• pyret12345

    När är bäst att börja dagis? ( OBS, fråga till AP föräldrar)

    Har en STOR klump i magen bara av tanken på att lämna min älskade flicka på dagis. vi kör helt på AP och jag har inte varit utan henne mer än 3-4 timmar. Hon är den mest harmoniska tjej man kan tänka sig, men ganska känslig och gillar INTE att vara ifrån mamma/pappa. Mormor o farmor går bra, men ingen annan än vi 4. Tror inte hon skulle uppskatta dagis riktigt än om jag ska vara ärlig. Måste ju tyvärr börja jobba igen förr eller senare, men funderar på att hon ska få vara hemma med mormor/farmor och en barnvakt ( de timmar mormor/farmor inte kan) i stället för dagis och låta henne börja dagis när hon är runt 3 år i stället. Vad säger ni andra AP föräldrar?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När är bäst att börja dagis? ( OBS, fråga till AP föräldrar)
  • Lenora

    Det beror helt på hur du själv känner.

    För mig skulle människor som står henne nära vara ett självklart val men jag förstår att det är många andra som resonerar annorlunda,

    Jag tror att de flesta barn kan vänja sig vid alla möjliga sorts påfrestningar men om ni har möjligheten att låta henne vara tillsammans med människor som älskar henne verkar det vara ett helt fantastiskt val.

    Det finns dessutom många alternativ för att barnet ska få träffa andra barn att leka med om det känns som att hon hungrar efter det så småningom. 

  • Lenora

    Kan väl tillägga att min dotter som är väldigt social går i förskolan 2 x 2,5 timmar i veckan men då bor vi också i en kultur där många andra barn går kortare tider och hon går också samma tider som fyra-fem kompisar.

  • Minifer

    Nu röstade jag två år, men det är sanning med modifikation. Vill nämligen inte ha honom på dagis alls pga gruppstorlekar och hela kittet, utan vi håller på att skola in vår son hos dagmamma nu, där han går med tre andra barn. Känns lagom och går jättebra! De träffar fler barn varje dag, men har bara en fast "låtsasmormor" liksom.

    Tycker han behöver få leka med kompisar och så, men inte horder :D


  • Flickan och kråkan

    Vi skolade in vår äldsta när han ganska nyligen hade fyllt 3 år. Det kändes rätt på alla sätt och vis. Då var det för hans skull och inget annat och allt gick väldigt bra. Hade precis som du gärna sett mindre grupp men vi är väldigt nöjda med vår förskola. Lillebror är 2 år + 4 månader. Vi har precis skolat in honom på samma avdelning som storebror. Upplever inte att han på något vis har behov av förskola. Nu har vi inte möjlighet att vara hemma på heltid längre utan vi måste jobba båda två, för att de ska få korta dagar (20 timmar/vecka), men hade vi haft fritt val så hade han fått vara hemma tills han var 3 han med. Det är vår personliga upplevelse.

  • pyret12345

    Tusen tack för era kloka råd. Är själv av uppfattningen att dagis innan 3 år är för föräldrarnas skull, men de flesta har ju inte möjlighet att vara hemma så långe. Det jag är orolig för är att hon inte skulle få så mkt kontinuitet som på dagis. Om hon inte börjar skulle hon vara med farmor ibland, men mormor ibland och de dagar de inte kan en utomstående barnvakt ( som hon i så fall känner väldigt väl), men är rädd att det skulle bli för rörigt? Hon skulle ifs vara i hemmet hela tiden, i samma lekpark som annars osv så det är ju i miljöer hon känner till... Om hon i stället börjar dagis skulle det vara 4 timmar per dag 4 dagar i veckan samma tider hela tider, dvs mycket rutiner. Fast rent spontant känns det fel, men är som sagt rädd att det andra alternativet blir för "rörigt" då det ju inte blir riktigt samma rutiner varje dag och då som sagt tre olika barnvakter ( farmor, mormor o barnvakt). Vad tror ni?

  • little mommy

    Jag skolade in min äldsta som 4 åring, det gick kanon. hon ville själv börja och det vart inte en tår, hon var trygg helt enkelt.
    Nu går hon i skolan 

    Jag har även en liten på 6 månader som jag kommer stanna hemma med tills även hon börjar känna sig redo för dafis  

  • Tangent

    Röstade på 3 år, då tyckte jag att min pojke började vara intresserad av andra barn. Men det ska helst var korta dagar.
    Min son började dagis när han var 1 år, alldeles för tidigt, men jag kände mig tvungen att låta honom börja då. I dagens samhälle tror jag det är bra att ha gått på förskolan innan man börjar skolan.

  • TessH
    Lenora skrev 2011-08-31 00:47:43 följande:
    Attachment Parenting. 
    Vad innebär det?! Blir föräldar för första gången i november så man hänger inte riktigt med i svängarna än! hehe
Svar på tråden När är bäst att börja dagis? ( OBS, fråga till AP föräldrar)