Inlägg från: mamma till tre busungar |Visa alla inlägg
  • mamma till tre busungar

God doesn´t make mistakes

mammatill5 skrev 2011-08-31 13:05:36 följande:
    Människor med Downs Syndrom ifrågasätts grovt genom att det finns tester för att ev kunna abortera..

Om mitt barn vill ha barn, blir med barn.... Skulle dom fråga henne "Vill du ta ett test för att kolla om fostret har Downs Syndrom, som du. för att du ska kunna ta bort den sen om du vill" Är inte det kränkande om något??

Testen finns. Jag klandrar inga föräldrar som väljer fosterdiagnostik och ev väljer sen att abortera. Det är deras val.

Kram
    Jag ser dessa test som en screening för att upptäcka de vanligaste kromosomrubbningarna för att man sedan ska kunna välja vad man vill gör med den informationen. Det kan ju vara bra även om man inte önskar att gör en abort. Att man är lite mer förberedd när barnet kommer.

Jag har svårt att se att sådan screening skulle vara kränkande?

Är då också annan fosterdiagnostik kränkande? 
    mammatill5 skrev 2011-08-31 13:22:03 följande:
    Bananflugan 82

Ja, håller med fullständig. Världen är så rädd för allt som inte är "normalt" Mycket beror ju på okunskap. Okunskap och rädsla är ju grogrunden till fördomar.

Det går göra mycket med manipulation.. Frågan är vart ska man dra gränsen??

Ja visst är det helt fantastiskt.. av alla dom 20 miljonerna så kom dom till er. Ni vart utvalda ju =)

Kram
    Fast det där med att man blir utvald har jag lite svårt att köpa. Jag har svårt att se att det finns en särskild "mening" i att få ett funktionshindrat barn.
    mammatill5 skrev 2011-08-31 10:03:02 följande:
    Måste få dela med mig av denna underbara sång. God doesn´t make mistakes. Den får mig att grina varje gång. Det är ju just så det är.. Just så! Ingen, som inte är sk normal, är ett misstag.. INGEN.

Var så god..

puffeltufflan.wordpress.com/2011/08/31/god-do.../

Kan ju passa på att säga hej från Hanna.. Skrev mycket om henne här tidigare.
    Hanna har hunnit bli 10 och går i fjärde klass.. Hanna har Downs Syndrom.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-31 11:51

Därför är detta så fruktansvärt och kränkande mot dom människor med Downs syndrom som finns ute i vårat samhälle. puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasfor.../

Att inte samhället räknar in dom här barnen som utan man har möjligheten att selektera bort barn med tester.. fast dom vill ha barn. ( Det här handlar inte om sk vanlig abort)

puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasfor.../
    Menar du att du kritiserar just de aborter som görs pga avvikelser som upptäckts vid fosterdiagnostik men inte andra aborter?
    mammatill5 skrev 2011-08-31 13:29:12 följande:
    Kattdamen

Ja, det finns många sätt att se det på.

Dom här testerna har säkert kommit till av att någon var fördomsfull, rädd och okunnig... Sen spelar samhället på människors rädsla och okunskap. Alla vill väl ha "friska barn" Men Downs är ingen sjukdom.. Det är bara så hon är.. En extra liten kromosom som inte gör någon förnär.. Det är ingen katastrof att få ett barn med downs syndrom, Men samhället ger uttryck för det genom att tester finns för att eliminera dessa människor..

Kram
    Nej....Down syndrom är ju inte i sig en sjukdom men det går inte att bortse ifrån att det är förknippat med andra tillstånd såsom hjärtfel, tidig demens, autism etc och att föräldraskapet till ett barn med DS ofta är mycket mer krävande än ett "vanligt" föräldraskap. 
    mammatill5 skrev 2011-08-31 13:57:47 följande:
    Vi har fri abort vilket jag tycker är mycket bra!!

Jag pratar om den selektiva fosterdiagnostiken på helt funktionsdugliga barn. Där livskvalitén är oftast mycket bra.. många gånger bättre än dom sk normalas..

. I vissa fall är fosterdiagnostik bra. När det finns indikationer på att barnen inte kommer att ha ett funktionsdugligt liv. Där livet blir kort med mycket smärta.

Jag kritiserar INGEN enskild människa och deras val. Men kritiserar samhällets tester.
    Jag har vänner som har gjort fosterdiagnostik och dom är fortfarande mina vänner.
    Fast var och en väljer ju vad man vill göra av informationen man får från fosterdiagnostiken. Jag har själv gjort fosterdiagnostik (sk riktat ultraljud/missbildningsultraljud) två gånger. jag kan säga att för mig var inte det så att det självklart skulle bli abort om det visade en avvikelse men jag hade ändå velat ha informationen innan barnet föddes. Mycket för att vara beredd på att det barn som skulle komma kanske inte är det barn jag trodde att det skulle vara. 

mammatill5 skrev 2011-08-31 13:57:47 följande:
    Vi har fri abort vilket jag tycker är mycket bra!!

Jag pratar om den selektiva fosterdiagnostiken på helt funktionsdugliga barn. Där livskvalitén är oftast mycket bra.. många gånger bättre än dom sk normalas..

. I vissa fall är fosterdiagnostik bra. När det finns indikationer på att barnen inte kommer att ha ett funktionsdugligt liv. Där livet blir kort med mycket smärta.

Jag kritiserar INGEN enskild människa och deras val. Men kritiserar samhällets tester.
    Jag har vänner som har gjort fosterdiagnostik och dom är fortfarande mina vänner.
    Fast hur tycker du att man ska göra om man hittar en avvikelse vid ultraljudet, ska man inte förmedla den informationen till föräldrarna då? Även ett "vanligt" ultraljud innebär (förutom datering) fosterdiagnostik.
    mammatill5 skrev 2011-08-31 14:06:19 följande:
    Jag har också gjort fosterdiagnostik. Ultraljud med alla ungarna. Hade dom grova avvikelser som avsaknad av lillhjärna så hade abort varit självklart.

Nu när det finns så är det upp till var och en att göra som dom vill. Det ska respekteras!

Kram
    Självklart ska det respekteras! Men upplever du att det inte respekteras?
    mammatill5 skrev 2011-08-31 14:07:55 följande:
    Eller så kan det vara mycket enkelt. Minst krävande jmf med ska normala ungar.
    Så kan det självklart också vara. Men det är, som jag förstått det, inget ovanligt att det blir krävande på många sätt.
    mammatill5 skrev 2011-08-31 14:14:28 följande:
    Det beror på faktiskt. Är det allvarlig så givetvis...
    Personligen så tycker jag att det känns helt galet gentemot patienten (mamman) att inte förmedla om något verkar avvika från det vi brukar betrakta som normalt! Även om det är något "mindre" fel.

Det tycker jag både som mamma till ett funktionshindrat barn och som blivande läkare (jag är läkarstudent).

Det blir ju märkligt när du anser att vissa funktionshinder ska kunna vara abortgrundande men ej andra. Vad är ett allvarligt funktionshinder? Autism? Ryggmärgsbråck? Grava cp-skador? Vem ska bedöma vem som har livskvalitet och inte?

Svar på tråden God doesn´t make mistakes