Sven Erik Johansson skrev 2011-09-01 12:27:57 följande:
Det hör i högsta grad hit. Om livet för en DOWNSDRABBAD inte påbörjats
är det inte et sådant etiskt problem men om det påbörjats så är det.
Och det är ju just ab ort som görs på Downs-individer.
Jag hör i o för sig tilld en som sörjer över de höga svenska abortsiffrorna
som ju inte mest handlar om Downs syndrom-drabbade,men här
fokuserar jag på Downs o andra handikapp.
Abortdiskusisonerna har mer än en dimension. OM man tänker sig ett koordinatsystem
med två axlar-en juridisk o en etisk så finns ju väldigt många möjligheter för
var en persons åsiktskombination kan ligga. Därför är det en STARK FÖRENKLING
att tala som om det bara fanns två definierade alternativ "FÖR" aborteller "MOT" abort.
Det är inte så enkelt att definera vad som är "FÖR" eller "MOT". På ett sätt är väl
så gott som alla mot i den meningen att jag aldrig hört någon efterlysa fler
aborter för sakens egen skull. Å andra sidan skulle även jag som är starkt abortkritisk
föredra abort framför att min fru dog i komplikationer.I det fallet skulle jag önska att
hon valde abort.
Ja, men hävdar du då att abort är okay, men inte om barnet har DS? Vad är det för dubbelmoral? Jag är för fri abort och tycker att man ska få abortera oavsett anledning (förutom könsspecifikt, eftersom det är otroligt samhällsonyttigt i längden om fler av det ena könet föds). Är barn med DS mer värda än andra barn? Varför ska jag få abortera ett friskt barn men inte ett med DS?
Jag tänker så här. Jag har ett funktionshinder själv. Jag skulle aldrig kunna ta hand om ett barn med DS, jag har inte den styrka som krävs för det. Är det då inte bättre att jag får möjlighet att ta bort ett sådant barn, så att jag inte tvingas föda det och måste lägga all min energi och tid på att ta hand om det barnet? Vem ska ta hand om mina andra barn då? Är mina andra barn mindre värda än ett barn med DS?