Inlägg från: Kattdamen |Visa alla inlägg
  • Kattdamen

God doesn´t make mistakes

Hur kommer det sig att så många verkar se på personer med downs som de är små hundvalpar?

• Kattdamen
    Jag är bara jag skrev 2011-09-01 15:59:47 följande:
    Jag skulle inte ha nåt emot det eftersom jag anser de lika värda som "normala" barn och har erfarenhet av dem och velat ha barn i 24 år. Man kan inte välja att bli gravid och man kan inte välja att få ett friskt barn så får jag ett sjukt/skadat barn så tar jag det. Mycket,mycket hellre än att förbli barnlös för det är ett rent HELVETE! Får jag ett friskt barn blir det väl enklare på sätt och vis,men ett sjukt skulle bli lika älskat. Och jag skulle känna mig utvald eftersom jag vet att 80% av alla andra som väntat det barnet skulle dödat det och inte gett det en chans att få leva. Kommer det till oss får det leva-kan man få en större gåva än att ha fått ge liv till en annan människa? Glad Jag ser liksom ingen skillnad på friska och sjuka barn-alla är barn för mig,lika värda,lika efterlängtat,lika älskat.
    Fast det är ju skillnad. Barn som har funktionshinder kommer få det svårare i livet. Det handlar inte enbart om omgivningen heller.

Ska barnet existera för din skull alltså?
  • Kattdamen
    Jag är bara jag skrev 2011-09-01 16:06:59 följande:
    Smaklöst!? Så om jag får ett efterlängtat,älskat barn som gläder mig och sin omgivning bara genom att finnas till är det fel!? Hur kan det vara fel? Barn ger ju glädje genom sin blotta existens ju. De har ingen annan "uppgift" än så,jag ställer inga krav alls att mitt blivande barn ska göra  det och det för mig. Jag vill bara ha ett som lever och finns hos oss. Men du kanske inte ser på barn på det sättet? Du tycker kanske de är jobbiga bara genom att finnas till? Jag tycker de är livets mening och den största gåvan man kan få-oavsett vilket "skick" de är i! Men troligen är du inte drabbad av ofrivillig barnlöshet och upprepade missfall och troligen så anser du-och de flesta andra här- inte att alla människor är lika värda heller. Då får man din inställning.
    Oj, vad du tar i.

Barn är inte till för att glädja andra. Det är meningen att de ska få leva sitt eget liv, de har ingen uppgift alls.

Skulle du vilja ha ett barn med downs för att de kanske stannar kvar hos sina föräldrar till större grad? Det kanske är lite svårare att säga upp kontakt, flytta och inte prata med sina föräldrar alls.
  • Kattdamen
    mammatill5 skrev 2011-09-01 16:18:22 följande:
    Du påstår att dom kommer att få det svårare. Vad tror du att det beror på?
    Det beror på många olika saker. Inte enbart samhället som du får det till. Sen går det heller inte att anpassa samhället helt efter alla olika typer av funktionshinder, något kommer alltid vara lite trixigt.

Sen är även föräldraskap något som kan bli jobbigt.
  • Kattdamen
    mammatill5 skrev 2011-09-01 16:30:16 följande:
    Tror du det är viktigt att vi får en viktigare attitydförändring?? Att vi kan se mångfalden med öppnare ögon. Skulle det underlätta för dom funktionshindrade i samhället??
    Det har jag skrivit, men det går ändå inte att ordna till allt. Det kommer alltid finnas problem man möter som funktionshindrad.

Det kan också vara stora problem när man själv blir förälder.

Fokuserar du verkligen enbart på dig själv?
  • Kattdamen
    mammatill5 skrev 2011-09-01 16:39:21 följande:
    På vilket sätt är jag ego??
    Du bryr dig bara om dig själv och dina känslor. Du verkar inte bry dig om att dina barn är egna personer. De är enbart där för att få dig att se bra ut.

Du anser alltså inte att man kan få några som helst problem om man har ett funktionshinder?
  • Kattdamen

Du måste inse att det inte är ett angrepp på din dotter. Folk vill inte ha ihjäl din dotter.

De väljer abort om de känner att de inte kan eller orkar med ett barn med ds. Det är väldigt bra, för annars skulle detta barnet ha det förjävligt. Eftersom det skulle vara oönskat.

• Kattdamen
    Sarah f skrev 2011-09-02 09:11:17 följande:
    Det är inte heller någon som menar att DU borde gjort abort, inte sant.
    Nope.
  • Kattdamen
    Sven Erik Johansson skrev 2011-09-02 09:21:46 följande:
    Hur mågna veckor är du för fri abort: 18 VECKOR som i SVERIGE eller 10,12 eller 13 VECKOR som i ANDRA LÄNDER MED FRI ABORT?

Själv har jag en 0-VISION vad gäller aborter oavsett hur mågna veckor det finns eller inte finns fri abort
    rent lagligt. Sverige har INGEtT abortförebyggande arbete värt namet och har höga siffor per kapita jämfört med andra europeiska länder.

Om min fru bar på ett foster emd DOWNS skulle jag inte uppmana henne till abort.
    Ah, du är en sån där.

Som är emot vissa preventivmedel antar jag då.
  • Kattdamen
    Zargenta skrev 2011-09-02 12:15:49 följande:
    Kruxet är nog att Hitler och nazismen egentligen nog inte är/var så ensamma om att känna att livet, samhället, skulle vara bättre utan handikappade? Jag kan till viss del känna så själv, att de tar en massa tid och kostnader som skulle kunna läggas på annat osv, men samtidigt så klandrar jag ingen som väljer att föda dessa barn och konsekvenserna av det! Jag är nog ganska kluven i mitt tyckande på så sätt.
    Kommer det gälla även dig då, att du inte borde få någon hjälp?

Du bidrar ju till att fler människor med funktionshinder föds. Är inte det lite dubbelmoral av dig?
Svar på tråden God doesn´t make mistakes