• Anonym (Sara)

Soc tar inte barn från bra föräldrar!!!

Blir så trött att läsa om alla toppenföräldrar som råkat ut för en falsk anmälan och fruktansvärda soctanter som lvu-at deras barn utan någon som helst anledning. Detta stämmer inte!

Det krävs oerhört mycket för att lvu.a ett barn. Det kostar ca 5000 kr/dygnet och detta vill INGEN kommun göra/betala om det inte är i absoluta nödfall.

De allra flesta föräldrar erbjuds stöd i hemmet och i de flesta fall kan de tacka nej utan påföljd.

Det finns självklart fall där lvu satts in akut där det kanske inte hade behövts men då kommer barnen hem fort igen. Det finns självklart även fall där föräldrarna är på gränsen och det är svårt att bedöma om lvu är det bästa. men detta är allså föräldrar på gränsen, dvs föräldrar som brister i sin föräldraförmåga.

Föräldrar som tar hand om sina barn på ett ok sätt, eller tom på ett slappt sätt får inte sina barn lvu-ade!!!

• Svar på tråden Soc tar inte barn från bra föräldrar!!!
  • Anonym (Ledsen mormor..)
    Anonym (insatt) skrev 2011-09-02 13:17:50 följande:
    Så´n tur ni har då, att soc inte får omhänderta några barn enligt LVU. Saken måste prövas i domstol och där fick ni uppenbarligen "rätt"? Soc får INTE besluta om tvångsomhändertaganden just pga av rättssäkerhetsskäl .... det var väl till hjälp för din dotter o barnbarn?
    Du har tolkat mitt inlagg helt fel, eller sa har jag skrivit luddigt nagonstans.. Min dotters yngste son blev omhandertaget med ett LVU beslut, de dok upp en morgon och hamtade henne och yngste sonen och satte dem i ett jourhem.. Dagen efter tvingades min dotter lamna hemmet, och atervanda hem till sitt.. Barnet ar omhandertaget enligt LVU, och detta ar overklagat, for trots bristande bevisning, och helt grundlos bevisning sa har de gjort sa har mot henne.. Du kan lita pa att sa fort detta ar avklarat, sa sitter det en omedelbar anmalan till JO etc...

Min dotter fightas for att aterfa sin son, den yngste... Hon har mitt aldsta barnbarn kvar hemma, den hon ska ha misshandlat... (Vilket jag vet inte ar sant..) Bakom misshandelsanmalan ligger en vardnadstvist mellan dottern och aldste barnets fader..
    Barnets fader och farmodern har forsokt pa alla fula smutsiga vis tillskansa sig ratten till mitt aldsta barnbarn, och nar deras egna advokat avsade sig allt, och beslutet togs om att allt skulle slappas, da gar farmodern och anmaler min dotter for misshandel, val vetandes att min dotter ALDRIG skulle kroka ett harstra pa varesig detta barn eller nagot annat i familjen...

Enda gangen sonen har kommit med blamarken, sa var det nar han kom till min dotter efter att varit hos sin fader och farmor.. Nagot min dotter fotograferade omgaende, och talade med soc om....
    Nu menar de att det ar hon....
  • Anonym

Du har tydligen aldrig fått en anmälan på dig och en dålig socialarbetare!
    Mitt barn blev lvuad 11 nov -10
    Och det är först nu efter rättegång och allt som jag fått rätt för mig! 

• Anonym
    Anonym skrev 2011-09-02 15:26:07 följande:
    Du har tydligen aldrig fått en anmälan på dig och en dålig socialarbetare!
    Mitt barn blev lvuad 11 nov -10
    Och det är först nu efter rättegång och allt som jag fått rätt för mig! 
    ?
  • Anonym
    Anonym (insatt) skrev 2011-09-02 13:21:05 följande:
    Men du hade väl läst utredningen innan den prövades i socialnämnden?
    Nej jag hade inte fått eller läst utredningen när den prövades i socialnämnden. Jag visste inte ens att det skulle prövas i socialnämnden. Och ja, det är anmält till socialstyrelsen.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-09-02 11:35:25 följande:
    Jättebra!

Jag önskar att jag hade fått läsa min utredning i så god tid att vi hade hunnit få intyg och/eller kallat de vittnen som behövts. Nu fick jag läsa utredningen 2 dagar innan förhandlingen. Obestämd

På min lvu-rättegång var det ännu värre. Soc märkte att dem höll på att förlora.
    Då tog dem plötsligt fram ett dokument som dem enligt soc själva "hoppades inte skulle behövas".

Mitt ombud ifrågasatte såklart detta, men efterssom soc ord ALLTID väger tyngst så var vi chanslösa.

Dem agerar enligt min mening alltid så fult!

Någon skrev (tror det var inlägg 100) att det är tur att dessa fall döms i en domstol för då blir det alltid rätt.
    Herregud så¨trångsynt "wake up and smell the coffee"...       
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-09-02 14:44:16 följande:
    Åter igen hakar man upp sig på soc hit o soc dit.....
    Det viktiga är väl i alla fall vad våra domstolar säger!
    Soc har inget att säga till om när det gått så långt som till förvaltningsrätten och kammarrätten så det vore på sin plats att fejsa fakta och sluta anklaga soc för ALLT som rör ens barn! Soc jobbar INTE i maskopi med domstolrana även om många "LVU mammor" tycks tro det! Det är, har alltid varit och kommer alltid att förbli olika myndigheter!
    Domtolen dömer till ett ev LVU eller inte Soc.
    Hur det gått just i hennes fall vet vi ju inte än eftersom Ts påstår att domen inte kommit än.
    Låt domen få visa föräldrar förmågan, omsorgsförmågan och föräldrar kapaciteten!
    Så det återstår att se......
    Du har uppenbarligen inte fattat varför kränkningen sker av socialtjänsten och inte utav domstolen.
    Domstolen i 99% av fallen fattar rätt beslut utifrån det underlag dem har fått.

Om dom får en vinklad utredning och den enskilde inte har möjlighet att lägga fram "sina egna bevis" så är det inte konstigt att dom beslutar som dom gör. Felet ligger på den handläggaren som inte lyckas vara objektiv. Som tappar bort de referenser som råkar säga någonting bra. Som använder formuleringar och upprepar samma händelse om och om igen i olika formuleringar i syfte att manipulera domstolen. Dom, till skillnad mot oss enskilda oerfarna LVU-mammor vet precis vad dom ska säga för att få domstolen att lyssna. Dom har varit där förut och det har inte vi. Vi blir osäkra, nervösa, ledsna, arga och mår fruktansvärt dåligt på förhandlingarna. Det viktigaste i våra liv håller på att tas ifrån oss. Jag kan tänka mig att vi upplevs på ett helt annat sätt än vad vi är i verkligheten och i relation till våra barn. Och framför allt så framförs många nya argument i domstolen som inte funnits i utredningen. Nya lögner som man inte kan motbevisa eftersom man inte ges möjlighet att leta fram bevisen. 

Jag är övertygad om att många LVU är befogade. MEN det är också så att i säkert hälften av fallen så är det tillämpbart med frivilliga insatser. Något som socialtjänsten åtminstone i mitt fall ALDRIG har erbjudit.
  • Anonym (insatt)
    Anonym skrev 2011-09-02 16:18:29 följande:
    Nej jag hade inte fått eller läst utredningen när den prövades i socialnämnden. Jag visste inte ens att det skulle prövas i socialnämnden. Och ja, det är anmält till socialstyrelsen.
    Och till JO?
  • Anonym
    Anonym (insatt) skrev 2011-09-02 16:30:21 följande:
    Och till JO?
    JO vill inte ta emot det eftersom det är ett pågående ärende på socialstyrelsen. Flört
  • Anonym (insatt)
    Anonym skrev 2011-09-02 16:27:44 följande:
    Du har uppenbarligen inte fattat varför kränkningen sker av socialtjänsten och inte utav domstolen.
    Domstolen i 99% av fallen fattar rätt beslut utifrån det underlag dem har fått.

Om dom får en vinklad utredning och den enskilde inte har möjlighet att lägga fram "sina egna bevis" så är det inte konstigt att dom beslutar som dom gör. Felet ligger på den handläggaren som inte lyckas vara objektiv. Som tappar bort de referenser som råkar säga någonting bra. Som använder formuleringar och upprepar samma händelse om och om igen i olika formuleringar i syfte att manipulera domstolen. Dom, till skillnad mot oss enskilda oerfarna LVU-mammor vet precis vad dom ska säga för att få domstolen att lyssna. Dom har varit där förut och det har inte vi. Vi blir osäkra, nervösa, ledsna, arga och mår fruktansvärt dåligt på förhandlingarna. Det viktigaste i våra liv håller på att tas ifrån oss. Jag kan tänka mig att vi upplevs på ett helt annat sätt än vad vi är i verkligheten och i relation till våra barn. Och framför allt så framförs många nya argument i domstolen som inte funnits i utredningen. Nya lögner som man inte kan motbevisa eftersom man inte ges möjlighet att leta fram bevisen. 

Jag är övertygad om att många LVU är befogade. MEN det är också så att i säkert hälften av fallen så är det tillämpbart med frivilliga insatser. Något som socialtjänsten åtminstone i mitt fall ALDRIG har erbjudit.
    Domstolar har eget ansvar för det underlag de fattar beslut på! och vad är syftet med förhandlingen i FörvR tror du, om det inte är för att bla granska underlaget och se till att parterna får framföra sina egna bevis och påståenden? Däremot är väl inte alltid ombuden så alerta att bevaka barns och föräldrars intressen? Så tolkar jag din beskrivning av tillkortakommanden i FörvR!
  • Anonym
    Anonym (insatt) skrev 2011-09-02 16:36:34 följande:
    Domstolar har eget ansvar för det underlag de fattar beslut på! och vad är syftet med förhandlingen i FörvR tror du, om det inte är för att bla granska underlaget och se till att parterna får framföra sina egna bevis och påståenden? Däremot är väl inte alltid ombuden så alerta att bevaka barns och föräldrars intressen? Så tolkar jag din beskrivning av tillkortakommanden i FörvR!
    Jag vet att domstolen inte har eget ansvar för underlaget de fattar beslut på. Det är ju anledningen till att jag kastar skiten på socialtjänsten och inte på domstolen.

Mitt ombud är väl inte världens bästa men han gör sitt jobb utifrån förmåga.

Felet är att får man inte läsa utredningen - och inte får journalerna - före förhandlingen eller i kort tid före, så kan man omöjligt förbereda sig på ett bra sätt och lägga fram en bra argumentation.
Svar på tråden Soc tar inte barn från bra föräldrar!!!