• Anonym (Sara)

Soc tar inte barn från bra föräldrar!!!

Blir så trött att läsa om alla toppenföräldrar som råkat ut för en falsk anmälan och fruktansvärda soctanter som lvu-at deras barn utan någon som helst anledning. Detta stämmer inte!

Det krävs oerhört mycket för att lvu.a ett barn. Det kostar ca 5000 kr/dygnet och detta vill INGEN kommun göra/betala om det inte är i absoluta nödfall.

De allra flesta föräldrar erbjuds stöd i hemmet och i de flesta fall kan de tacka nej utan påföljd.

Det finns självklart fall där lvu satts in akut där det kanske inte hade behövts men då kommer barnen hem fort igen. Det finns självklart även fall där föräldrarna är på gränsen och det är svårt att bedöma om lvu är det bästa. men detta är allså föräldrar på gränsen, dvs föräldrar som brister i sin föräldraförmåga.

Föräldrar som tar hand om sina barn på ett ok sätt, eller tom på ett slappt sätt får inte sina barn lvu-ade!!!

• Svar på tråden Soc tar inte barn från bra föräldrar!!!
  • Anonym (me)

Här i tråden skrivs det om empatilösa "sockärringar" som tar barn från deras föräldrar och då undrar jag vilken makt ni tror att en handläggare inom IFO på socialtjänsten har? Handläggaren har inte befogenhet att omhänderta barn enligt LVU!

Handläggaren utreder och dokumenterar, men beslut om LVU tas av förvaltningsrätten! I urakuta fall kan socialnämndens ordförande ta beslutet men det ska ändå bekräftas av förvaltningsrätten.

• Anonym (håller med!)
    smulpaj01 skrev 2011-11-17 08:10:05 följande:
    Anonym (håller med!)

Jamen, om din mamma säger så - ja, då måste det ju vara så

Eller så inser man som vuxen att man kan skapa sig en egen uppfattning om hur saker och ting ligger till!
    Och det tror du inte att jag har?? Jag är inte född bakom flötet! Däremot blir jag mörkrädd när jag läser att visa i tråden skriver " vadå? menar ni att de ljuger i tidningarna då?" Herregud man kanske kan tro på 20% av vad de skriver där!

Min EGEN uppfattning är att jag litar på socialtjänsten och att de gör vad som behövs göras om ett barn inte har det bra!!

Jag VET att det är otroligt svårt för socialarbetarna att ta ett barn från en familj så den som säger något annat vet inte vad de pratar om.
  • smulpaj01
    Anonym (håller med!) skrev 2011-11-17 08:49:47 följande:
    Och det tror du inte att jag har?? Jag är inte född bakom flötet! Däremot blir jag mörkrädd när jag läser att visa i tråden skriver " vadå? menar ni att de ljuger i tidningarna då?" Herregud man kanske kan tro på 20% av vad de skriver där!

Min EGEN uppfattning är att jag litar på socialtjänsten och att de gör vad som behövs göras om ett barn inte har det bra!!

Jag VET att det är otroligt svårt för socialarbetarna att ta ett barn från en familj så den som säger något annat vet inte vad de pratar om.
    Och jag VET att det inte är särskilt svårt för soc att omhänderta barn. Allt beror på vilka erfarenheter man har, både personliga och yrkesmässiga.
  • Anonym (Iaktagare)

Kan bara hålla med. Jag är lite nyfiken på hur det gick för dem i tråden som blivit av med barn på falska grunder. "ledsen mormors" dotter tex. Det barnet borde vara hemma nu om det var falska grunder precis som( Anonym) skriver.
    Då kanske man kan få lite solskenshistorier i tråden!
  • Frökenkicki

De är inte svårt. Ja jag tror faktiskt du är född bakom flötet. Din mamma är socialarbetare du har aldrig varit omhändertagen eller fått dina barn omhändertagna så du vet egentligen inte hur det går till utan de du vet är det din mamma berättat för dig. Det är lika lätt för soc att omhänderta ett barn som det är lätt för dom att häva det. Har dom bestämt sig så är det så. Jag har haft två olika handläggare den ena hade bestämt sig för att jag var en vidrig människa den andra såg mig vem jag var på riktigt, inte en massa gamla utredningar som var skrivna om mina föräldrar dessutom (Inte mig) och den andra handläggaren bedömde att lvu var inte ens nödvändigt, hur är det möjligt att två handläggare kan bedöma två helt olika saker? Jo för den ena är hämndlysten och maktgalen och den andra såg en människa. 
  • Anonym (me)
    Frökenkicki skrev 2011-11-17 09:48:51 följande:
     Det är lika lätt för soc att omhänderta ett barn som det är lätt för dom att häva det. Har dom bestämt sig så är det så.
    Förvaltningsrätten är det som beslutar både om omhändertagande och hävning, inte soc!
  • Anonym (Iaktagare)
    Frökenkicki skrev 2011-11-17 09:48:51 följande:
    De är inte svårt. Ja jag tror faktiskt du är född bakom flötet. Din mamma är socialarbetare du har aldrig varit omhändertagen eller fått dina barn omhändertagna så du vet egentligen inte hur det går till utan de du vet är det din mamma berättat för dig. Det är lika lätt för soc att omhänderta ett barn som det är lätt för dom att häva det. Har dom bestämt sig så är det så. Jag har haft två olika handläggare den ena hade bestämt sig för att jag var en vidrig människa den andra såg mig vem jag var på riktigt, inte en massa gamla utredningar som var skrivna om mina föräldrar dessutom (Inte mig) och den andra handläggaren bedömde att lvu var inte ens nödvändigt, hur är det möjligt att två handläggare kan bedöma två helt olika saker? Jo för den ena är hämndlysten och maktgalen och den andra såg en människa. 
    Även om det är olika bedömningar så måste det funnits någon anledning från början. Man kan omöjligt ta barn utan något som helst skäl Om det sen rättas till är det bra då.Både från mamman och soc. Jag tror att barn som lever i vanliga svenska familjer inte blir plockade hur som helst. Då skulle soc inte ha annat att göra. Mamman eller pappan har också ett ansvar eller är det bara Soc?
  • Frökenkicki
    Anonym (me) skrev 2011-11-17 10:00:30 följande:
    Förvaltningsrätten är det som beslutar både om omhändertagande och hävning, inte soc!
    Eh nae.. Inte riktigt du.
    Socialtjänsten gör en utredning, (eller så klipper de och klistrar ihop sånt som är skrivet ifrån gamla journaler)
    Sen lämnar dom de till förvaltningsrätten, förut var de länsrätten. Sen gör dom en bedömning utifrån det soc säger JA. Inte någon egen bedömning. Men om soc väljer vid exempelvis en omprövning att dom inte längre ser lvu:et som nödvändigt går de inte så långt som till förvaltningsrätten nej. Det går enbart dit om någon vill överklaga beslutet. Jag har varit med om det här, Du tror inte att jag VET hur det går till?  
  • Frökenkicki
    Anonym (Iaktagare) skrev 2011-11-17 10:03:14 följande:
    Även om det är olika bedömningar så måste det funnits någon anledning från början. Man kan omöjligt ta barn utan något som helst skäl Om det sen rättas till är det bra då.Både från mamman och soc. Jag tror att barn som lever i vanliga svenska familjer inte blir plockade hur som helst. Då skulle soc inte ha annat att göra. Mamman eller pappan har också ett ansvar eller är det bara Soc?
    Ja i mitt fall var det så att handläggaren avskydde mig. Hon hade sätt mig under hela min uppväxt och när det var dags för en utredning så plockade hon ihop en massa från tidigare utredningar som var MINA föräldrars, alltså inte jag. Sen träffade dom mig en gång och sen skrev dom ihop lite igen och de räckte för ett akut-lvu och det räckte för länsrätten också. Men sen såg jag till att byta handläggare eftersom den här handläggaren hade inga planer på att hjälpa varken mig eller mitt barn. Det tog tid men jag fick igenom byte av både handläggare och kontor och den nya handläggaren var helt underbar och såg vem jag verkligen var och började stötta mig och pappan och inom ett halvår var barnet hemma igen och vi har ingen kontakt med socialtjänsten längre.
    Om ett lvu är gjort på fakta och riktiga grunder så kommer föräldrarna antagligen ha kontakt med soc hela sitt liv eller iaf väldigt många år. Men den här handläggaren ansåg att lvu:et gjorts fel och hävde de. 
  • smulpaj01
    Anonym (me) skrev 2011-11-17 10:00:30 följande:
    Ja, men varken förvaltningsrätten eller kammarrätten kontrollerar de uppgifter som soc bedömer i sin utredning.
    Detta är ingen hemlighet för någon!

Därav är det de enskilda socialsekreterarna som bör stå till svars för felaktiga omhändertaganden!
Svar på tråden Soc tar inte barn från bra föräldrar!!!