mammatill5 skrev 2011-08-31 19:53:36 följande:
Kalla det rättigheter.
Inte att föräldrarna måste göra det. Utan samhället är tvunget att erbjuda. rekommendera.. nämna.. tex ett test för DS när mamman är i en viss ålder. Utan att dom ens har bett om det.
Det är fortfarande frivilligt. Det är inte fel att informera om en tillgänglig undersökningsmetod. De flesta vill inte ha ett barn med DS om de kan undvika. De flesta tycker att det är bra att dessa tester finns.
mammatill5 skrev 2011-08-31 19:42:39 följande:
Japp.. Mamma till fem ungar.. En tjej och fyra killar.. Ett barn med DS,
Som det är nu så finns testerna.. Jag kan inte klandra någon som gör någonting i testväg.
En gång till: Jag är inte ute efter någon att klanka på. Alla föräldrar gör sina egna val utifrån så som det ser ut nu. Jag respekterar detta. Jag har vänner som gjort selektiva test.. Dom är fortfarande mina vänner.
Jag är emot.. tycker inte om... dom selektiva testerna som påbjuds av samhället genom lagar.. Där vill jag ha en ändring..
Downs syndrom är ingen sjukdom. kalla det "personlighetsdrag" Men som jag har sagt.. ok i mitt tycke att ha kvar viss fosterdiagnostik där det är nödvändigt. Som när någonting indikerar på svåra sjukdomar.
Ett bra samhälle ska baseras på tolerans.. En tolerans för dom som inte är som "alla andra" Det är inte tolerans att selektera bort helt funktionsdugliga människor. Dom har oftast en mycket bra livskvalité.
DS är en kromosomrubbning. Det har gått snett i celldelningen alldeles precis i början. Jag har svårt att kalla det "personlighetsdrag". Det innebär inte att jag ser ner på personer med DS. Men med ditt resonemang så skulle inga medfödda tillstånd vara att betrakta som funktionshinder eller sjukdomar.