Inlägg från: mamma till tre busungar |Visa alla inlägg
  • mamma till tre busungar

God doesn´t make mistakes

Ts, apropå utvecklingen i Danmark, varför tycker du att det skulle vara så hemskt om det inte föddes fler barn med down syndrom?

mammatill5 skrev 2011-08-31 16:23:21 följande:
    Danmark, Sverige, Finland.. Land som land..Det handlar om selektiv fosterdiagnostik på helt funktionsdugliga barn.. ska man utrota dom tycker du?? Helt och hållet?
    Nej, det tycker jag inte. Men jag skulle heller inte se ett problem med att det inte föddes barn med DS och andra funktionshinder. Jag lägger mig inte i det skälet till abort. Jag lägger mig inte i något skäl till abort. Vi har en fri aborträtt. Vilka skäl som är abortgrundande avgör den gravida kvinnan. Låt oss säga att det fanns ett mirakelpiller, som förebyggde den kromosomdefekt som ger upphov till Downs.....anser du att kvinnor i barnafödande ålder skulle erbjudas detta då?
    mammatill5 skrev 2011-08-31 19:42:39 följande:
    Japp.. Mamma till fem ungar.. En tjej och fyra killar.. Ett barn med DS,

Som det är nu så finns testerna.. Jag kan inte klandra någon som gör någonting i testväg.

En gång till: Jag är inte ute efter någon att klanka på. Alla föräldrar gör sina egna val utifrån så som det ser ut nu. Jag respekterar detta. Jag har vänner som gjort selektiva test.. Dom är fortfarande mina vänner.

Jag är emot.. tycker inte om... dom selektiva testerna som påbjuds av samhället genom lagar.. Där vill jag ha en ändring..

Downs syndrom är ingen sjukdom. kalla det "personlighetsdrag"  Men som jag har sagt.. ok i mitt tycke att ha kvar viss fosterdiagnostik där det är nödvändigt. Som när någonting indikerar på svåra sjukdomar.

Ett bra samhälle ska baseras på tolerans.. En tolerans för dom som inte är som "alla andra" Det är inte tolerans att selektera bort helt funktionsdugliga människor. Dom har oftast en mycket bra livskvalité.
    Det finns inga lagar som säger att man måste genomgå vissa tester.
    mammatill5 skrev 2011-08-31 19:53:36 följande:
    Kalla det rättigheter.

Inte att föräldrarna måste göra det. Utan samhället är tvunget att erbjuda. rekommendera.. nämna..  tex ett test för DS när mamman är i en viss ålder. Utan att dom ens har bett om det.
    Det är fortfarande frivilligt. Det är inte fel att informera om en tillgänglig undersökningsmetod. De flesta vill inte ha ett barn med DS om de kan undvika. De flesta tycker att det är bra att dessa tester finns.
    mammatill5 skrev 2011-08-31 19:42:39 följande:
    Japp.. Mamma till fem ungar.. En tjej och fyra killar.. Ett barn med DS,

Som det är nu så finns testerna.. Jag kan inte klandra någon som gör någonting i testväg.

En gång till: Jag är inte ute efter någon att klanka på. Alla föräldrar gör sina egna val utifrån så som det ser ut nu. Jag respekterar detta. Jag har vänner som gjort selektiva test.. Dom är fortfarande mina vänner.

Jag är emot.. tycker inte om... dom selektiva testerna som påbjuds av samhället genom lagar.. Där vill jag ha en ändring..

Downs syndrom är ingen sjukdom. kalla det "personlighetsdrag"  Men som jag har sagt.. ok i mitt tycke att ha kvar viss fosterdiagnostik där det är nödvändigt. Som när någonting indikerar på svåra sjukdomar.

Ett bra samhälle ska baseras på tolerans.. En tolerans för dom som inte är som "alla andra" Det är inte tolerans att selektera bort helt funktionsdugliga människor. Dom har oftast en mycket bra livskvalité.
     DS är en kromosomrubbning. Det har gått snett i celldelningen alldeles precis i början. Jag har svårt att kalla det "personlighetsdrag". Det innebär inte att jag ser ner på personer med DS. Men med ditt resonemang så skulle inga medfödda tillstånd vara att betrakta som funktionshinder eller sjukdomar.
    mammatill5 skrev 2011-08-31 19:55:48 följande:
    Vad kallar du det när barnmorskan har fått direktiv om att säga till alla blivande mammor i en viss ålder... att man får ta ett test för DS. Att den möjligheten finns.

Givetvis är alla val föräldrarnas..
    För att risken för DS är större när mamman är äldre. Hon befinner sig i en riskgrupp för att få ett funktionshindrat barn. Ett funktionshinder som det går att testa för. 
    Hirsu skrev 2011-08-31 20:19:48 följande:
    TS och de allra flesta föräldrar till DS-barn och liknande reagerar på ett fullt naturligt sätt. Det är förjävla jobbigt att få reda på att det är fel på ens barn och då måste man hitta ett sätt att hantera det på. Vad gör man? Jo, man vänder det hemska till något positivt, man intalar sig själv att barnet är så speciellt och underbart och att det måste vara en gåva från ovan, att barnet är finare än andra barn. Jag hade nog också gjort det om mitt barn föddes med ett svårt funktionshinder; man gör vad man måste för att överleva liksom.

Sen gör ju det social sitt också - det är nog det mest tabubelagda som finns att vara annat än överklycklig för sina barn. Det ser man ju här på FL till exempel - skriver du att du inte älskar ditt barn så är du genast en hemsk mamma. Det gäller inte bara för föräldrar till barn med lagom antal kromosomer utan för DS-föräldrar också, naturligtvis. Innerst inne känner man kanske helt andra känslor än kärlek och glädje. Besvikelse är vad jag hade känt. Och ilska. Varför just jag?

Kort sagt: DS-föräldrar brer på med superlativ om sina barn eftersom de känner att de måste, både för att fortsätta lura sig själva och för att lura omgivningen.
    Det handlar inte riktigt om det du skriver. Det handlar om att man lär sig uppskatta och värdera andra saker än innan det funktionshindrade barnet kom. Att man får perspektiv på vad som är riktiga problem och inte. Att känna oerhörd glädje över framsteg som barnet gör trots att friska jämnåriga klarar mycket mer.

Ts, jag har ett funktionshindrat barn. Jag älskar honom precis lika mycket som de andra barnen. Jag önskar inte livet ur honom eller andra barn med liknande funktionshinder. Men jag tycker inte att det skulle vara fel om det i framtiden kom tester som kunde upptäcka hans funktionshinder redan i moderlivet eller om det kom en mirakelmedicin som gjorde att barnen inte fick dessa problem.
    mammatill5 skrev 2011-08-31 20:21:05 följande:
    Visst förstår jag det mera än väl.. Man behöver inte själv ha funktionshinder för att kunna förstå.

Livet är svårare för att samhället gör det svårare för vissa funktionshinder. Det är det man måste ändra på. Attityderna.. tänket... Folk är rädda för det som dom inte vet så mycket om.. Rädsla skapar fördomar.. Rädsla skapar tester.. osv..

Tänker man: funktionshinder = Problem.. svårigheter.m m.... ja, då blir det mesta svårt.
    Tänker man: funktionshinder = Berikande olikheter.. Lika värde.. m m.. Ja, då blir det lättare.
    Tänker man: funktionshinder = Problem.. svårigheter.m m....Berikande olikheter.. Lika värde.. m m.. 

Så här kan man ju också tänka.....det blir en mer nyanserad bild.
    Selfish Geene skrev 2011-08-31 21:26:45 följande:
    Om Gud ligger bakom trisomi 21, antar jag att han är ansvarig för trisomi 13 också?!
    (känsliga personer varnas, mycket otäcka bilder på missbildningar orsakade av trisomier)

www.google.se/imgres?q=trisomi+13&hl=sv&sa=X&...:&imgrefurl=dokterrosfanty.blogspot.com/200 9/07/sindroma-patau-trisomi-13.html&docid=K6NyX6cG Y-icEM&w=600&h=707&ei=jYleTqD2FtDusgaw0vXRDw&zoom= 1&iact=hc&vpx=552&vpy=132&dur=59&hovh=244&hovw=207 &tx=91&ty=156&page=6&tbnh=145&tbnw=123&start=34&nd sp=8&ved=1t:429,r:7,s:34

Antingen gör Gud misstag eller så är han En. Sadistisk. Jävel. (eller så har Gud inget med missbildningar att göra oavsett om den sitter på den 13:e eller den 21:a kromosomen)
    När du ändå tar upp detta så kan det ju nämnas att de test som debatterats i tråden även screenr för trisomi 13 och 18 och i vissa fall (beroende på testmetod) även andra kromosomdefekter (deletioner etc). Med dessa test så hittar man alltså inte bara DS utan även andra tillstånd även om DS är vanligast.
    Wynn88 skrev 2011-08-31 21:35:23 följande:
    Men ärligt talat - är inte det där också en typisk fördom om DS-personer?

Många 10-åringar är glada och Hanna verkar vara en härlig tjej, det säger jag inget om. Men "alltid glad" och "alltid lätt", känns lite som... Tja du vet... Blondiner är sexiga men korkade, afrikaner har rytmen i blodet, alla med ADHD slåss och alla med DS är så himla glada???
    Glöm inte att alla autister är matematik- alternativt pianogenier också
    mammatill5 skrev 2011-08-31 23:19:22 följande:
    Vilka är det som orsakar dom problemen för DS personen.. dom sk normalas människosyn eller deras DS??
    Sjukdomarna och den psykiatriska problematiken får man nog i huvudsak hänvisa till grundtillståndet.

Attityderna från människorna runt omkring är naturligtvis beroende av människosynen hos de individer som personen möter i samhället.
Svar på tråden God doesn´t make mistakes