Inlägg från: Mad as snow |Visa alla inlägg
  • Mad as snow

God doesn´t make mistakes

puss skrev 2011-09-01 10:05:11 följande:
    kommunikation sker på lyssnarens villkor.
    jag tar det enkelt, jag har fortfarande samma fråga:
    anser du att det ger bra förutsättningar att komma med rasföräldningsanklagelser mot folk det första man gör?
    Du får ta ansvar för ditt val att bygga halmgubbar av det TS skriver, inte TS. 
    Jag delar inte dina åsikter men jag är beredd att dö för att slippa höra dem.
  • Mad as snow
    puss skrev 2011-09-01 10:08:44 följande:
    så det är en jämförelse man ska vara beredd att ha övereende med?
    rätt som det är i en diskussion ska man plötsligt börja kalla folk för fitta och hora, och ingen får reagera för då tar man fokus från frågan på ett fegt och yn kligt sätt?
    Det känns som måndag hela veckan det här, men okej.

Hon har pekat ut ett fenomen i vårt samhälle som något som i hög grad liknar och kan komma att likna resultatet av rasförädlande ideologier.

Ja.

Detta är hon ingalunda ensam om i den offentliga debatten, utan den förs löpande under tiden som tekniken utvecklas. Den förs av vanliga medelsvenssons och mer luttrade debattörer, men framför allt förs den av människor som faktiskt arbetar med det här och som hela tiden måste ha detta i bakhuvudet och bära det med sig i takt med utvecklingens gång.

Det innebär inte att någon av dessa människor jag talar om - TS inkluderat - har pekat ut någon som "nazist".

Okej? Är det svårt? 
  • Mad as snow
    puss skrev 2011-09-01 10:10:20 följande:
    jag anser att ts ska stå till svars för det hon säger själv.
    det är knappast mitt ansvar. jag har rätt att reagera på anklagelserna.
    det är knappast oviktigt.
    Hon ska stå till svars för det hon säger.
    Däremot ska hon inte stå till svars för det hon inte säger. 
  • Mad as snow
    puss skrev 2011-09-01 10:12:00 följande:
    jämförelse:
    -ska vi gå och fika, DIN JÄVLA HORA??
    -vad säger du, är du inte klok?
    -haha fegis, gnäll inte nu, svara på frågan!
    Har någon kapat ditt FL-konto? 
  • Mad as snow
    puss skrev 2011-09-01 10:13:37 följande:
    "ingalunda ensam om i den offentliga debatten"?
    vad säger det?

nazisterna var inte ensamma på sin tid heller.
    Du verkar ha greppat vad den meningen säger, det är bara att gratulera. Vi tar det stegvis verkar de som. Skål
  • Mad as snow
    Roisin Dubh skrev 2011-09-01 10:13:19 följande:
    För min del kan jag skilja mellan teknik och saker som "påminner starkt om rasförädling".

För att "rasförädling" ens ska komma på tapeten krävs en abort. Det krävs även en "ras". Ser man DS som en egen ras?

Tekniken skapar inte attityden. Fosterdiagnostiken ligger inte bakom det samhällsfenomen du syftar på. Lika lite som ett könsbestämmande ultraljud ligger bakom genus- eller jämställdhetsdebatten i samhället. För att komma åt problemet med fördomar och okunskap krävs information och kunskap. Inte ett stryptag på teknik.
    Ja, detta är din input på den här diskussionen och den är högst värdefull. 
  • Mad as snow
    puss skrev 2011-09-01 10:16:44 följande:
    relevant och tydlig jämförelse i ditt halmgubbeinslag. man får vara nedlötande och dömande, och den andra personen får inte bemöta anklagelserna för då gör man en halmgubbe. fy skam då.
    Vilka anklagelser talar du om?
  • Mad as snow
    puss skrev 2011-09-01 10:19:25 följande:

Det här är sofistikerad rasförädling.. Liknande under Nazitiden.

Du skriver att "den andra personen inte får bemöta anklagelserna", men det är ju ingen person här som har blivit anklagad för att ägna sig åt rasförädling. 
  • Mad as snow
    puss skrev 2011-09-01 10:23:16 följande:
    ok!
    fint.

nu tycker jag det är dags att vi båda diskuterar lite med andra människor.
    Ha ha ha
  • Mad as snow
    Sarah f skrev 2011-09-01 10:27:34 följande:
    Har läst hela tråden och har lite tankar.
    UTAN fosterdiagnostik och möjligheter att kontrollera fostrets  möjligheter till ett liv utan hjärtfel, avsaknad av lillhjärna , trisomi 13 och 21 med flera hade jag inte varit gravid idag. Jag är 44 år gammal och jag hade inte tagit risken. Statistik är inte bara siffror.

Personligen vill jag ge mina barn möjligheterna att leva självständigt och rikt. Jag kan inte se mig som en mamma som resonerar utifrån att "min dotter är lättare att hantera (vilket implicerar "enklare för mig som mamma"), Ds-barn sitter sällan i fängelse" eller  det mer nedlåtande "DS-barn är ju så glada och keliga". (Roisin hade ju citatet klart "they make such excellent pets")

Jag är ytterst tacksam över att man kan utesluta NÅGRA orosmoment, det finns tillräckligt med sådana ändå.

Sen tycker jag heller inte att man är mer kärleksfull och god för att man ställer ut sin 10-åriga dotter i media och söker reaktioner. För mig är det osmakligt och jag tror ofta att man vill dölja konflikterande känslor genom att understryka hur UNDERBART det är med detta barn.       

Jag håller med om det du skriver i första halvan av ditt inlägg, eller: det är en sida av saken som är jävligt viktig att ta med i debatten. Människorna bakom statistiken. Människors olika orsaker till varför de väljer att göra som de gör. Men samma sak kan jag för min del applicera på TS och hennes sätt att hantera sin verklighet, hon gör det som är rätt för henne.
Svar på tråden God doesn´t make mistakes