• puss

Utseende och diskussion

fula bebisar vs söta bebisar? som vanligt är det "fult att vara ful, och "fult" att säga att nån är just ful.
    på nåt vis anses det mer ytligt i negativ bemärkelse än att säga att nån är söt?

om nån tycker att en bebis är ful så vrålar alla USCH VA YTLIG DU ÄR, men att säga att en bebis är söt är inte ytligt?

att säga att en bebis är ful är såklart oförskämt, men inte mer ytligt än att säga att den är söt. så när folk vrålar i protest, är det verkligen ytligheten de ogillar? det kan det ju inte vara, efftersom samma människa i samma andetag skriker ut sin beundrar för den sööööööta bebisen. snarare är det nåt annat de reagerar på och blandar ihop begreppen. eller så anser folk helt enkelt ärr det ÄR mer ytligt att säga ful än att säga söt. ingen aning.

så vilket är mest ytligt, att säga att en bebis är ful eller söt?

Ät min sidfot
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Utseende och diskussion
  • Loriyana

Jag tycker vare sig man ska kalla ett barn fult eller sött. Vi är på tok för utseendefxerade som det är. Dags kanske att vända blad?

• Dimes

Jag har aldrig tänkt på det där förut - men inser ju nu att både "ful bebis" och "söt bebis" är båda två lika ytliga begrepp.

• Pyris

Du har ju rätt. Det är ju faktiskt lika ytligt båda två.

• Faile

Söt för mig betyder ungefär samma som gullig. Liten och pluttig liksom. När det gäller bebisar.

Jag tycker alla bebisar är söta, även om de är fula s a s.

Sluta jiddra, börja trolla!
  • angeiica

om en kompis har en bebis så förväntar väl dom sig någon form av kommentar som "ååh  va söt han är" eller något liknande, så även om den inte är söt så skulle jag iaf säga att den är det för min kompis skull

• Liv i Alterban

Det är ju egentligen lika ytligt att säga båda delarna.

Men samtidigt förväntas det nästan att folk ska säga '' Åh, vad söt han/hon är'', så det är behöver ju inte betyda att personen i fråga är ytlig.
     Samhället i sig är ytligt, och tvingar oss att agera efter normen, för att passa in.

Alltså:
    Säger man att en bebis är söt, är man normal och behöver inte vara ytlig.
    Säger man att en bebis är ful, är man otrevlig/nedvärderande och men egentligen inte ytligare en någon annan.

• TEDDEN

Visst är det ytligt. 

Som jag ser det är det samma "problematik" som mellan tjock vs smal. Man får gärna påpeka att någon gått ner i vikt eller är smal, som eftersom det i dagens samhälle är eftersträvansvärt. Men gud förbjude den som påpekar, det visserligen reda kända faktum, att personen i fråga är lite tjock...

Ytlighet är tydligen helt ok så länge ytligheten är i positiv bemärkelse...

• Jennie med ie

Precis lika ytligt. Men den synen delas uppenbarligen inte av många... av nån skum anledning är "jag tycker det är fult" ytligt men inte "jag tycker det är fint" Ungefär som att "jag tycker det är fel" gör en till moralkärring men inte "jag tycker det är rätt"

• Selfish Geene

Jag tycker inte att man nödvändigtvis behöver vara "ytlig" oavsett om man säger att ett barn är fult eller sött, det som gör en person ytlig är vilket värde h*n sätter på bebisens utseende.

Om man konstaterar att någon är ful eller vacker utan att det påverkar hur man förhåller sig till personen i fråga är man inte ytlig 

• puss
    Selfish Geene skrev 2011-09-04 14:53:17 följande:
    Jag tycker inte att man nödvändigtvis behöver vara "ytlig" oavsett om man säger att ett barn är fult eller sött, det som gör en person ytlig är vilket värde h*n sätter på bebisens utseende.

Om man konstaterar att någon är ful eller vacker utan att det påverkar hur man förhåller sig till personen i fråga är man inte ytlig 
    njah, inte så värst.
    Ät min sidfot
  • neeext
    Loriyana skrev 2011-08-31 11:15:38 följande:
    Jag tycker vare sig man ska kalla ett barn fult eller sött. Vi är på tok för utseendefxerade som det är. Dags kanske att vända blad?
    Man kommer ingenstans med såna här diskussioner. Btw, den förra trådstarten är inte lika aktiv längre så jag antar att ts vill återfå uppmärksamheten igen med denna tråd.
  • puss
    neeext skrev 2011-09-04 15:00:10 följande:
    Man kommer ingenstans med såna här diskussioner. Btw, den förra trådstarten är inte lika aktiv längre så jag antar att ts vill återfå uppmärksamheten igen med denna tråd.
    vilken gamla?
    Ät min sidfot
  • puss
    anta och anta, vill du diskutera det kan du starta en egen tråd.
    eller hoppas du in i alla trådear och frågar om de existterar pga uppmärksamshetskåthet?
    Ät min sidfot
  • puss
    vilken tråd menar du?
    Ät min sidfot
  • Selfish Geene
    Man kommer ingenstans med såna här diskussioner. 
    Håller inte med.
    jag hade inte reflekterat över hur jag använder uttryck som "ytlig" eller "moraltant" innan jag läste ts.
  • Aoife
    Loriyana skrev 2011-08-31 11:15:38 följande:
    Den som skrattar sist tänker långsamt.
  • puss
    Selfish Geene skrev 2011-09-04 15:28:22 följande:
    Håller inte med.
    jag hade inte reflekterat över hur jag använder uttryck som "ytlig" eller "moraltant" innan jag läste ts.
    kan vara nåt för fler att tänka på.
    Ät min sidfot
  • Odd Pixie

Båda är lika ytligt eftersom att båda fokuserar på utseendet (= ytan).

• Apopan

Klart båda är lika ytligt. Men om man inte förhåller sig negativt till varken det ena eller det andra utseendet så är det inte ett problem. Däremot så måste jag bara säga att jag som i princip tycker alla bebisar är fula får ofta höra hur taskig jag är. Som om jag skulle tycka mindre om en bebis bara för att den är ful. Jag skulle för övrigt heller inte ta illa upp om någon tyckte min bebis var ful, varför skulle jag? :P

Svar på tråden Utseende och diskussion