• amia01

Problem med skolskjuts och fritids

Har fått ett problem som ajg inte vet vad jag ska göra med...

Då jag är ledig på fredagar så åker dottern med skolskjutsen till förskoleklassen.
    Hon lämnas på skolan ca 7.20, första lektionen börjar kl 8.
    Tre av hennes klasskamrater åker med samma skolbuss och de går in på fritids och äter frukost innan skolan. Men eftersom jag är ledig så har jag inte rätt till fritidsplats, och vår dotter får stå ensam ute på skolgården och vänta.

Övriga barn i hennes ålder kommer endera med sina föräldrar till fritids före frukosten (vilket vår dotter också gör måndag-torsdag), eller med skolskjutsar 20 - 30 minuter senare. De enda barnen som finns på skolan under tiden hon får vänta är 3-4 killar, 11-12 år gamla, som kommer med en annan skolskjuts.
    Känns så orättvist att hennes kompisar får vara på fritids men inte hon. Kanske för att jag råkar veta att den ena kompisens pappa inte heller jobbar, men ändå har fritidstid... Mina arbetstider har dom koll på, eftersom lillebror är ledig från dagis på fredagar också, så det är redan klart att vi inte kommer att kunna få fritids.

Personalen tycker inte heller det känns ok, och skulle ta en diskussion med rektorn. Men är det någon annan som haft samma problem, eller har ideer om hur vi kan gå vidare?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-31 12:35
    Nu är det löst. Peronalen tackade för att vi ärligt frågat, och för att dom därför haft en möjlighet att diskutera det här problemet, som faktiskt rör flera barn. Lösningen är att de som behöver tillsyn har rätt till fritids på morgonen, på samma sätt som många av er svarat. En bra lösning för alla!

• Svar på tråden Problem med skolskjuts och fritids
  • Starkast
    k girl skrev 2011-08-31 11:37:29 följande:
    Jag skulle inte heller vilja att mitt barn stod ute och väntade i fyrtio minuter - men jag tycker att det är en principsak. Görs undantag, borde undantagen gälla alla. Och jag skulle inte låta skolan komma undan sitt ansvar genom att rycka på axlarna och tycka att "äsch, det hamnar ju på mitt föräldraansvar". Dessutom, JennyF, så går ju flickan i förskoleklass och det är mig veterligen inte kalla vintermorgnar ännu, utan augustimorgnar. Vad man tycker en sådan dag kan skilja sig rätt mycket hur man resonerar den dagen det är mörkt och -20 grader ute.

Och för övrigt är det visst ganska dyrt att köra 3 mil varje dag. Jag tycker inte heller att det är någonting som borde hamna på föräldrarnas räkning för att skolan inte tänker längre än näsan räcker.

Nu handlar det inte om varje dag, utan om en dag i veckan.

TS har ju inte heller gått vidare utan hennes "smarta man" tyckte skolan skulle lösa det själva. Med andra ord låter de hellere barnet stå ute än att ringa till rektorn och få en blanket för speciella behov av fritidsplats, dit barnet kan gå en gång i veckan.

TS tycker ju inte heller att det är något problem att barnet står ute en kall morgon eftersom skolgården har belysning och barnet varma kläder, utan tycker att barnen, vars föräldrar har ordnat problemet också ska vara ute tillsammans med dottern.

Det spelar heller ingen roll om det tar 10, 15 eller 20minuter. Det är ändå tid mannen kan jobba igen ute i sitt stall för att vara inne den korta stunden med sin sovande son.

Jag tycker också att det är ganska självklart att skolan har ansvaret när bussen ankommit. Men fungerar det inte rent praktiskt får man som förälder aktivt jobba fram en lösning och inte låta det lilla barnet stå där i sin ensamhet innan det är löst samt förvänta sig att ANDRA ska lösa det. DETTA är ett föräldraansvar.

• amia01
    Starkast skrev 2011-08-31 11:28:56 följande:
    Du säger ju att hon inte får frukost i skolan utan får stå ute ensam. Äter hon inte frukost alls då menar du?
    Eftersom hon får stå ute och vänta i 40minuter innebär det ju minst 40minuters längre sömn på morgonen vilket är mycket. Eller har hon nu en picknickkorg med sig att mumsa på ute på skolgården?

Vad trodde du när du skaffade barn boende ute på landsbygden?
    "jobb" i hemmet har vi alla. Även föräldrar som sätter barnen främst och låter dom slipa stå 40min ensamma på skolgården.
    men eftersom du inte anser att det är ett problem att stå ute en kall och mörk vintermorgon 40minuter står vi långt ifrån varandra du och jag. Men du kommer ALDRIG att få andra föräldrar att låta sina barn stå ute dessa morgonar tillsammans med ditt barn då de förskonar sina egna barn från detta.

Jag anser att detta är för dina egna bekvämlighetsskäl. Vi tycker alla att det är skönt att gå och skrota i pyjamas på morgonen och slippa åka hemifrån tidigt, men har man valt att bli förälder så har man även tagit på sig ett ansvar. Ett ansvar att sätta barnes välmående framför sitt eget.

Att det är dyrt köper jag inte.
    Bor man ute på landet är bensin en del större del av kostnaden än för någon som bor i stan. Det handlar om en gång i veckan, 4gånger på månadslönen och så mycket kostar det inte att köra den sträckan. 
    Jag jämför tiden med att åka skolskjuts och äta på fritids alternativt äta hemma och få skjuts, då blir väckningen samma tid. naturligtvis måste hon upp ännu tidigare om hon ska äta hemma och sedan åka skolskjutsen. Men tidiga morgnar får man räkna med när man bor på landet om man åker skolskjuts, och det går ju att lösa.
    Och så förstår jag inte hur kyla och mörker kan vara farligt? Har hört många som resonerar som dig, men på vilket sätt är det farligt??? Finns ju bra kläder och utebelysning. Det som måste till är ju bara att skolan tar sitt ansvar och inte särbehandlar barn och håller den tillsyn dom är skyldiga att göra.

Och du vet inget om mig, har aldrig ägt en pyjamas och har aldrig i hela mitt liv "gått och skrotat" - klart något av det värsta jag vet! 

En resa för att lämna henne blir 24 km = ca 100 kr, 4 gånger i månaden blir 400 kr/månad. Dyrt eller inte handlar väl om vilken ekonomi man har, men för oss är det dyrt!     
  • Starkast
    k girl skrev 2011-08-31 11:58:43 följande:
    Men ta och lugna ner dig några hekton.
    Du inser att det inte är speciellt många dagar sedan skolan startat och det här problemet har varit aktuellt vid ett eller två tillfällen va?
    Det frångår inte att man löser problemet INNAN skolan börjar, som de andra föräldrarna gjort så deras barn slipper stå där ute.
    Man måste tänka längre än näsan räcker,.
  • amia01
    vetvadjagvill skrev 2011-08-31 11:51:59 följande:

jag håller med dig till fulla att omkommunen gör undantag så ska det ske hela vägen enligt regler och reutiner.

men har ts ett beslut om att dottern som går förskolaklass får åka skolksjuts som barn i grundskolan får.. eller åker barnet bara med för att chaffören är snäll?

TS ska fixa ett beslut om att dottern är beviljad skolskjuts för att få resten att gälla med.

Självklart har vi beslut på skolskjuts - annars hade hon inte fått åka!
  • amia01
    Starkast skrev 2011-08-31 11:56:02 följande:
    Isåfall lämnar man väl VERKLIGEN inte sitt barn på det sättet på mornarna
    Jisses! Tänk att en lugn morgon kan vara så mycket viktigare....
    amia01 skrev 2011-08-31 10:37:16 följande:
    Vår dotter skulle inte behövt stå ute ensam om skolan hade förljt sitt ansvar med tillsyn och om dom inte börjat dribbla med regler och undantag, så att de kompisar som skulle varit ute med henne redan fått "spevialtillstånd" att få gå in på fritids. Det jag reagerar mot är att de undantag som gäller andra inte gäller henne.
    Du menar att din dotter står ensam ute för att de andra föräldrarna har tagit sitt föräldraansvar och ordnat så deras barn slipper stå ute 40minuter varje morgon...
    Så du tycker jag ska förlja henne hela dagarna på skolan också? Var tar skolans ansvar över? Enligt skollagen är det när hon kliver på bussen här hemma!
    Och jag kan inte kalla fusk, tjat och hot för ansvar, men det är min definition. För mig är ansvar att vara ärlig och kunna lösa problemen tillsammans på bästa sätt. 
  • Starkast
    amia01 skrev 2011-08-31 12:13:33 följande:
    Jag jämför tiden med att åka skolskjuts och äta på fritids alternativt äta hemma och få skjuts, då blir väckningen samma tid. naturligtvis måste hon upp ännu tidigare om hon ska äta hemma och sedan åka skolskjutsen. Men tidiga morgnar får man räkna med när man bor på landet om man åker skolskjuts, och det går ju att lösa.
    Och så förstår jag inte hur kyla och mörker kan vara farligt? Har hört många som resonerar som dig, men på vilket sätt är det farligt??? Finns ju bra kläder och utebelysning. Det som måste till är ju bara att skolan tar sitt ansvar och inte särbehandlar barn och håller den tillsyn dom är skyldiga att göra.

Och du vet inget om mig, har aldrig ägt en pyjamas och har aldrig i hela mitt liv "gått och skrotat" - klart något av det värsta jag vet! 

En resa för att lämna henne blir 24 km = ca 100 kr, 4 gånger i månaden blir 400 kr/månad. Dyrt eller inte handlar väl om vilken ekonomi man har, men för oss är det dyrt!     
    Jisses vilken dyr bil ni måste ha!

De andra föräldrarna har ORDNAT så deras barn SLIPPER stå ute. Det är inte särbehandling utan det är ansvar.

Att en 6-åring står ute i mörker och kyla utanför en skola där det förekommer misshandel, polisanmälningar etc. är du nog ganska ensam om att tycka det är okej. Även utan misshandelsproblematik.
  • amia01
    vetvadjagvill skrev 2011-08-31 12:11:50 följande:

kan man bli beviljad bara en dag i veckan för att man vill vara mer hemma?

Är inte skolskjutsen 5 dagar i veckan?

Man får skolskjuts de tillfällen man söker för. Och regelverket säger att man inte får skolskjuts om man går på fritids. Och man får inte gå på fritids om någon av föräldrarna är hemma.
    Dvs. Hon har rätt till skolskjuts, men inte fritids. Dock är det mycket fusk kring det här hos oss.... 
  • Starkast
    amia01 skrev 2011-08-31 12:16:55 följande:
    Så du tycker jag ska förlja henne hela dagarna på skolan också? Var tar skolans ansvar över? Enligt skollagen är det när hon kliver på bussen här hemma!
    Och jag kan inte kalla fusk, tjat och hot för ansvar, men det är min definition. För mig är ansvar att vara ärlig och kunna lösa problemen tillsammans på bästa sätt. 
    På dagen finns väl rastvakter?
    Ni har det ju inte före skolan börjar.
    Ser du inte skillnaden? På allvar?
  • vetvadjagvill
    amia01 skrev 2011-08-31 12:14:43 följande:

Självklart har vi beslut på skolskjuts - annars hade hon inte fått åka!

Men hänvisa till det beslutet då och kräv att skolan ta ta sitt ansvar om henne som skollakgen säger.
    Annars får du anmäla  dem till JO eller skolinspektionen.

Du har ju det svart på vitt säger du.

• k girl
    vetvadjagvill skrev 2011-08-31 12:11:50 följande:
    kan man bli beviljad bara en dag i veckan för att man vill vara mer hemma?

Är inte skolskjutsen 5 dagar i veckan?

Jag kan ju inte svara för hur det ser ut i TS kommun, men omfattas man av skolskjutsen i vår kommun så är man ju beviljad skolskjuts. Somliga väljer att köra sina barn istället och får då en ersättning från skolan för att de inte utnyttjar skolskjutsen. Det finns behov för skolskjuts en dag i veckan i det här fallet, alltså får barnet skolskjuts. Svårare än så är det ju inte?
Svar på tråden Problem med skolskjuts och fritids