Inlägg från: Wynn88 |Visa alla inlägg
  • Wynn88

God doesn´t make mistakes

Hirsu skrev 2011-08-31 20:38:05 följande:
    Jag är varken rädd eller fördomsfull när det gäller DS. Jag vet att det är ett funktionshinder som i många fall innebär lidande för föräldrar, de drabbade barnen och kanske särskilt DS-barnens syskon som åsidosätts av föräldrarna.
    Wynn88 skrev 2011-08-31 20:32:13 följande:
    Man kan faktiskt älska funktionshindrade barn, precis lika mycket som "friska". Dvs det behöver inte vara fejk, även om första tiden förstås kan innehålla chock och sorg.

Men självklart är något uppenbart galet i TS fall, sett till resonemang, brist på logisk argumentation, brist på konsekvens etc. Jag vill inte spekulera i vad det beror på, men det behöver ju faktiskt inte ha med hennes dotters funktionshinder att göra, det kan ju lika gärna ligga hos TS.
    Självklart kan man älska dem! Det jag menar är att det kanske är svårt att älska ett barn som inte är vad man önskade, hur krasst det än må låta.

TS argumentation lämnar mycket att önska, ja, men å andra sidan är det ju förståeligt. Hade hon inte fajtats med näbbar och klor som hon gör så hade hon antagligen förr eller senare blivit anklagad för att ångra sin dotter. Det här är ju FL, du vet.
    Fast det TS stör sig på, handlar ju inte om kärleken till hennes dotter eller DS-barn. Utan att andra erbjuds tester som hon inte gillar. Dvs indirekt vill hon styra över andras val och liv.
  • Wynn88
    mammatill5 skrev 2011-08-31 20:45:03 följande:
    Men du... Jag skrev "Hanna" inte Hanna... alltså menade jag någonting annat än direkt min dotter...Alla ord som hade (" " ) citattecken omkring sig ska man inte ta precis ordagrant..men trodde du skulle faktiskt förstå .. MY Bad.. ska inte upprepas =)
    Det gör ingen skillnad för resonemanget. Varför blandar du ihop barn som finns med barn som inte finns? Du anser ju själv att vissa tester är OK! Och man testar som sagt inte bara mot DS, så syftet är INTE att "eliminera" DS-barn. Inte mer än din folsyra, är ett sätt att "eliminera" barn med ryggmärgsbråck...

Begriper du NU? 
  • Wynn88
    mammatill5 skrev 2011-08-31 20:55:47 följande:
     Dina ord får mig inte ens att haja till.. Orden tyder enbart på att du kanske är frustrerad över att jag inte har samma åsikter som du.. Du får gärna tycka annorlunda.. Din fulla rätt. Men jag skulle aldrig ta till ev personangrepp.. Det är ett tecken på att man inte längre har någonting att säga egentligen..
    Då ber jag om ursäkt. Jag påpekade bara att du inte resonerar konsekvent, samt inte tar till dig fakta. Det handlar alltså inte om dina åsikter.

När det gäller frågan om du har haft det jobbigt, gällde det ang. dina böcker och att du har skrivit om missbruk. Jag tycker mig kunna läsa in en hel del mellan raderna i dina inlägg (och jag brukar sällan ha fel när jag gör det.) Men det var en fråga, inte ett påhopp.

Men jag ska inte fråga mer, utan kan bara hoppas att du finner fred med dig själv och världen. 
  • Wynn88
    bulleen skrev 2011-08-31 21:12:30 följande:
    Absolut inte. Men vad som händer senare är utom min(våran) kontroll.  Jag kan bara rå för det val jag står inför om det visar sig vara nåt fel på fostret.

Alla vill ju ha ett friskt barn som kan ta hand om sig själv och leva länge.

Och faktiskt så måste jag säga att jag håller med en tjej här inne om en sak. Om man nu kan göra testen och får reda på att fostret har nåt kromosomiskt fel eller DS så varför är man så grymt egoistisk och tänker: Vi kommer att älska vårt barn lika mycket ändå!
    Det handlar ju inte om er för bövelen! 

Sen kommer föräldrar säkert och säger: Hon är så glad hela tiden, hon är speciell och hon vet om det!
    Men vaad vet du om det? En funktionshindrad person är inte dum i huvudet, han/hon ser runtomkring sig och tar in allt! Han/hon är inte särskilt glad över att ha någon som måste ta hand om en i hela ens liv! JA, dom fattar det!(ett liv som för övrigt kanske inte vara lika länge som en "frisk" människa)

Det som jag tror att många föräldrar till barn som har DS försöker att undvika att förstå är att människor med DS också har tankar och känslor. Jag har själv fått höra ifrån en 18 årig flicka med DS säga: Varför just jag?..
    Och det tär i hjärtat på mig!! Jag älskar henne, hon är helt underbar! MEN VAD SPELAR DET FÖR ROLL VAD JAG TYCKER OM INTE HON TYCKER OM SIG SJÄLV!

Nu ska jag nog sluta skriva, jag blir bara upprörd av folk som "måste vara stolta" för att deras barn har DS. Det är ingenting emot dig och din dotter. Ens barn är alltid ens barn, och man är alltid stolt över dem. Men därför tycker jag att det är bra att ha testen, för att själv kunna välja själv.
    De flesta med funktionshinder, önskar nog inte att de aldrig hade blivit födda. Men det är stor skillnad på att konstatera det, och att hävda, eller antyda, att de inte "får" må dåligt, att de inte "får" känna sig annorlunda, samt att inga blivande föräldrar "får" göra tester som kan upptäcka vissa sjukdomar eller avvikelser mm. Det är öht ett väldigt konstigt sätt att resonera. Men visst, jag tror också att en del föräldrar med fh-barn, gärna försöker "överkompensera", och ibland går det väl även ut över omgivningen, dvs att alla andra ska göra samma val som en själv. (För annars har ens eget barn, plötsligt inget existensberättigande?)

• Wynn88
    Jennifer 060828 skrev 2011-08-31 21:26:17 följande:
    Ni som skriver så illa om barn med DS, jag har träffat Hanna och sett Hanna och hennes mamma många gånger på stan och en mer levnadsglad tjej än Hanna får man leta efter Hon är alltid glad ju!  
    Men ärligt talat - är inte det där också en typisk fördom om DS-personer?

Många 10-åringar är glada och Hanna verkar vara en härlig tjej, det säger jag inget om. Men "alltid glad" och "alltid lätt", känns lite som... Tja du vet... Blondiner är sexiga men korkade, afrikaner har rytmen i blodet, alla med ADHD slåss och alla med DS är så himla glada???

Jag sällar mig absolut inte till dem som (?) tycker att DS-barn inte "borde" få finnas! Men vi kanske kan lugna oss LITE med superlativen och konstatera att de flesta nog ändå vill ha ett friskt barn, även om de flesta (självklart) älskar det barn de får? Men det ena behöver faktiskt inte utesluta det andra  
  • Wynn88
    Jennifer 060828 skrev 2011-08-31 21:39:39 följande:
    Var skrev jag "alltid lätt"?

Ja, Hanna är alltid glad. Nåt konstigt med det? 
    Nej, inte nödvändigtvis, men du uttrycker en vanlig fördom om DS-personer, samtidigt som det klagas i den här tråden att andra har fördomar...

Sen tror jag inte att det finns någon som "alltid" är glad. 
  • Wynn88
    Krumpy skrev 2011-08-31 22:29:42 följande:
    Hmmm, jag är väl den ende i tråden som inte fattat förrän nu,
    att TS är Sirpa Hotti...

När jag läste trådstarten fick jag en känsla av att ts länkade till
    en person i tredje form. Vet inte varför jag fick den känslan,
    som ju uppenbarligen var helt åt skogen.
    Nej, du är inte den ende...

Jag visste inte ens att det fanns en blogg, men nu när jag har kollat in den, inser jag att jag än en gång hade rätt i mina gissningar. (Angående att läsa mellan raderna i det någon skriver).

"Allt" jag anade verkar ju stämma i det här fallet! TS är en kvinna över 40 som fick sitt första barn ganska tidigt i livet, medan de yngsta är "sladdisar". Minst 2 olika fäder, lever som ensamstående, har haft det tufft, börjat skriva böcker om sitt liv etc etc.

In the end, we all are like an open book... 
  • Wynn88
    infragilis skrev 2011-08-31 23:03:43 följande:
    Tycker du att det kränker människor med ryggmärgsbråck att rekommendera alla kvinnor att käka folsyra både före och under graviditet? Tycker du att det kränker människor med FAS att rekommendera gravida att avstå alkohol? Kränker det astmatiker att inte röka under graviditeten?
    Att inte kläcka ur sig downsbarn är inte det samma som att gå ut och skjuta av redan födda.
    Din blogg ger mig huvudvärk både till innehåll och språk.
    Jag har redan frågat TS om det där, men hon tycker inte att det är samma sak, då hon inte ser DS som ett funktionshinder eller en sjukdom.

Själv kan jag för mitt liv inte förstå varför ryggmärgsbråck skulle vara värre än t ex DS. (Lindrig ryggmärgsbråck går att leva ett bra liv med och många med DS har som sagt även andra diagnoser).

Men som synes... Vi tycker olika  
  • Wynn88
    mammatill5 skrev 2011-08-31 23:15:06 följande:
    Oftast.. ska vara med..  tappar ord ibland..och ser inte det när jag kollar..Så givetvis utgår jag inte att Hanna inte representerar ALLA personer med DS.

Jag tar inte åt mig av föräldrarnas personliga val. Det är deras sak. Jag reagerar mot den selektiva fosterdiagnostiken som finns..
    Men det är ju två sidor av samma mynt! Föräldrarna kan göra ett val för att fosterdiagnostiken finns. Ett val som du därmed ogillar.
  • Wynn88
    mammatill5 skrev 2011-08-31 23:17:20 följande:
    När har jag sagt att DS inte är ett funktionshinder?? Det är det i högsta grad..
    DS är inte en sjukdom.
    Det är inte ryggmärgsbråck heller, nödvändigtvis. 

Allt handlar om inställning, som du själv är inne på.

Antingen tillåts fosterdiagnostik, eller så tillåts det inte. Enkelt  

Men det ska aldrig tvingas på någon. Föräldrarna ska kunna välja om de vill veta - och därmed också välja bort det, som många ju också gör. 
Svar på tråden God doesn´t make mistakes