Inlägg från: Boll |Visa alla inlägg
  • Boll

God doesn´t make mistakes

Mammatill2tjejer skrev 2011-09-01 13:41:40 följande:
    Ärligt talat så  blir min spontana reaktion när jag läser ditt inlägg att jag inte tycker att du verkar särskilt lämplig som förälder överhuvudtaget. Vare sig åt barn med ds eller andra barn. Åtminstone inte just nu.

Du skriver att du inte är stolt över att känna som du gör. Gör du något för att  komma tillrätta med det?
    Som sagt, jag har också ett funktionshinder. Jag kan inte bara "komma till rätta med" mina känslor kring människor med DS. Varför ska jag göra det? Jag beblandar mig inte med personer med DS och mina barn har inte DS. Det finns ingen anledning för mig att "komma över" de här känslorna. Ur ett rent krasst psykologiskt perspektiv är det snarare fullt normalt att känna så här. Man ryggar tillbaka från det okända.

Är man bara lämplig som förälder om man älskar alla människor lika, ser alla människor som fantastiska och värdefulla? För du ser ner på mig, du ser mig som en mindre värd människa som inte ska ha barn, en människa som behöver korrigeras. På vilket sätt gör det DIG till en lämplig förälder att ha den inställningen till andra? Gör du någonting för att komma till rätta med din inställning till personer som jag?
  • Boll
    FrökenUmami skrev 2011-09-01 13:47:55 följande:
    Det jag reagerade starkt på var att du skrev att du inte kunde se dom som människor. Det är en riktigt skrämmande åsikt.
    Det är inte en åsikt. Intellektuellt är jag givetvis av åsikten att de har samma värde som alla andra. Jag tycker att de har samma existensberättigande som andra (men jag är för abort av normala foster också, om föräldrarna inte vill ha fostret). Det här är en fråga om känslor. Mina känslor överensstämmer inte med mina värderingar och åsikter. Jag ser dem inte känslomässigt som människor, för jag har vissa begränsningar som gör vissa mentala processer svåra. Bland annat har jag inte naturlig empati för personer som avviker starkt från "normen". T ex kan jag inte känna empati med människor som är en annan "ras" än jag, som ser helt annorlunda ut. Det betyder inte att jag inte intellektuellt anser att de har ett människovärde, samma värde som jag. Det betyder bara att jag tyvärr inte skulle kunna bli en bra mamma till ett barn med DS, eller ett adopterat barn från ett avlägset land. Och ja, det är jättetråkigt att inte alla har väldigt öppna hjärtan och kan ge kärlek till alla. Det innebär dock inte att det är något fel på min människosyn. Bara mina känslor, mina automatiska reaktioner.

Jag är en jättebra mamma åt mina barn men jag är medveten om att jag inte skulle blivit en bra mamma åt ett barn med DS. Det hade varit elakt mot både barnet och mig att tvinga mig ta hand om ett sådant barn om det är möjligt att undvika det.
  • Boll
    Mammatill2tjejer skrev 2011-09-01 13:51:59 följande:
    Som sagt; Nu förstår jag bättre. Tack för att du förklarade.

Men vad skulle du säga om jag skrev att jag har svårt att se dig som en människa?
    Jag gissar på att du menar om du skrev det på samma sätt jag skriver det, med samma innebörd. Alltså att det var en känsla du har, en känslomässig inställlning, och inte att du på ett intellektuellt plan menar att jag saknar människovärde. Jag tar inte illa vid mig av det. Jag tror att alla har olika svårt med olika sorters personer och avvikelser och det är ganska självklart att det även finns människor som har svårt att riktigt se mig som en människa. Jag avviker ju från din bild av "normal person". Så jag tar inte illa vid mig.
  • Boll
    Mammatill2tjejer skrev 2011-09-01 13:55:20 följande:
    Var har jag skrivit att jag ser ner på dig eller ser dig som en mindre värd människa!?

Nej, jag anser inte att alla människor är lämpliga som föräldrar, men det i sin tur innebär inte att de är mindre värda som människor! Den åsikten får stå för dig.

Jag har en systerdotter som är cp-skadad. Jag älskar henne enormt mycket och hon är värd precis lika mycket som andra i mina ögon.
    Men, nej, jag anser inte att hon skulle vara en lämplig förälder!
    Då är jag med. Nu är det dock så att jag är ytterst lämplig som förälder till mina barn. Jag skulle inte vara lämplig som förälder till ett barn med DS. Mina barns behov kan jag tillfredsställa, ett barn med DS skulle ha behov som jag inte skulle kunna tillgodose.
  • Boll
    Roisin Dubh skrev 2011-09-01 14:03:11 följande:
    Jag är bunden att hålla med än en gång.

Det är onekligen ärligt och modigt att skriva det men man hoppas ju att Boll inser att problemet ligger hos henne själv och att det inte hör till vanligheten att känna så.
    Det är inget problem eftersom jag inte behöver ta hand om något barn med DS.
  • Boll

Jag kan för övrigt informera om att människor som jag är de absolut bästa föräldrarna till barn som har samma funktionshinder som jag. De flesta av oss har vuxit upp med "normala" föräldrar som inte vetat hur de ska kommunicera med oss, vad vi behövt, hur vi fungerat. Men vi är väldigt bra föräldrar till våra egna barn, många av oss i alla fall, och särskilt till de som själva har diagnos.

Men enligt många av er borde jag inte ha barn. Mina barn, med deras funktionshinder då, har inte de rätt till den bästa mamman för dem?

• Boll
    HeidiiD skrev 2011-09-01 14:08:35 följande:
    Så du menar att folk med DS är mindre värda ? Nej jag tycker inte att människor som du ska få barn! Säg inte att det beror på att du inte skulle "orka" ett barn med just DS för just precis satt du och predikade om hur äcklad du blir utav barn/vuxna med DS, men sånna som äcklar mig det är du! Menar du då att dom är äckliga för att dom har ds ? men dom är ju också människor, med hjärta och känslor! Du får mig att kräkas!!!
    Men hallå där fröken. Vet du vad jag säger? Jag säger att min känslomässiga reaktion på personer med DS är att jag blir äcklad. Jag kan inte hjälpa det, det är en känslomässig reaktion. Däremot tycker jag att de har precis samma värde som du, jag eller någon annan.

Och vad sitter du och säger? Att jag får dig att vilja kräkas. Jag äcklar dig. Så det är okay för dig att bli äcklad av en viss sorts människa men det är inte okay för mig att bli det? Dubbelmoral.

(Och till skillnad från dig säger jag ingenting om vad andra människor ska, bör eller får göra.)
  • Boll
    Roisin Dubh skrev 2011-09-01 14:10:16 följande:
    Nej inte i ett direkt skede. Men det kan bli problematiskt om du hamnar i en situation där du måste konfronteras med en människa med DS. Det kan ske när som helst.
    Nej, det kan det inte. Sättet jag lever på gör att den risken är ytterst minimal.
  • Boll

Missbildningar, avvikelser och funktionshinder kan uppkomma utan att mamman gjort någonting. Mitt funktionshinder beror inte på någonting min mor gjorde när hon var gravid.

• Boll
    bad gyal skrev 2011-09-01 14:34:33 följande:
    Vänta, tänk dig att du och jag bor grannar, Vi är båda ateister. vi börjar bråka för jag tycker du beter dig fel. Då börjar vi bråka för att?

Medan en kristen och en muslim bor grannar och då börjar dom bråka, men då är det enligt dig religionernas fel? 
    En kristen kan bråka med en muslim över sin tro. Eller över en kopp lånat socker. Vad sjutton som helst. Ibland är det religionen som orsakar bråken, ibland inte. Precis som ateister kan bråka över diverse saker, bland annat inställning till religion.

Men den här tråden handlar inte om dina vanföreställningar om Gud, utan om Downs syndrom och aborter och allt du skriver är rätt offtopic.
  • Boll
    Kattdamen skrev 2011-09-01 14:50:33 följande:
    Egentligen borde väl alla som inte är från Jamaica aborteras.
    Haha! :D
  • Boll
    Sven Erik Johansson skrev 2011-09-01 16:26:06 följande:
    Nu har jag inte följt alla inlägg men man kan ju säga så här,
    att om individen redan är till i moderns livmoder så
    är det att ta bort alla möjligheter som finns att göra abort.

När individen redan är till och har Downs är ju alternativen
    bara döden eller Downs och i det fallet innebär kanske
    Downs ändå fler möjligheter.
    Jag önskar att man kunde fostervattenstesta och selektivt abortera bort barn som riskerar att bli kristna, så att vi slipper sådant här trams. Jaja, du tycker att abort är mord. Abort är en rättighet kvinnor har. Gillar du inte aborter så behöver du inte göra en.
  • Boll
    FrökenUmami skrev 2011-09-01 20:01:53 följande:
    Problemet så som jag ser det är inte att du inte är förälder till ett barn med DS utan att du anser att människor med t.ex DS inte är att betrakta som människor. Det är en riktigt oroväckande åsikt och människosyn.
    Nej, nu har du skippat att läsa det jag skrivit. Jag har hela tiden försökt vara tydlig med att min intellektuella åsikt är att människor med DS har samma värde som alla andra, men att min känslomässiga reaktion är äckel och att jag har svårt att - känslomässigt - se dem som människor. Det är inte en åsikt eller en del av min människosyn. Åsikter och människosyn är intellektuella saker, det jag talar om är emotionella reaktioner
  • Boll

Sven Erik Johanssons kvinnosyn genomsyrar hans inlägg. Han "skulle inte uppmana sin fru till abort". Nähä. Det är inte ditt val, gubbjävel, det är din frus val. Du har ingen bestämmanderätt över någon människas abort för du är inte kvinna. Du kommer aldrig vara gravid, du kommer aldrig bära ett barn med allt vad det innebär. Du har därmed heller inte någonting att säga till om. Alla dina ställningstaganden är väldigt enkla, för de påverkar inte din kropp, de påverkar inte dig. Det är så otroligt lätt att gå omkring och tycka och tänka om saker som man aldrig kommer påverkas av själv. Det är lätt att säga till andra att de borde göra det ena och det andra, när man själv aldrig kan hamna i den situationen och tvingas ta det ansvaret. Det är så jävla lätt att moralisera.

Ursäkta aggressionen men när en man konstant upprepar "jag skulle inte uppmana min fru ..." som om han har någon bestämmanderätt över kvinnans kropp, så slår jag bakut. Vad fan, liksom.

Jag uppmuntrar gärna kvinnor till att göra abort om de känner att det är vad de behöver göra. Det finns inget egensyfte med att minska antalet aborter.

• Boll

TS, du får acceptera att alla inte vill ha en unge med DS. De flesta vill antagligen inte det. Jag skulle inte heller vilja ha ett barn som var så dåligt på att debattera som du är. Eller någon som är så totalt oförstående för att andra vill annat än man själv. Eller någon som är så lättkränkt. Skulle jag kunna fosterdiagnosticera för sådant så skulle jag.

Svar på tråden God doesn´t make mistakes