att jag då kommer få fängelse.
    Inget stämmer, så hon kan gärna anmäla mig, men jag blir så stressad!

JAg har sån ångest nu, inte för att jag kommer "åka dit" på nånting utan bara för att allt detta inkräktar på mitt liv. Jag vill inte ha med polisen och socialen att göra, för jag lever ett skötsamt liv.
    Allt sånt ger mig bara ångest. Och jag har ju inte gjort nått!! :´(        

• Kjell2
    Anonym (Undrande) skrev 2011-08-30 13:45:18 följande:
    Jag blir otroligt stressad över detta och mår dåligt, vet att det inte är mitt fel men blir stressad ändå, får ångest, och det vet ju hon.
    Nu idag ringde min andra släkting och sa att denna kvinna har skrivit ett brev till henne, fyllt med anklagelser mot mig som inte är sanna. Att JAG trakasserat DEM i två år?!!
    Att hon pratat med socialen som sagt att de borde anmäla mig och att jag då kommer få fängelse.
    Inget stämmer, så hon kan gärna anmäla mig, men jag blir så stressad!

JAg har sån ångest nu, inte för att jag kommer "åka dit" på nånting utan bara för att allt detta inkräktar på mitt liv. Jag vill inte ha med polisen och socialen att göra, för jag lever ett skötsamt liv.
    Allt sånt ger mig bara ångest. Och jag har ju inte gjort nått!! :´(        
    Så länge du stressar upp, reagera odyl vinner hon och kommer fortsätta. När du skiter i allt, låter henne skriva, ringa runt, anmäla osv och trots detta lever lyckligt vidare har du vunnit.
  • Hyperduttan

Kan inte detta klassas som olaga hot? Det kanske tas på mer allvar vid polisanmälan?

Om denne person har massa ohälsor kanske du kan vända dig till dennes kontakter inom instanserna hon "hör till"? Låter verkligen sjukligt att hålla på sådär.

Har väl även tillkommit en "stalker-lag" som kanske går att kolla upp? 

It doesn't take an astronaut to float in space...
Svar på tråden Att använda socialen för att trakassera?