Inlägg från: Sarah f |Visa alla inlägg
  • Sarah f

God doesn´t make mistakes

puss skrev 2011-09-02 14:46:57 följande:
    sven erik sitter och tänker "alla borde få ha det ganska bra", lite på sin kammare sådär.
    det ser bara konstigt ut i ett försök att snitsa till det hela.

Det är rätt gulligt. He would make a great pet! ;)
    Alla som generaliserar är idioter.
  • Sarah f
    Sven Erik Johansson skrev 2011-09-02 14:57:35 följande:
    1) Vad  är flummigt. Jag tycker jag uttryckermig tydligtmen nyanserat.

2) vaddå vare sig de vill eller inte? Jag ahr väl inte sagt att kvinnor skallföda barn vare sig de
    vill eller inte. Min ena syster har inga barn.Menar du att jag tycker hon borde ha barn.

3) Jag skulle om jag känner mig själv rätt  HA EXAKT SAMMA MORAL ÄVEN OM JAG VAR ATEIST.
    Därmed kan inte sägas att jag utgår från mitt religiösa perspektiv även om jag råkar höra tillde
    som trorpå Jesus. Tron påverkar möjligen ordvalet ibland.Jag kan texsäga att för mig är
    livet  heligt,men vore jag ateist eller agnostiker skulel jag ha samma principiella syn på
    tex aborter.

Jag  tycker frågan handlar om att välja liv eller död och eftersom jag älskar livet oberoende
    av tro så ogillar jag aborter som hade kunnat undvikas-på Downs-barn och andra.
    Däremot finns omständigheter då jag ser abort som minst dåligt alternativ.
    1) det håller jag inte med om, men det kanske är en stilfråga?

2) vi talar om gravida kvinnor, inte kvinnor utan barn. Mitt fel, jag räknade med att du förstod det eftersom vi bara har talat om foster och dylikt.

3) Nu är du i fantasivärlden igen. Hur kan du veta vad du gjort, om du inte var du?     
  • Sarah f
    mammatill5 skrev 2011-09-02 16:48:08 följande:
    ..

Men jag känner att jag har en grundförståelse.. Det finns någonting hos dig som gör att du inte vill ha barn med DS. jag kan inte argumentera mot det. Ditt val, självklart. Du väljer att screena och abortera. Jag klandrar dig inte.
    .

Det är ju inte riktigt så att du är i en sits där du kan klandra någon.

Jag har arbetat med vuxna med grav autism, lite grann med barn med bland annat DS. Det gav mig en liten intblick i deras vardag och en hel del inblick i föräldrarnas strid med sina liv.

Jag väljer att skaffa barn och dessa barn vill jag ska växa upp till individer med fullödiga bra liv. Jag önskar att de inte behöver mig när de är vuxna, i alla fall inte för att klara sin vardag.   Kanske skulle ett DS barn krama mig mer, men det kan jag leva med.  
  • Sarah f
    Sven Erik Johansson skrev 2011-09-02 16:51:22 följande:
    1) Man får läsa noga.

2) Jag har aldrig skrivit ett ord om tvång. Jag talar till människors hjärtan.

3) Jag menar om jag varit samma person men med en annan livsåskådning.
    Livsåskådningen är ju vad jag tror är fakta ,men inte det samma som min  personlighet.

1) det är en massa babbel om värde och värderingar, väldigt lite att ta fasta på

2) svårt med nolltolerans utan ett visst mått av tvång?

3)med en annan livsåskådning skulle du inte ha samma åsikter som nu, du skulle vara en annan person; det skulle inte vara du.   
  • Sarah f
    mammatill5 skrev 2011-09-02 18:30:23 följande:
    Så du säger att alla människor är så säkra så dom agerar förnuftigt? Ingen människa agerar från den vetskapen dom får ifrån sjukvård.. media och andra personer??

Du menar att så få av oss vanliga har haft kontakt själva med DSbegåvade?

Vad gör sjukvården? Jag blev inte det minsta uppmanad till abort när jag gjorde FVP, både BM och läkaren som utförde provet sa att det är viktigt att vara förberedd på hur man reagerar och sedan vill handla på svaret.

Men det kommenteras inte i tråden, att sjukvården inte alls föreslår abort.     
  • Sarah f
    mammatill5 skrev 2011-09-02 18:35:13 följande:
    Ett förtydligande

Hade det funnits tester för typ Asperger ADHD istället för DS så hade nog iden här rädslan varit LIKA stor.

Det är lite fler personer med Asperger eller ADHD som fungerar fullt i samhället än vad det är med DS.
  • Sarah f
    mammatill5 skrev 2011-09-02 18:44:14 följande:
    Har inte sagt det alls.. Du tolkar det så.. Ett forum för information kan ju vara sådan här ställen som FL. .. Vänta barn böcker.. Vänner.. Media.. bla bla bla

Men VARFÖR utgår du ifrån att vi inte har fått rätt information? Är det bara du som sitter inne med den?
  • Sarah f
    mammatill5 skrev 2011-09-02 18:48:52 följande:
    Då kanske vi lever i varsin bubbla då Flört

Hur vet du att det är av en stor betydelse för dom flesta föräldrar?? Dom flesta föräldrar i din värld. finns dom här på FL?
    Jag kanske har en annan erfarenhet!!
    Jag tror personligen att Krumpys värld är lite tätare befolkad än din. Ett rent antagande, dock.
  • Sarah f
    mammatill5 skrev 2011-09-02 19:43:09 följande:
    [..

Selektiv fosterdiagnostik är en kränkning mot en grupp existerande människor. Givetvis reagerar folk på dom orden.. För om dom tog till sig det så kanske dom måste omvärdera saker hos sig själva.
    Givetvis försvarar folk sina egna intressen till sista blodsdroppen.. Dom vill ha Selektiv fosterdiagnostik men om man gav tex mina ord en liten plats i deras hjärtan.. så faller deras egna argument. Man kan bygga upp en arsenal av ursäktande orsaker men det är inte alltid dom håller hos folk när det kommer till kritan...  Min teori alltså =)
    Nej det är inte kränkande att bedöma risker för fostret man bär på. Det är klarsynt, vettigt och kärleksfullt handlat av oss i de flesta fall.  

• Sarah f

Vi har mäjligheten idag att ta fantastisk teknik till hjälp för att ge våra barn goda förutsättningar inför framtiden. Ingen kräver av oss att vi använder hjälpmedlen eller handlar på något särskilt sätt efter att vi fått diagnos/prognos.

Jag är ytterligen tacksam över denna möjlighet, det gav mig en viss trygghet i att få barn vid hög ålder. 

Svar på tråden God doesn´t make mistakes