Inlägg från: Kattdamen |Visa alla inlägg
  • Kattdamen

God doesn´t make mistakes

mammatill5 skrev 2011-08-31 16:46:48 följande:
    Jag har alltid under alla år sagt det som jag säger. Selektiv fosterdiagnostik är kasst på vissa plan. Men om det finns indikationer på att något är väldigt galet så är det bra om man kan agera. Det står jag för.

Selektiv fosterdiagnostik står för att man har kunskap om vissa gener och egenskaper.. den använder man i sin tur på olika sätt.. Som att abortera foster med DS.

Vad kommer sen att bli tillgängligt och vore det OK??.. tester tillgängliga om kön... ögonfärg.. Diabetes.. osv

Alla människor har lika värde.. oavsett vad.. Denna utsortering av människor är inte lika värde..
    DS värderas såpass mindre att man har tester..
    Du tänker helt galet. Det handlar inte om människors värde, det handlar om foster.

Hur vet du att testerna egentligen inte sker för att förbereda föräldrarna att få ett barn med funktionshinder?
  • Kattdamen
    mammatill5 skrev 2011-08-31 17:08:40 följande:
    Japp, jag vet!!

I o m att tester finns så finns det en värdeskillnad i samhällets ögon.. i mitt tycke.
    Varför måste barnmorskan erbjuda tester till kvinnor i en viss ålder om det inte är en värderingsfråga??
    Men det förstår du väl själv att det inte går att testa för allt. Man har inte resurser, eller ens kan göra det.
  • Kattdamen
    mammatill5 skrev 2011-08-31 17:11:41 följande:
    Jag tror min dotter är ganska stolt över mamman sin =) (på sitt sätt =))

Min blogg är ingenting som skadar henne.Tvärtom... Därmed så har jag talat istället för Hanna =)
    Hur vet du vad hon kommer anse när hon blir vuxen?

Jag förstår inte hur du kan ha ett barn med funktionshinder, nej två, och ändå vara så förbannat naiv. Är det för att du själv inte har några? Du kanske inte förstår att det kan vara ett rent helvete?
  • Kattdamen

Naturligtvis finns det misstag. När det inte är som det ska, när saker inte fungerar som de ska, så är det ett misstag.

• Kattdamen

Jag tycker du verkar väldigt ego. Allt handlar om dig och dina känslor, du verkar inte anse att dina barn kan ha känslor med? Får dina funktionshindrade barn må dåligt, och önska att de var "normala"? Eller passar inte det in i din roll som förälder till downs barn?

För det är just vad det verkar som, en roll du har tagit på dig och spelar. Ingen får agera mot den.

• Kattdamen
    mammatill5 skrev 2011-08-31 17:23:43 följande:
    Man påbjuder ju folsyra till alla gravida i förebyggande syfte för ryggmärgsbråck... Det kan vara en svår skada.

Jag tog folsyra... alla graviditeter.. innan och under.

Jag skulle nog inte ta ett sådant piller mot DS faktiskt.. För DS är ingen Sjukdom.. Ingen skada... Det är bara så dom är.. Så som alla andra av mina barn... Dom är som dom är.
    Jag har redan från första graviditeten haft den inställningen att jag välkomnar det som kommer oavsett vad.

När jag väntade Marcus efter Hanna så tittade barnmorskan på mig och sa " Du vet att jag måste fråga" (alltså erbjuda mig test eftersom jag hade åldern inne) skippa det sa jag.. jag vet vad du menar. Hur många tvivlare strärks i sin rädsla när dom får den frågan..
    Adhd eller autism?
  • Kattdamen
    mammatill5 skrev 2011-08-31 17:31:07 följande:
    Du får gärna förklara vad du menar..
    Skulle du ta ett piller så att barnet inte får adhd eller autism?
  • Kattdamen
    mammatill5 skrev 2011-08-31 17:36:45 följande:
    Jag tog mina barn som dom var.. oavsett vad..

Nu kan vi ju sitta här och räkna upp en arsenal av piller som skulle kunna ges till .. det och det.. om det fanns.
    Det handlar inte om att ta sina barn som de är. Det handlar om hur barnen mår. Inser du inte att ha funktionshinder kan vara ett rent helvete?

Har du något fokus på dina barn alls, eller är det bara du och dina känslor som gäller?

Jag skulle helt klart tagit ett piller som gjorde att ett barn inte fick adhd eller autism.
  • Kattdamen
    mammatill5 skrev 2011-08-31 17:44:33 följande:
    Jag står för det jag tycker bara. Är det så fel?? Kom med någonting som jag köper.. så kan jag visst ändra mig.
    Jag kan inte tillintetgöra eller linda in mina åsikter i bomull för att någon.. kanske du.. inte ska bli sårad.. Livet är tufft.

Mina ungar har en morsa som törs stå för vad hon tycker.. Öppet. Det mår dom inte dåligt av..

Mitt mål är att mina barn INTE ska önska att dom vore normala.. Mitt mål är att dom ska ACCEPTERA hur dom är och vara stolta över det.. Dom ska förstå att dom är värda lika mycket som alla andra.

Så NEJ...  jag hoppas verkligen inte dom ska önska det!!
    Men du kan alltså inte acceptera att de gjorde det? Det handlar enbart om dig verkar det som.

Livet är tufft skriver du. Ändå vill du att samhället ska göra som du vill, så att du får som du vill?
  • Kattdamen
    mammatill5 skrev 2011-08-31 18:10:40 följande:
    Sångens början var ju om fosterdiagnostik... Hur doktorn sa det och det.. att det var bästa att hon inte fick finnas till.. eller bäst att hon dog.. Därför var det lätt att göra en koppling till just den seletiva fosterdiagnostiken.

vem skulle annars agera för min dotters vägnar?? om inte jag!! Klar att jag gör som jag anser bäst. Men ger du eller annan någonting som jag köper mera.. så visst.. Jag är inte halsstarrig i mina åsikter.
    Första gången någon kallat mig ego faktiskt när jag pratar om detta... att jag enbart ser till mina intressen.. Intressant ju!! =) 
    Men du ska inte bestämma över hennes känslor. Du ska inte säga åt henne hur hon ska känna och tänka. Hon är en egen person, med egna känslor.

Du ser enbart till dina egna intressen. Du har gått in i en roll som downs mamma. Det är din identitet, och det är inte alls bra. Det verkar som om du egentligen inte alls mår bra över detta, och behöver bearbeta det.
Svar på tråden God doesn´t make mistakes