• camillsing

Fettet sitter på lår nu,men hur?

Hej

Jag är gravid i v 23 och vet inte om jag kommer kunna klara resten av veckorna utan att få panik och gråta titt som tätt..jag är LIVRÄDD att få men på min kropp efter detta..Och jag vet att många säger att det är värt det,och att jag får acceptera det..NEJ..jag vill inte få en ful kropp bara för att få ett barn,man ska inte behöva "offra" sig för ett barn. Min kille behöver inte göra det..

Jag har under dessa veckor fått en smärre chock över hur kroppen ter sig under graviditeten, innan visste jag att man kan må illa och spy.Man kan få hormonfläckar om man solar.Man får större bröst och mage  (ganska självklart) Det jag inte visste var att bröstkorgen vidgas när man är gravid...Och att lår och rumpa blir större,TROTS att jag inte äter mer onyttigt eller rör mig mindre..

Jag kan bara inte förstå...Jag tränar 4 pass i veckan, som jag alltid gjort..Jag äter nyttigt, med två extra mellanmål, frukt,keso,nötter en macka eller yoghurt...

Då undrar jag hur kan jag öka runt lår och rumpa nu? Vad är det som gör att fett sätter sig där? Och om det inte går bort trots att jag tränar, hur ska det då gå bort efter att jag fött. Om jag tränar även då? "Biter" sig fettet fast nu fram till förlossningen eller? Jag förstår inte den ekvationen och det gör mig galen!

Jag hoppas att bröstkorgen går tillbax efteråt och resten..Men ändå vad är det som "sätter" sig när jag inte ändrat min kost lr träning...?!

Undrande utan att få svar...

• Svar på tråden Fettet sitter på lår nu,men hur?
  • glädje

VÄTSKA, hormonerna gör att du lägger på dig mer vätska som utåt sett ser ut som fett
    det rinner av dig sedan fortare än kvickt!

• Annelie 76

Det lagras även fett för hormonernas skull. Hormonerna som håller dig gravid behöver ordentliga fettdepåer och det lagras nu där det behövs, på rumpa och lår. Det är därför kvinnor ser annorlunda ut än männen, vi behöver våra hormoner.

Du ska ABSOLUT INTE försöka äta eller träna bort det nu då kommer du i värsta fall skada din kropp permanent. Din kropp och även ditt barns kropp behöver fettet, det SKA vara där!

• glödlampan

Lugn bara lugn :) Jag känner igen mig så mycket i det du skriver, jag var själv livrädd för jag gick upp massor i början utan att jag åt mig till det. I vecka 25 hade jag gått upp 9 kg och undrade hur det skulle sluta. Jag fick tom celluliter på framsidan av låren Förvånad. Det slutade på 16 kg plus i vecka 35 då han tittade ut förtidigt.

Exakt två veckor efter hade jag gått ner 12 kg utan ansträngning. Detta är 4 månader sen och har jag börjat ta tag i de sista kilona med bra mat, har nämnligen slarvat lite i sommar. Min kropp kommer se ut som innan jag fick barn när jag är klar och det är jag lycklig för, för jag trodde det värsta när jag var gravid. 

• camillsing

Jag blir glad av att höra vad ni säger..För jag är ju i v 23 och ska på kontroll i v 25, är livrädd att jag ska ha ökat 15 kg redan då...Det synts lixom inte på mig, jo mage,bröst o lite lår o rumpa..Men man blir ju rädd att det ska sluta på 30 kg.

Så nu är jag rädd och vågar inte äta en kaka,vilket jag aldrig annars gör och tänkte att nu kan dte väl kvitta..Men ikke,jag vågar inte ens gå ut o äta mat som jag vet är onyttig typ fondue i rädsla att vikten ska stegra..

Kollade på ngn viktkurva utifrån min grundvikt o längd och vikt nu, och då låg jag 4-5 kg över "rekomenderad" vikt...

Så jag ville kolla med er som verkligen vet eller har gått igenom detta..

• Mirella85

man kan ha mycket väska och det med vikten kan man inte alltid styra när man e gravid för det hormonerna som gör det..
    ät det ni mår bra av.. och rör er så mycket ni orkar så ska ni se att dom kg försvinner sen efter er barn kommer ut. kanske ta lite tid för kroppen att gå ner men om ni kommer kunna amma så försvinner allt fort.. 
    kroppen bildar också ett fettlager för att ni ska klara av förlossningen.

alla e vi olika och allt kan vi inte styra tyvärr men vi kan göra det bästa av det.. vet dom som inte tränat alls o bara ätit en mass skit och gått ner mer än vad dom vägde innan dom var gravida..
    sen vet jag som varit stenhårda med träning o mat och har haft svårt o gå ner sina kg efteråt..

tänk på det försök njut istället det tror jag era kroppar mår bättre av och barnet med så ska ni se det går bra.. och ni kan ändå inte göra nått åt vikten nu utan ta det sen och tänk på barnets bästa nu.

gör upp en plan för hur ni ska komma iform sen efteråt.            

BF den 27 okt <3
  • camillsing

Kom gråtandes hem från ett spinningpass...Efter att ha sett mig i spegeln naken och dumt nog ställt mig på vågen som fanns där...Nu visade den 12.2 kg PLUS.... Så mkt vatten kan jag inte ha...VAD HÄNDER..?

Kommer ju sluta på 30 plus om det ska fortsätta såhär..jag äter ju inget onyttigt, frukt o keso förutom frukost,lunch o middag!!

Mina lår har aldrig och då säger jag aldrig gått ihop när jag står...Nu är dem ihop så det nästan skaver när jag går..Herregud detta är inte normalt! Ingen annan jag vet som är gravid har ökat så mkt! Och dem är ju större än mig normalt,jag är en small 34-36 person!!

Gråtandes..

• AngelMom2010

jag gick upp 30 kg förra graviditeten...
    hälften försvann av sig självt 2 veckor efter förlossningen...
    min kropp såg ut precis som innan jag blev gravid  efter ca 7 månader.. ( av enbart promenader och bra mat)
    så du behöver nog inte oroa dej.. :)  lättare sagt än gjort. jag vet 

• AngelMom2010

kan till lägga att jag är smal annars.. 168 lång och väger 58 
    bara när jag är gravid som jag sväller upp.. (mycket vätska)
    tur man har töjbar hud.. :)  

• eilien
    camillsing skrev 2011-09-01 18:52:56 följande:
    Kom gråtandes hem från ett spinningpass...Efter att ha sett mig i spegeln naken och dumt nog ställt mig på vågen som fanns där...Nu visade den 12.2 kg PLUS.... Så mkt vatten kan jag inte ha...VAD HÄNDER..?

Kommer ju sluta på 30 plus om det ska fortsätta såhär..jag äter ju inget onyttigt, frukt o keso förutom frukost,lunch o middag!!

Mina lår har aldrig och då säger jag aldrig gått ihop när jag står...Nu är dem ihop så det nästan skaver när jag går..Herregud detta är inte normalt! Ingen annan jag vet som är gravid har ökat så mkt! Och dem är ju större än mig normalt,jag är en small 34-36 person!!

Gråtandes..
    Jag tycker du ska ta upp detta ordentligt med din BM för du behöver nog hjälp att inte fokusera så mkt på vikten just nu. Du var ju liten från början och då ska man gå upp mer i vikt än den som är lite större så det är inget konsigt med det! Du som har en bra träningsgrund att stå på kommer inte ha ngt problem att gå ner i vikt efter att barnet kommit. Just nu så lagrar din kropp allt fett och energi den kan komma över för att ha i reserv till förlossningen och inför amningen. Det är helt naturligt och så som det ska vara. men det kommer försvinna sen, jag lovar!!
    försök att inte drabbas av panik och stunta i att väga dig, du kan inte göra ngt åt det ändå just nu.
    försök tänka på det otroliga arbete din kropp just nu utför, du håller på och skapar en helt ny männsika, det är otroligt! Uppskatta kroppen för att den faktiskt klarar av att utföra det som den är skapad för och njut av det, allt annat ordnar sig sen! Stort lycka till!!
  • JadeMyran

Det här är ju en gammal tråd, men oj så lättad jag blev av att läsa den! Är i vecka 27 med första barnet och har panik över att plötsligt ha fått ENORMA lår. Det ser inte klokt ut! Magen har så klart växt men alla övriga 12 kg som jag redan gått upp, utan att ha ätit extra eller tränat mindre, måste ha satt sig på låren. Det är som värsta valken vid knäna och ovanför sväller låren ut. Har aldrig sett ut så här innan - inte ens när jag gick upp 30 kg i vattenvikt när jag genomgick kortisonkurer.😭

Nu har jag i alla fall ett litet hopp om att jag inte kommer ha monsterlår för resten av livet. Som någon sade - varför ska man egentligen behöva offra sin kropp (såna här förändringar och med risk för förlossningsskador som ger men för livet o.s.v.) när mannen inte behöver göra det? Visst, biologin är så men himla orättvist är det! 

Har också hört från kompisar som fått sina kroppar förstörda av barnafödande att deras män tycker att de numera är fula och oattraktiva. Då har de gjort allt utom plastikoperation för att få tillbaka sina pre-bebis-kroppar. Alltså? ibland undrar man varför vi väljer att gå igenom detta.

Svar på tråden Fettet sitter på lår nu,men hur?