Inlägg från: oOOo oOOo |Visa alla inlägg
  • oOOo  oOOo

God doesn´t make mistakes

Roisin Dubh skrev 2011-09-01 16:55:05 följande:
    Man måste gå ner på individnivå och känna till enskilda individers tankar kring sitt beslut om abort innan man kan sätta sig som domare över dem. 
    Nej man skall inte döma, den som inte dömer riskerar inte att ha fel.

Man skall definitivt inte döma boken efter filmen
  • oOOo  oOOo
    Mariella81 skrev 2011-09-01 17:14:24 följande:
    En rätt viktig poäng här tycker jag. Man kan diskutera en fråga på ett generellt plan men samtidigt finns det individer som är direkt berörda av vad diskussionen handlar om, oavsett om det handlar om att vara förälder till ett barn med ds eller att vara den som valt att göra abort på grund av ds. Det är därför jag menar att det är viktigt att tänka på vad man säger, vilket såklart gäller åt båda håll.
    På ett allmänt plan måste man ändå kunna uttrycka sin avsky för tex dödande utan att friskriva sig gentemot någon eventuellt sårad mördare.
  • oOOo  oOOo
    Mariella81 skrev 2011-09-01 17:22:16 följande:
    lite självcencur innan man vräker ur sig att barn med downs är som husdjur är väl inte fel, för att ta ett exempel.
    Det har du rätt i, det vanliga brukar väl vara att ens husdjur är som ens barn.
  • oOOo  oOOo
    Roisin Dubh skrev 2011-09-01 17:31:03 följande:
    Det är ju inte särskilt effektivt eller förebyggande för kriminalvården att man uttrycker sin avsky över t.ex. våldtäktsmän. 
    Kanske inte för kriminalvården men det kanske har en effekt på sammhället ändå, att det inte är ok att våldta.

• oOOo  oOOo
    Wynn88 skrev 2011-09-01 18:09:57 följande:
    Nej, jag anser INTE att abort är kriminellt... OAVSETT orsak! 
    Så fullt friska barn är det ok att abortera endast pga att man inte är nöjd med könet tex?
  • oOOo  oOOo
    Wynn88 skrev 2011-09-01 18:25:13 följande:
    Ja, idag är det OK. Sen kan jag tycka att det är olämpligt och t om moraliskt förkastligt. Men det är fortfarande lagligt (till en viss vecka) 
    Moraliska lagar är inte ovanliga. Om det är moraliskt förkastligt i vissa situationer varför inte lagstifta om dessa då?
  • oOOo  oOOo
    Sven Erik Johansson skrev 2011-09-01 18:30:02 följande:
    Ibland finns inte realistiska politiska möjligheter och dessutom
    kan det ibland finnas vissa fördelar med att jobba på andra fronter
    o påverka värderingar mer än att lagstifta.
    Du menar att det är politiskt omöjligt att inskränka fria aborter? Det tror inte jag. Med det inte sagt att jag vill det, tycker bara det är ett konstigt argument.
  • oOOo  oOOo
    Wynn88 skrev 2011-09-01 18:40:40 följande:
    Det klart att det GÅR, men problemet är att det är högst subjektivt vad som är "moraliskt förkastligt". (Jag skrev vad JAG ansåg). 
    Då låter det ju som du vill ha en lag
    Wynn88 skrev 2011-09-01 18:40:40 följande:
    Dessutom skulle det bli en rätt tandlös lag, svår att efterleva.
    Det är däremot ett bra argument.
  • oOOo  oOOo
    Wynn88 skrev 2011-09-01 19:18:33 följande:
    Det är alltså hur screeningen används som här problemet - dvs föräldrarnas ev. beslut om abort! 
    Eller vilken information som delges föräldrarna. Bara för att det går att ta reda på så behöver inte alla få veta.

Så resonerar man tex när det gäller brottslingar eftersom det inte finns någon anledning att delge den informationen.
  • oOOo  oOOo
    Wynn88 skrev 2011-09-01 19:26:22 följande:
    Visst, men då blir det istället en demokratifråga. Om du gör ett ultraljud och barnmorskan ser att det är något fel på fostret - har du inte rätt att få veta det då? Samt vad som ev. är fel eller avvikande?
    Det kunde beror på vilket fel det var.
    Wynn88 skrev 2011-09-01 19:26:22 följande:
    Jag tror inte ens att läkarna enligt lag får undanhålla sådan information, om nu vissa tester är tillåtna och tillgängliga. Alternativet är m a o att inte tillåta dem alls.
    Nej, inte nödvändigtvis. Ett alternativ är att specificera vad läkaren får tala om.
Svar på tråden God doesn´t make mistakes