Inlägg från: mammatill5 |Visa alla inlägg
  • mammatill5

God doesn´t make mistakes

puss skrev 2011-08-31 14:41:48 följande:
    så man ska abortera foster som riskerar att bli olyckliga?
    Kattdamen skrev 2011-08-31 14:41:02 följande:
    Du lever alltså inte själv med funktionshinder. Du vet bara hur det är för andra människor.

Vad är det andra funktionshindret?
    Min son vill inte att jag går ut med det.
  • mammatill5

Kattdamen..

Puss citat ska inte vara med.. det vart fel

• mammatill5

Ska iväg.. Man ska försöka svara på allt som har kommit lite senare..

• mammatill5
    mamma till tre busungar skrev 2011-08-31 15:11:58 följande:
    Det blir ju märkligt när du anser att vissa funktionshinder ska kunna vara abortgrundande men ej andra. Vad är ett allvarligt funktionshinder? Autism? Ryggmärgsbråck? Grava cp-skador? Vem ska bedöma vem som har livskvalitet och inte?
    Jag pratar om selektiv fosterdiagnostik... i allmänhet.. lätt är det j att DS tas upp som exempel.

Ja, vem ska bedöma?? Samhället? genom att ha tester tillgängliga?? Vissa tester bara..
    En svår etisk fråga...
  • mammatill5
    bulleen skrev 2011-08-31 16:01:38 följande:
    Jag håller helt och hållet med dig och blir lite förvånad över hur människor kan resonera annorlunda.
    Att förbereda en förälder för ett "sjukt" barn är väl inte annat än väldigt bra och effektivt.
    Min pojkvän har jobbat med barn som har funktionshinder/alkoholskador i 3 år och han trivdes hur bra som helst med det. Han säger det att han skulle absolut inte ha nåt emot ifall hans barn var funktionshindrade, men han skulle inte välja det ifall han fick valet.
    Då det tar på psyket väldigt mycket, och han själv har väldigt svagt psyke(äter medicin), så tycker jag att det är fantastiskt att man faktiskt kan välja. 
    allt kan hända.. före, under och efter förlossningen..

Vem säger då att det friska är friskt?? Har man gjort abort efter en selektivt test och så nedkommer man med ett barn som utvecklar svår schitzofreni.. som gör livet till en stor plåga.. Eller andra svåra psykiska funktionshinder.. Trodde man sig gå säker när man hade tagit bort DS?? 
  • mammatill5
    mamma till tre busungar skrev 2011-08-31 15:20:52 följande:
    Ts, apropå utvecklingen i Danmark, varför tycker du att det skulle vara så hemskt om det inte föddes fler barn med down syndrom?
    Danmark, Sverige, Finland.. Land som land..Det handlar om selektiv fosterdiagnostik på helt funktionsdugliga barn.. ska man utrota dom tycker du?? Helt och hållet?
  • mammatill5
    Kattdamen skrev 2011-08-31 14:50:01 följande:
    Som är hur gammal?

Din dotter är bara 10 år, det är väldigt ungt för att kunna bestämma att man vill att ens föräldrar går ut med ens funktionshinder och bilder på en. Har du funderat på det?

Okej, du har alltså inga funktionshinder själv. Du vet inte hur det är att leva med ett funktionshinder. Det är inte mysigt och gulligt alla gånger, och du får garanterat inte veta precis hur dina barn mår.
    Varför vill du veta ålder??

Jag har beslutat om att det gagnar Hanna att gå ut med att berätta om henne, Det minskar rädslor och fördomar.. Folk får inblick hur en vardag med ett barn ned DS ter sig..

Jag kan ju liksom inte gömma hennes funktionshinder det syns oavsett vad =)

Dom som skapade alla lagar om tester.. Dom kanske visste hur det är att leva med Downs Syndrom? Eller?

Det är inte mysigt och gullig att ha BARN överhuvudtaget alla gånger.. Skitsvettigt ibland.. Man önskar skitungarna en tur till månen och tillbaka =)

Det är samhället som kan ge dom funktionshindrade tuffa tag.. Det är dom som skapar hindren.. Det är folks fördomar som låser utvecklingen.. Inte dom är funktionshindrade.
  • mammatill5
    Pallas skrev 2011-08-31 16:28:34 följande:
    Du tog upp lidande förut, nu blir jag såklart nyfiken på hur du definierar funktionsduglig. Jag har alltid varit ganska funktionsduglig, med undantag för några riktigt svåra år, men duglig livskvalitet? Inte en gnutta.
    Att det finns livskvalité. Även om man är gravt handikappad.. så finns det livskvalité på deras premisser.. Den som är sk normal.. har sina egna preferensramar, inte vet så mycket om personen..skulle antagligen säga att den inte ha någon som helst livskvalité.

En varm hand som smeker en kind kan ge lycka och välbefinnande åt någon.. därmed livskvalité.. som kanske inte alltid kan kommunicera med ord... eller annat..

Alla människor har svackor. Livet går upp och ner.. Så är det bara. Även för dom funktionshindrade.
  • mammatill5
    Wynn88 skrev 2011-08-31 16:32:26 följande:
    Men TS, man gör ju inte fosterdiagnostik för att föräldrarna SKA göra abort. Man erbjuder de tester som är möjliga och sedan får föräldrarna göra vad de vill med den informationen! Många gör inte heller abort, men kanske blir de bättre förberedda som sagt?

Du skriver att testerna inte "borde" finnas, samtidigt klandrar du inte mammor som gör abort, samtidigt anser du att "vissa" funktionshinder kanske borde aborteras? Hör du inte hur förvirrad du låter?

Dessutom testar man aldrig bara för DS. Man ERBJUDER tester för att se om det finns några kromosomavvikelser öht, varav vissa kan leda till mycket allvarliga handikapp. Även på rutin-UL, meddelar barnmorskan givetvis om något ser avvikande ut. Menar du att hon inte ska göra det?

Att allt detta skulle ha något med att "utrota" DS-barn att göra, är ett grovt missförstånd. Ingen tvingas testa, ingen tvingas göra abort och de flesta DS-barn som föds, är lika älskade som andra barn.   
    Jag har alltid under alla år sagt det som jag säger. Selektiv fosterdiagnostik är kasst på vissa plan. Men om det finns indikationer på att något är väldigt galet så är det bra om man kan agera. Det står jag för.

Selektiv fosterdiagnostik står för att man har kunskap om vissa gener och egenskaper.. den använder man i sin tur på olika sätt.. Som att abortera foster med DS.

Vad kommer sen att bli tillgängligt och vore det OK??.. tester tillgängliga om kön... ögonfärg.. Diabetes.. osv

Alla människor har lika värde.. oavsett vad.. Denna utsortering av människor är inte lika värde..
    DS värderas såpass mindre att man har tester..
  • mammatill5
    Pallas skrev 2011-08-31 16:44:45 följande:
    För övrigt finner jag din rubrik något provocerande, även fast jag inte är gudstroende. Om det du skriver i rubriken stämmer så innebär det att Gud skulle vara en förbannad sadist. Det är provocerande att någon på allvar kan referera till en allsmäktig sadist på ett sätt som att det skulle vara någon mening med sjukdomar och mutationer som innebär svårt lidande för människor. Det tyder i mina ögon på en osmaklig människosyn.
    Det är titeln på låten
Svar på tråden God doesn´t make mistakes