Wynn88 skrev 2011-08-31 16:32:26 följande:
Men TS, man gör ju inte fosterdiagnostik för att föräldrarna SKA göra abort. Man erbjuder de tester som är möjliga och sedan får föräldrarna göra vad de vill med den informationen! Många gör inte heller abort, men kanske blir de bättre förberedda som sagt?
Du skriver att testerna inte "borde" finnas, samtidigt klandrar du inte mammor som gör abort, samtidigt anser du att "vissa" funktionshinder kanske borde aborteras? Hör du inte hur förvirrad du låter?
Dessutom testar man aldrig bara för DS. Man ERBJUDER tester för att se om det finns några kromosomavvikelser öht, varav vissa kan leda till mycket allvarliga handikapp. Även på rutin-UL, meddelar barnmorskan givetvis om något ser avvikande ut. Menar du att hon inte ska göra det?
Att allt detta skulle ha något med att "utrota" DS-barn att göra, är ett grovt missförstånd. Ingen tvingas testa, ingen tvingas göra abort och de flesta DS-barn som föds, är lika älskade som andra barn.
Jag har alltid under alla år sagt det som jag säger. Selektiv fosterdiagnostik är kasst på vissa plan. Men om det finns indikationer på att något är väldigt galet så är det bra om man kan agera. Det står jag för.
Selektiv fosterdiagnostik står för att man har kunskap om vissa gener och egenskaper.. den använder man i sin tur på olika sätt.. Som att abortera foster med DS.
Vad kommer sen att bli tillgängligt och vore det OK??.. tester tillgängliga om kön... ögonfärg.. Diabetes.. osv
Alla människor har lika värde.. oavsett vad.. Denna utsortering av människor är inte
lika värde..
DS värderas såpass mindre att man har tester..