Inlägg från: mammatill5 |Visa alla inlägg
  • mammatill5

God doesn´t make mistakes

Brook123

Tack snälla!!

Lycka till du med.. med allt =)

Kram

• mammatill5

Bananflugan 82

Ja, håller med fullständig. Världen är så rädd för allt som inte är "normalt" Mycket beror ju på okunskap. Okunskap och rädsla är ju grogrunden till fördomar.

Det går göra mycket med manipulation.. Frågan är vart ska man dra gränsen??

Ja visst är det helt fantastiskt.. av alla dom 20 miljonerna så kom dom till er. Ni vart utvalda ju =)

Kram

• mammatill5

Kattdamen

Ja, det finns många sätt att se det på.

Dom här testerna har säkert kommit till av att någon var fördomsfull, rädd och okunnig... Sen spelar samhället på människors rädsla och okunskap. Alla vill väl ha "friska barn" Men Downs är ingen sjukdom.. Det är bara så hon är.. En extra liten kromosom som inte gör någon förnär.. Det är ingen katastrof att få ett barn med downs syndrom, Men samhället ger uttryck för det genom att tester finns för att eliminera dessa människor..

Kram

• mammatill5

Kattdamen...

Oups då!!Men du.. vi kanske skulle gå tillsammans =)

tänk sen vad som sk normala ungarna ställer till med i samhället. Seriöst..se dig omkring.. Man måste ha väldigt mycket ork för att lotsa dom in i vuxenlivet... Risken för missbruk, Kriminalitet.. osv osv.. finns ju  Har fyra sk normala grabbar. En är ute i vuxenlivet.. tre är hemma..

Den som tar minst kraft är ju Hanna. Den som ger mest lugn är ju Hanna. Hon hamnar aldrig i dom riskzonerna..

• mammatill5
    Kattdamen skrev 2011-08-31 13:42:12 följande:
    Även en person med downs kan ju göra sådant. De kan begå övergrepp, bli missbrukare och liknande.

Personer med downs är varken bättre eller sämre. Det är inte att kränka någon att få fosterdiagnostik och göra abort. Det kommer säkert finnas annat de kommer kunna se i framtiden, jag skulle inte tycka det var en kränkning om det gick att se om barnet skulle få adhd eller autism, och få möjlighet att göra abort. Det är bara bra för föräldrarna.
    Visst kan dom begå i princip vad som helst. Men det är nog en mycket, mycket liten del som gör någonting dumt.

Ska vi ha ett elitsamhälle tycker du? Att det enbart föds elitbarn..

Jag personligen skulle tycka det vore katastof om alla vore typ sammalika. Fruktansvärt tråkigt. Ett intetsägande samhälle.
  • mammatill5
    mamma till tre busungar skrev 2011-08-31 13:48:52 följande:
    Menar du att du kritiserar just de aborter som görs pga avvikelser som upptäckts vid fosterdiagnostik men inte andra aborter?
    Vi har fri abort vilket jag tycker är mycket bra!!

Jag pratar om den selektiva fosterdiagnostiken på helt funktionsdugliga barn. Där livskvalitén är oftast mycket bra.. många gånger bättre än dom sk normalas..

. I vissa fall är fosterdiagnostik bra. När det finns indikationer på att barnen inte kommer att ha ett funktionsdugligt liv. Där livet blir kort med mycket smärta.

Jag kritiserar INGEN enskild människa och deras val. Men kritiserar samhällets tester.
    Jag har vänner som har gjort fosterdiagnostik och dom är fortfarande mina vänner.
  • mammatill5
    Kattdamen skrev 2011-08-31 13:53:13 följande:
    Även "nomala" barn är väl en liten del som gör dumheter.

Det betyder inte att det enbart föds elitbarn. Det kommer troligtvis alltid finnas olika personligheter. Att slippa funktionshinder är bara bra.

Vad har du för funktionshinder?
    Att du börjar med små försök till personliga påhopp som att jag borde gå i terapi eller din fråga nu om vilket funktionshinder jag har.. rör mig inte i ryggen.

Jag är stabil i mina åsikter. Jag tror på dom. Är du det i dina??
  • mammatill5
    mamma till tre busungar skrev 2011-08-31 14:01:27 följande:
    Fast var och en väljer ju vad man vill göra av informationen man får från fosterdiagnostiken. Jag har själv gjort fosterdiagnostik (sk riktat ultraljud/missbildningsultraljud) två gånger. jag kan säga att för mig var inte det så att det självklart skulle bli abort om det visade en avvikelse men jag hade ändå velat ha informationen innan barnet föddes. Mycket för att vara beredd på att det barn som skulle komma kanske inte är det barn jag trodde att det skulle vara. 

Jag har också gjort fosterdiagnostik. Ultraljud med alla ungarna. Hade dom grova avvikelser som avsaknad av lillhjärna så hade abort varit självklart.

Nu när det finns så är det upp till var och en att göra som dom vill. Det ska respekteras!

Kram
  • mammatill5
    mamma till tre busungar skrev 2011-08-31 13:52:48 följande:
    Nej....Down syndrom är ju inte i sig en sjukdom men det går inte att bortse ifrån att det är förknippat med andra tillstånd såsom hjärtfel, tidig demens, autism etc och att föräldraskapet till ett barn med DS ofta är mycket mer krävande än ett "vanligt" föräldraskap. 
    Eller så kan det vara mycket enkelt. Minst krävande jmf med ska normala ungar.
  • mammatill5
    mamma till tre busungar skrev 2011-08-31 14:05:14 följande:
    Fast hur tycker du att man ska göra om man hittar en avvikelse vid ultraljudet, ska man inte förmedla den informationen till föräldrarna då? Även ett "vanligt" ultraljud innebär (förutom datering) fosterdiagnostik.
    Det beror på faktiskt. Är det allvarlig så givetvis...
Svar på tråden God doesn´t make mistakes