• Anonym (Undrande)

Att använda socialen för att trakassera?

Såhär är det.
    Jag är osams med en av mina nära släktingar, har vart väldigt länge nu.
    Hon trakasserade mig på facebook, varav jag blockerade henne. På inrådan från polisen då det vart en anmälan för förtal.
    Jag vill inte ha med henne att göra överhuvudtaget, men när hon skrev öppet för alla våra vänner om saker som jag inte ens gjort, då anmälde jag. Det enda jag ville med det var att polisen typ kunde ringa henne bara och säga att det är oacceptabelt att skriva så om en annan människa. Och sen skulle det vara bra, det behöver inte bli ett åtal.
    Går det till rätten så tar jag tillbaka det då jag inte vill eller orkar träffa denna människa. 

Iallafall, nu då är hon jättearg att jag anmält och hotar att anmäla mig, jag vet inte vad hon ska anmäla för då jag inte gjort något olagligt eller konstigt, men hon sa att hon skulle anmäla mig, nu är det bara att vänta på att nått brev från antingen polisen eller socialen dimper ner.

För ett år sen anmälde hon mig och min man till socialen, där hon hade sagt de hemskaste, hemskaste saker man kan tänka sig. Hon ville att våra barn skulle tas ifrån oss. Dessa saker gick (som tur var!) att kolla upp och de hade naturligtvis inte hänt!
    Så de avskrev det hela med att det fanns inga som helst belägg för att våra barn far illa.

Jag frågade  då socialtjänstemannen om vi var tvugna att komma för utredning varje gång som hon anmälde, om hon nu skulle få för sig att anmäla fler gånger.
    Och han sa att de var tvugna att utreda alla anmälningar
    Jag frågade då (lite arg) "Så om hon ringer varje vecka och anmäler oss, måste vi springa här varje vecka då?
    Hans svar blev "Ja, så är det, vi måste kolla upp alla anmälningar"

Hon har bara anmält oss en gång, än så länge. 
    Men då kan ju hon trakassera oss hur mycket som helst!
    Och socialen förstod ju att hon bara ljugit eftersom de kollade upp det, de kollade upp allt och sa innan vi gick att de förstod att allt var lögn och att de sett andra som har släkt eller vänner som är arga, känner sig svikna och "hämnas" såhär.
    Min släkting har svåra missbruksproblem, vilket socialen vet även det då de har regelbunden kontakt med deras barn, och familjen har blivit anmälda väldigt många gånger av skola och polisen.

Min fråga är alltså:

Får man göra så?
    Kan hon anmäla mig hur många gånger hon vill, och jag måste då ner till socialen varje gång, trots att de redan sett att mina barn har det bra? 

Jag tycker det är fruktansvärt stressigt, vi är en "normal" familj som fokuserar på barnen, vi har det väldigt bra och vi vuxna dricker aldrig.
    Allt vi gör, gör vi tillsammans som en familj, vi är alltid tillsammans och vi trivs med det. 

Jag tror min släkting är arg för att hon fastnat i missbruket eller nått, att hon aldrig fick familjelivet som jag fick.
    Men jag vill bara bli av med henne ur mitt liv, jag har sagt att hon är välkommen in i familjen igen när hon blivit helt nykter och drogfri.
    Jag förstår att hon är ledsen för att hon inte har nån, alla har vänt henne ryggen, men ingen står ut med henne, ingen vill se deras familj då de alla lever i en knarkarkvart, tonårs barnen får göra precis vad de vill och de har tagit efter hennes missbruk och allt är bara fult, fel och äckligt.          
    Hon är verkligen som dr jekyll & mr hide eller vad de heter.

JAg orkar inte mer, jag vill bara glömma dem, förinta dem från vår familj, men det är svårt om hon ska anmäla oss hela tiden!

• Svar på tråden Att använda socialen för att trakassera?
  • Anonym (idioter finns!)

Exakt så är det, vill man jävlas kungligt med en förälder/familj så är en anmälan till socialen det utlimata. Detta eftersom alla anmälningar, hur orealistiska än de må vara, ska kollas upp och de anklagade granskas med lupp. Vid upprepade anmälningar är utredningar att vänta, då det är misstänkt enligt socialen..
    En familjs liv vänds upp och ner och det utan att den som anmäler för att jävlas behöver stå till svars. De kan fegt gömma sig bakom anonymitet. De som inte fattar att okynnesanmälningar faktiskt sker måste vara både blinda, döva och lågbegåvade.
    Nej som sagt, vill man jävlas så finns det knappast något bättre än anmälan till socialen. Det kan räcka med att man tycker att grannfamiljen verkar ha det för ekonomiskt gott ställt, att grannkvinnan har för snygg karl eller att det är nyinflyttade på en liten ort - bara att välja och anmäla på genom att ljuga sig blå.

• pluppfamiljen

vad händer om ni flyttar då ? 

Blivande 6 barns mamma
  • Kattdamen

Men till slut tar de inte anmälan så allvarligt troligtvis, om den kommer från samma person och det aldrig finns någon sanning i det.

• Nenne666
    Kattdamen skrev 2011-08-31 08:36:21 följande:
    Men till slut tar de inte anmälan så allvarligt troligtvis, om den kommer från samma person och det aldrig finns någon sanning i det.
    Men kommer det anonyma anmälningar kan dom ju inte räkna med att det är från en och samma person, utan alla anmälningar utreds var och en för sig...
    Det är just detta med anonyma anmälningar som jag tycker soc skulle finna nån förändring i.

Anonyma anmälningar i all ära, det finns ju orsaker till att den möjligheten skall ges.. Men för att förhindra trackasserier så tycker jag att man ska uppge sitt namn till myndigheten, som i sin tur inte talar om det för den anmälda.
    På så sätt kan dom knyta an till en person när det hela missbrukas.
  • Kattdamen
    Nenne666 skrev 2011-08-31 08:43:49 följande:
    Men kommer det anonyma anmälningar kan dom ju inte räkna med att det är från en och samma person, utan alla anmälningar utreds var och en för sig...
    Det är just detta med anonyma anmälningar som jag tycker soc skulle finna nån förändring i.

Anonyma anmälningar i all ära, det finns ju orsaker till att den möjligheten skall ges.. Men för att förhindra trackasserier så tycker jag att man ska uppge sitt namn till myndigheten, som i sin tur inte talar om det för den anmälda.
    På så sätt kan dom knyta an till en person när det hela missbrukas.
    Det kan ju vara så att de anonyma anmälningarna liknar varandra, så det går att se på dem att de kommer från samma person.
  • Nenne666
    Kattdamen skrev 2011-08-31 08:50:50 följande:
    Det kan ju vara så att de anonyma anmälningarna liknar varandra, så det går att se på dem att de kommer från samma person.
    Absolut kan det vara så.

Men låt oss säga att det är rena trackasserier.
    Då kanske (kanske) den personen har gett sig fan på att göra livet jobbigt för den utpekade personen och kokar ihop en ny historia som inte liknar den andra...just för att.

Nåja.

Jag tycker ändå det bör ske någon form av förändring på detta området.

Hur många familjer blir drabbade av detta egentligen och är det verkligen ok att sätta en sund familj ur balans hur som helst?

Att behöva bevisa sin oskuld var och varannan vecka och befinna sig under granskning är det nog ingen som tycker är speciellt spännande. Och det vet ju den som jobbar sig med dessa anmälningar.
  • RiverRide

Usch, jag skrev just ett inlägg om detta! Jag är i samma situation nästan fast de gäller min pappa som jag har sagt upp kontakten med. Han hotar med att se till att soc tar barnet! Hur fan kan en människa säga så?! vi har samma här en helt normal familj!

• Anonym

Du är inte ensam...
    Sambons barns mamma är psykisktsjuk på något sätt och anmäler oss gång på gång, det är fullständigt fruktansvärt att leva så. Ibland lägger dom ner anmälan ibland blir det utredningar. Senast häromdagen ringde hon socialen och sa att min sambo var full klockan 8-9 på morgonen (innan han skulle till jobbet...) min sambo blev så trött och arg när socialen åter igen hörde av sig till oss att han slängde på luren. Inte smart jag vet, men man blir så otroligt frustrerad. Så nu är det väl dax för en utredning igen. Just det hon mest anmäler är missbruk- det är ju svårt att bevisa så det passar väl bra. Ändå har han fått inklalla sig till blåsning under över en månadstid för att utesluta hennes lögnetr men det verkar inte räcka för dem. Barnen avskyr förstås hennes agerande och ingen av dem bor hos henne, eller vill. I sin bitterhet över detta vill hon att båda barnen tas om hand och utplaceras i fosterfamilj. Detta framkom under en av utredningarna. Utredningen klargjorde ochså att mamman var omogen och oförmögen att klara av sin föräldra roll, men ÄNDÅ tar de emot och utreder nya anmälningar. Vi är inte alkoholister, har båda arbeten och i övrigt sociala och kompetenta. Fattar inte hur man kan få bli trakasserad på detta sätt.
    Lider med dig TS men tror nog att de kommer att genomskåda henne och lägga ned utredningarna efter telefonsamtal med dig, och tillslut kommer hon tröttna. Håller tummarna för dig!

• Gäst79

Hittade det här inlägget då vi är i samma sitts, det här är andra gången vi (eller min flickvän egentligen) blir anmälda anonymt. Första gången var det anklagelse att min flickvän missbrukade droger så hon fick åka ner och testa sig. Den här gången sa hon sig vara vår granne och sagt att det springer folk hos oss, att hon tar droger och att hon skakar sitt barn a la "Shaking baby" som anmälaren hade sagt. Det kan inte vara någon granne då vi absolut aldrig har något folk springande hos oss, förutom våra föräldrar då som kommer och hälsar på.

Det har hänt en hel del där emellan och den som det måste vara är min flickväns ex nye flickvän. Hon har tidigare snackat en massa påhittat till släktingar (med liknande anklagelser), varit inne på min flickväns FB och när vi spårade hennes IP-adress till hennes jobb skyllde hon på att hon haft med sig datorn hem och att det var barnen som hade gått in och skrivit och lagt till henne som vän etc. Hon har dessutom åkt hem till oss och uppträtt hotfullt inför min flickvän. 

De borde ändra på systemet så att anmälaren måste identifiera sig men kan välja att vara anonym mot den anklagade.

• Anonym (Sjukt)

Det låter sjukt att ni båda kallar varandra för hemska saker och att du sotter och skriver om hur de lever i en knarkarkvart och har hemska tonåringar UTAN att ha reagerat och hjälpt barnen. Jag tror att man får det man förtjänar.

• Anonym (B)
    Anonym (Sjukt) skrev 2016-10-09 19:33:55 följande:

Det låter sjukt att ni båda kallar varandra för hemska saker och att du sotter och skriver om hur de lever i en knarkarkvart och har hemska tonåringar UTAN att ha reagerat och hjälpt barnen. Jag tror att man får det man förtjänar.

Ts skriver ju att soc redan har kontakt med dom så antar att dom barnen redan får hjälp, vad ska ts då göra? Särskilt då deras mamma trakasserar och hotar dom?
  • Anonym (abel)

Det vi gjorde var att vi meddelade socialtjänsten att de fick utreda bäst de ville men att vi inte tänkte delta. Fick hem brev senare om att de lagt ner utredningen. Vet inte om den vägen är för alla men så gjorde vi.

• Anonym (Inte förvånad)

Här har vi en av anledningarna till att anonyma anmälningar till soc är fel. Folk kan socanmäla på pin kiv bara för att jävlas - och de gör det. Blev av med min son tack vare falska anmälningar (jag vet, nu kommer det tjugo pers som säger att det var mig det var fel på och systemet fungerar - skit på er. Så var det inte alls. Men några detaljer får ni inte.)

De flesta tror att soc träder in när det är fråga om missbruk, misshandel, utnyttjande, omsorgsbrist osv. Stämmer inte alls. Du kan förlora ditt barn på de mest lösa och horribla grunder. Men folk kommer döma mig och det är okej. Förhoppningsvis får de på ett eller annat sätt veta hur det går till i Svea rike.

• Anonym (Inte förvånad)
    Kattdamen skrev 2011-08-31 08:36:21 följande:

Och hur ska de veta att de anonyma anmälningarna kommer från samma person då de ju är - ta-daa - anonyma?
  • Anonym (Inte förvånad)
    Gäst79 skrev 2016-10-09 17:54:48 följande:

Hittade det här inlägget då vi är i samma sitts, det här är andra gången vi (eller min flickvän egentligen) blir anmälda anonymt. Första gången var det anklagelse att min flickvän missbrukade droger så hon fick åka ner och testa sig. Den här gången sa hon sig vara vår granne och sagt att det springer folk hos oss, att hon tar droger och att hon skakar sitt barn a la "Shaking baby" som anmälaren hade sagt. Det kan inte vara någon granne då vi absolut aldrig har något folk springande hos oss, förutom våra föräldrar då som kommer och hälsar på.

Det har hänt en hel del där emellan och den som det måste vara är min flickväns ex nye flickvän. Hon har tidigare snackat en massa påhittat till släktingar (med liknande anklagelser), varit inne på min flickväns FB och när vi spårade hennes IP-adress till hennes jobb skyllde hon på att hon haft med sig datorn hem och att det var barnen som hade gått in och skrivit och lagt till henne som vän etc. Hon har dessutom åkt hem till oss och uppträtt hotfullt inför min flickvän. 

De borde ändra på systemet så att anmälaren måste identifiera sig men kan välja att vara anonym mot den anklagade.

Exakt! Anonym mot den anmälde - för alla anmälningar är givetvis inte gjorda av illvillighet - men inför soc ska det vara ett krav att uppge personuppgifter. Endast så kan man få stopp på okynnesanmälningar.
  • Anonym (Inte förvånad)

En riktigt sjuk sak som händer när man blir oskyldigt anklagad är att man anses skyldig till motsatsen bevisats - raka motsatsen till hur rättssystemet i övrigt fungerar, alltså.

Som sagt, systemet bör genast ändras så att man inte får göra anonyma anmälningar. Den som gör en anmälan till soc ska självklart få uppge alla sina personuppgifter. Detta innebär naturligtvis inte att den anmälde måste få veta vem som anmält - med ett enkelt streck av en tuschpenna (eller hur man nu anonymiserar saker på kommunen) - kan soc se till att anmälaren är anonym.

Fast egentligen borde anmälaren inte få vara anonym gentemot den anmälde. Blir man anklagad för narkotikamissbruk, barnmisshandel eller annat skit borde man få veta vem som anklagar en. Men å andra sidan kan det kanske vara bäst med anonymitet.

Svar på tråden Att använda socialen för att trakassera?