• mandelblomma

    nåston som vabbat för varsin tvilling

    hur går det till?
    Vi kan nog ha gjort det då de var små tror jag, vid en magsjuka. Nu ska de opereras ( samma dag) och vi behöver ta hand om varsitt barn hemma sen någon dag efter.
    Behövde ni sjukintyg?
    Var det svårt att få igenom?

  • Svar på tråden nåston som vabbat för varsin tvilling
  • Qliana

    Vi har dubbelvabbat vid några tillfällen när barnen varit riktigt sjuka samt när vår dotter fick diabetes. Då var båda hemma för att ta hand om henne och lära oss om diabetes.

    Ring fk och fråga, men jag tror inte det ska vara några problem.

  • mandelblomma
    Qliana skrev 2011-08-29 23:40:40 följande:
    Vi har dubbelvabbat vid några tillfällen när barnen varit riktigt sjuka samt när vår dotter fick diabetes. Då var båda hemma för att ta hand om henne och lära oss om diabetes.

    Ring fk och fråga, men jag tror inte det ska vara några problem.
    tack ska ringa dem nu när de öppnar, men vet av tidigare erfarenhet att man i bland får olika svar av olika handläggare.
    Men regeln är väl lika för tvillingar som för syskon som man i bland måste vabba för två föräldrar på två barn.
    Tror inte det ska vara några problem eftersom det är en operation det handlar om och vi kan få läkarintyg att vi bör ta varsitt barn.
  • Greta Anna

    Vi var inlagda på sjukhus med bägge barnen och fick varsitt intyg för varsitt barn. Jag behövde inte skicka in intyg och jag tror att pengarna har kommit. Sambon har inte fått sina pengar än men inte heller någon fråga om intyg. Antar att det är bäst att du ber om intyg som ni har redo om det behövs.
    Våra barn är inte så gamla än (födda i slutet av juni) så det är inte så konstigt att pengarna inte är framme än, men vi ska nog ta och kontakta dem snart.
    Vi fick även ut pengar på barnförsäkringen utan intyg. Det räckte med ett telefonsamtal.

  • mandelblomma

    har pratat md f-kassan nu och det är inga problem.
    För att underlätta skulle jag be om läkarintyg att det behöver varsin förälder i samband med operationen och någon dag efteråt.
    tack

  • CvW

    Ja de var båda sjuka och klängiga så vi valde att vara hemma båda två. Inga problem.

  • mandelblomma
    CvW skrev 2011-09-29 23:33:08 följande:
    Ja de var båda sjuka och klängiga så vi valde att vara hemma båda två. Inga problem.
    fick ni igenom det frör F-kassan utan intyg?
  • tvillingmamma76

    det ska gå att vabba för tvillingar, båda två samtidigt, men kolla för säkerhetsskull. vi har haft problem med det, de tyckte att en förälder skulle klara av det själv.

    vi fick ringa och be om intyg ifrån läkare för att få ersättning att de var nödvändigt att vara två. 

  • Miss C

    Vi vabbade båda vid ett par tillfällen när de var mindre - tre magsjuka barn, varav två 1,5-åringar som kräktes okontrollerat, kan inte ens Fk kräva att en förälder ska fixa på egen hand.
    Vi behövde inte ngt intyg utan skrev en egen notering om vår situationen - det räckte.  Det ordnar sig säkert :)

Svar på tråden nåston som vabbat för varsin tvilling