• amia01

Problem med skolskjuts och fritids

Har fått ett problem som ajg inte vet vad jag ska göra med...

Då jag är ledig på fredagar så åker dottern med skolskjutsen till förskoleklassen.
    Hon lämnas på skolan ca 7.20, första lektionen börjar kl 8.
    Tre av hennes klasskamrater åker med samma skolbuss och de går in på fritids och äter frukost innan skolan. Men eftersom jag är ledig så har jag inte rätt till fritidsplats, och vår dotter får stå ensam ute på skolgården och vänta.

Övriga barn i hennes ålder kommer endera med sina föräldrar till fritids före frukosten (vilket vår dotter också gör måndag-torsdag), eller med skolskjutsar 20 - 30 minuter senare. De enda barnen som finns på skolan under tiden hon får vänta är 3-4 killar, 11-12 år gamla, som kommer med en annan skolskjuts.
    Känns så orättvist att hennes kompisar får vara på fritids men inte hon. Kanske för att jag råkar veta att den ena kompisens pappa inte heller jobbar, men ändå har fritidstid... Mina arbetstider har dom koll på, eftersom lillebror är ledig från dagis på fredagar också, så det är redan klart att vi inte kommer att kunna få fritids.

Personalen tycker inte heller det känns ok, och skulle ta en diskussion med rektorn. Men är det någon annan som haft samma problem, eller har ideer om hur vi kan gå vidare?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-31 12:35
    Nu är det löst. Peronalen tackade för att vi ärligt frågat, och för att dom därför haft en möjlighet att diskutera det här problemet, som faktiskt rör flera barn. Lösningen är att de som behöver tillsyn har rätt till fritids på morgonen, på samma sätt som många av er svarat. En bra lösning för alla!

• Svar på tråden Problem med skolskjuts och fritids
  • Emmin
    Ari Gold skrev 2011-08-31 13:54:02 följande:
    Sonen lär ju vara hemma, man får vad jag vet inte lämna på dagis för att man tagit tjänstledigt för städning.

Däremot får man lämna i förskoleklassen ändå - om man vill. Däremot _måste_ man inte och då blir det lite märkligt att klaga på att det val man gjort ger negativa konsekvenser för barnet i fråga om att behöva resa väldigt tidigt + vänta ute mm. Det är ju ett helt frivilligt beslut från familjens sida som skapat denna situation.  
    Det är frivilligt att börja i förskoleklass, men har man väl börjat så ska barnet vara där varje dag (om det är undervisning varje dag). Man kan inte välja att ha barnet hemma då och då utan att begära ledigt som man gör i skolan.

Så är det här i varje fall, kanske är olika regler på andra ställen? 
  • Miew
    k girl skrev 2011-08-31 14:42:07 följande:
    Naturligtvis borde SKOLAN ha löst situationen att barn lämnas oövervakade redan innan skolstart, istället för att lämpa över det ansvaret på föräldrarna.
    Jag bor i skärgården i östergötland. Mina barn och 16 till åker skolbåt och taxi varje morgon. Förra vintern fick vi föräldrar veta att de inte fik gå in på skolan innan den börjar. Ibland var de framme strax innan halv åtta på morgonen. Snacka om att vi blev rasande när vi fick veta att de inte fick gå in om det hagel, drivis och 20 minus.

Våra barn har fritids efter skolan tills taxin går och vi trodde att de då räknades som fritidsbarn, det fick vi veta att det gör de inte, utan det är ett undantag med skärgårdsbarnen(som är 17 av 25 barn på skolan) så de fick inte gå på morgonen.

Alla föräldrarna skrev under ett papper att det måste finnas personal och en möjlighet för våra barn att också gå in. Kommunen visste inte heller om det här utan det var något som fallit mellan två stolar om skärgårdsbarnen.
    Nu blev det omedelbar ändring och våra barn får också gå in på morgonen, oftast är de kvar ute och leker, men vid regn, snö och många minusgrader så går de in. Frukost får de dock ingen, för det skulle bli för dyrt, men det sa vi föräldrar att vi accepterar, bara de får gå in i värmen. Så mina brukar få med sig en drickyoghurt eller en macka på morgonen.

Så det jag vill säga med detta är att det ibland blir missförstånd om de barn som åker skjuts till skolan som inte kommunen eller alla i skolan vet om förrns någon nämner det.
    Viggo & Gry & Veras mamma
  • Ari Gold
    Emmin skrev 2011-08-31 16:20:16 följande:
    Det är frivilligt att börja i förskoleklass, men har man väl börjat så ska barnet vara där varje dag (om det är undervisning varje dag). Man kan inte välja att ha barnet hemma då och då utan att begära ledigt som man gör i skolan.

Nu berättar du sagor för för fel person. Förskoleklassen är enbart en rättighet och inte en skyldighet. Kommunen har alltid skyldighet att erbjuda det och föräldrarna alltid rätt att få tillgång till det oavsett i hur stor utsträckning de väljer att delta. Det gäller din kommun likväl som i alla andra.  En skola/kommun har aldrig rätt att neka förskoleklass därför att man endast vill delta vissa dagar, det är emot lagen. Någon närvaroplikt finns inte i förskoleklassen men av praktiska skäl är det givetvis så att eleverna/föräldrarna ska anmäla vilka dagar de inte kommer att delta oavsett det är enstaka dagar, varannan vecka eller en dag i veckan exempelvis.
  • Starkast
    Emmin skrev 2011-08-31 16:20:16 följande:

Det är mer en regel skolan har, men det är ingen lag.
    Vill föräldern ha barnet hemma har skolan ingen rättslig rätt att kräva att barnet är i skolan. Håller föräldern barnet hämma har de ingen rätt att kräva att soc/polis hämtar barnet till skolan. Skolplikten gäller inte.

men regler för ordningens skull finns för att verksamheten ska fungera. Det blir ju svårt att ha en "förberedelse för skolan klass" och ungarna kommer och går.
  • k girl
    Miew skrev 2011-08-31 16:23:06 följande:
    Jag bor i skärgården i östergötland. Mina barn och 16 till åker skolbåt och taxi varje morgon. Förra vintern fick vi föräldrar veta att de inte fik gå in på skolan innan den börjar. Ibland var de framme strax innan halv åtta på morgonen. Snacka om att vi blev rasande när vi fick veta att de inte fick gå in om det hagel, drivis och 20 minus.

Våra barn har fritids efter skolan tills taxin går och vi trodde att de då räknades som fritidsbarn, det fick vi veta att det gör de inte, utan det är ett undantag med skärgårdsbarnen(som är 17 av 25 barn på skolan) så de fick inte gå på morgonen.

Alla föräldrarna skrev under ett papper att det måste finnas personal och en möjlighet för våra barn att också gå in. Kommunen visste inte heller om det här utan det var något som fallit mellan två stolar om skärgårdsbarnen.
    Nu blev det omedelbar ändring och våra barn får också gå in på morgonen, oftast är de kvar ute och leker, men vid regn, snö och många minusgrader så går de in. Frukost får de dock ingen, för det skulle bli för dyrt, men det sa vi föräldrar att vi accepterar, bara de får gå in i värmen. Så mina brukar få med sig en drickyoghurt eller en macka på morgonen.

Så det jag vill säga med detta är att det ibland blir missförstånd om de barn som åker skjuts till skolan som inte kommunen eller alla i skolan vet om förrns någon nämner det.
    Ja, självklart kan sådant hamna mellan två stolar. Jenny F har dock gått väldigt hårt åt TS med sitt moraliserande. Jag tycker inte att det bara är en som har ansvar i den här frågan. Ibland är det ju sådant som inte ens framgår förrän problemet uppstår, som för er.
  • Ari Gold
    Starkast skrev 2011-08-31 16:29:36 följande:
    Det är mer en regel skolan har, men det är ingen lag.
    Vill föräldern ha barnet hemma har skolan ingen rättslig rätt att kräva att barnet är i skolan. Håller föräldern barnet hämma har de ingen rätt att kräva att soc/polis hämtar barnet till skolan. Skolplikten gäller inte.

men regler för ordningens skull finns för att verksamheten ska fungera. Det blir ju svårt att ha en "förberedelse för skolan klass" och ungarna kommer och går.

Förskolan är i precis lika stor grad "förberedelse för skolan", finns ingen skillnad mot förskoleklassen i det avseendet.

Ja, skolan kan ha önskemål om att barnen ska vara där varje dag (däremot inte bindande regler) men det är förälderns om bestämmer.
  • amia01
    Starkast skrev 2011-08-31 14:23:48 följande:
    Det är bra att fritids löst situationen åt dig. För BARNETS skull. Just den här gången.

De andra föräldrarna har tagit ansvar genom att se till att deras barn SLUPPIT stå ute 40min INNAN skolan startade. Givetvis har någon (ex rektorn) beviljat att de andra skolskjutsbarnen får komma in på fritids, det är ju inte så att de bara knallar in.
    Det är faktiskt inte okej för en 6-åring att göra det en endaste dag! Som förälder låter man det inte hända, för en 6-åring är inte stor. Man ställer upp på sitt barn TILLS situationen är löst! Framförallt när det är en stökig skola med misshandel etc. Förstår du hur illa skrämd ditt barn kunnat bli om någon äldre varit hotfull och hon stått där ensam?

Så nej, det är inte smart att lasta över problemen på andra och under tiden låta barnet stå där. Denna gång kom en lösning snabbt, nästa gång kan lösningen ta tid eller inte komma alls. Man ser till att lösa det innan det är ett faktum.
    amia01 skrev 2011-08-31 12:28:39 följande:
    Ansvar = lögner, tjat och hot? Det är nämligen så de andra föräldrarna löst det...
    Och det ska naturligtvis inte förekomma misshandel på skolan, men det är ju ett annat problem, som man måste lösa! Och det är inte mitt föräldraansvar, eller?
    Det jag har sett till att göra är ju bara att hitta en lösning där hon slipper vara ensam ute utan vuxna i närheten, för det tycker jag liksom dig är oacceptabelt när situationen är som den är.  
    Nej det ska inte förekomma, men när det nu gör det så låter man inte sin 6-åring gå där ensam i 40min.
    De andra föräldrarna har vägrat låta sina barn gå ute 40min före skolstart, hur det är löst är mindre viktigt så länge barnet är trygg.
    Du har låtit ditt barn stå där ute INNAN situationen varit löst istället för att trygga henne tills det löste sig. Tänk om det tagit ytterligare flera veckor?
    Jag har inte skrivit någonstans att det har hänt att hon varit ute ensam. Bara beskrivit hur situationen var och vad som skulle hänt om jag skickat iväg henne utan att ta upp frågan med personalen.
    Hittills har hon har åkt skolskjuts en fredag, och då var jag väldigt noga med att prata med personalen som skulle jobba den morgonen om att de dels skulle se till att hon fick hjälp att öppna grinden till skolgården, eftersom de små barnen inte klarar den själva, och att hon skulle få vara med på fritids frukost, vilket var helt ok då!Men efter den frukosten kom fritidsfröken in, och upptäckte vår dotter där, vilket hon tyckte var fel, vilket ledde till en diskussion bland personalen, vilket lett till att problemt lösts på bästa sätt för alla. Ärlighet och ödmjukhet varar längst!
    Mitt syfte med TS vara bara att höra hur andra i liknande situationer löst problemet, och få tips som jag kunde diskutera med personalen om jag hade behövt det.   
  • amia01
    Miew skrev 2011-08-31 16:23:06 följande:
  • Wilowa
    MammaHela skrev 2011-08-31 07:21:28 följande:
    Fast min son var ledig varannan fredag hela året han gick i förskoleklass, för då var jag och hans lillasyster lediga och vi förlängde helgen en dag. Det var inga problem. Det är bara att prata med lärarna, de tyckte att det var supermysigt för V att få vara hemma med oss en extra dag 2 gånger i månaden.
    Okej, då är det nog olika för olika skolor, min dotter var tvungen att söka ledigt.
  • Ari Gold
    Wilowa skrev 2011-08-31 18:23:45 följande:
    Okej, då är det nog olika för olika skolor, min dotter var tvungen att söka ledigt.

Nej det är samma lag som gäller i hela sverige. Du har rätt att vara ledig med barnet när du vill. Däremot måste du anmäla det (inte ansöka, då det inte finns någon som kan ge avslag)
Svar på tråden Problem med skolskjuts och fritids