Anonym (osexig) skrev 2011-08-30 12:41:45 följande:
Ja, det är det jag borde och vill göra. Jag har dock så svårt för att se min egen mamma så ledsen som hon är nu, hon är i sin tur bra på att lasta mig med problemen och prata med mig som om jag vore hennes väninna och inte hennes dotter. Där är ju exempelvis min far som hon kastar glåpord på. Hur ska man finna en distans där, vara stöttande men inte ge hela sig själv?
När det kommer till extrainkomsten så behövs den egentligen inte, sambon tjänar så att vi klarar oss. Det är nog jag själv som vill slippa att ta för mycket studielån, jag vill känna att jag bidrar till hushållet. "Fröken Duktig."
Då tycker jag fröken Duktig ska träna lite på att ta han om sig själv och sambon istället och släppa lite andra måsten. Säg tex till mamman att du gärna lyssnar, men max 30 minuters ältande. Säg ifrån att de mest bittra får hon ta med någon annan, inte mannens dotter! Och säg ifrån att du älskar henne och gärna stöttar, men du har en egen relation att vårda.
Och skippa extraknäcket. Sambon föredrar nog en rejäl genomkörare med kvinnan han älskar, än lite extra fickpengar?