Inlägg från: Sarah f |Visa alla inlägg
  • Sarah f

God doesn´t make mistakes

jag menar verkligen inte "begåvad" som en elak kommentar, mera som beskrivande, bör tilläggas.

• Sarah f
    Sven Erik Johansson skrev 2011-09-02 09:29:00 följande:
    Jag gillar kondomer. Personligen skulle jag kanske inte vara så förtjust i
    att spruta mina spermer i en kvinna med spitral i den mån det
    hindrar ett redan befruktat ägg att fästa vid livmoderslemhinnan.

Jag är INTE katolik och gillar kondomer som kan skydda både mot graviditet o könssjukdomar
    men de är inte hundraprocentiga. Det skall vi minnas. OM jag har samlag med kondom
    är jag inställd på att om den inte funkar så vill jag ta mitt föräldraransvar.

Dock lär det nog inte bli barn för mig. Jag är 47 o min flickvän är 48.
    Åter en spekulation i fantasin alltså? Som du anser ska vara normerande för oss andra som lever i verkligheten?
  • Sarah f
    Sven Erik Johansson skrev 2011-09-02 09:39:48 följande:
    Många foster med Downs aborteras.  Jag har andra värderingar
    och gläds åt människor som också har det som liksom jag
    inte väljer abort på foster med Downs eller icke med Downs.
    Men hur kan du välja abort eller inte abort när den situationen är fullständigt hypotetisk och ALDRIG kommer att inträffa?

• Sarah f
    Sven Erik Johansson skrev 2011-09-02 09:41:33 följande:
    Torbjörn Tännsjö nämnde alla tre-färgblindhet, dyslexi och Downs o menade att
    det  kan bli ett bättre samhälle utan sådana individer.

Eftersom tråden handlar om Downs och det är en orsak bakom aborter
    diskuterar jag det specifikt.
    Vad har då Tännsjö med det hela att göra?

Dina uttalanden är strikt baserade på fantasier och önskemål vilket är absolut din rätt i ditt egna liv. Men dina fantasier och bilder kan inte ligga till grund för hur resten av världen ska hantera sina svårigheter. Jag kan inte känna igen mig i dina uttallanden om fostrets människovärde i vecka 5 eller att mina attityder runt personer med funktionshinder är felaktiga. Jag rör mig inom den ram vi har i samhället och strävar efter ett liv som är så bra det går för dem jag samverkar med. Det tror jag gäller de flesta, vi gör så gott vi kan.  
  • Sarah f
    Sarah f skrev 2011-09-02 09:08:44 följande:
    Eftersom jag är gravid och 40+ så kan jag direkt ur verkligheten berätta om attityderna hos vårdpersonal angående fosterdiagnostik jag mötts av.

Min barnmorska frågade om vi var intresserade av KUBB/NUPP-test förutom ultraljud. Jag frågade vad det gick ut på, varpå hon svarade att testet gav en sannolikhet för risken av vissa förändringar. Eftersom jag inte var intresserad av att veta en risksats, bad jag att få FVP direkt. Hon begrundade detta, och sa sedan att jag måste vara beredd på vad ett slutgiltigt svar innebär för mig och att min man och jag talar igenom hur vi ska hantera svaret.
    (Jag hade redan klart för mig hur jag ville göra.)     

Jag kan inte uppfatta att hon försökte påverka mig att göra abort vid fosterskada. 

Citerar mig själv angående färska attityder runt fosterdiagnostik och abort våren 2011.
  • Sarah f

I den här typen av diskussioner kommer ständigt en sak fram; viljan att begränsa motparten från den sida som gjort valet att föda barn med hinder.

Jag kan inte se någon från andra sidan som vill förbjuda framfödsel av Ds barn eller andra barn, tur är väl det för det vore barockt.

Kan man inte se att vi väljer OLIKA och att varje person gör det bästa den kan med de förutsättningar som finns att tillgå? TS skriver om bekvämlighet och rädsla i tråden och i sin blogg-hur kan hon se in i andra människors inre och
    bedöma det?

MÅSTE man misstänkliggöra  andras högst privata val? 

• Sarah f
    puss skrev 2011-09-02 10:03:55 följande:
    "dessa människor"?
    "vi har mycket att lära"? vilka "vi" och vilka "dessa"?
    att generalisera så är att sprida fördomar.

alla som generaliserar är idioter?
  • Sarah f
    Sven Erik Johansson skrev 2011-09-02 10:07:35 följande:
    Normerande och normerande? Jag talar för vissa värderingar och
    gläds åt ju fler som omfattar dem.Jag lever i verkligheten precis som
    ¨du o svarar bara på andra inlägg o vad de tagit upp o jag fick en fråga
    om mina tankar vad gälelr preventivmedel och jag talade om vilka
    konsekvenser mina värderingar får i verkligheten när jag väljer
    hur jag praktiskt handlar.

du talar om hur du skulle välja i en situation som aldrig kommer att existera. Det är fantasi. Sen förväntar du dig att vi ska tänka om och tänka som du?

Jag har också en nollvision; att noll barn ska födas till ett olyckligt liv. Noll chans att det blir så med, för den delen. 
  • Sarah f
    Sven Erik Johansson skrev 2011-09-02 10:10:03 följande:
    Jag beskriver att värderingarna är avgörande. Jag har värderingar så jag inte skulle
    uppmana min fru till abort om hon bar på ett foster med Downs. Andra män med andra värderingar
    skulle kunna uppmana sin fru till abort. Jag talar för mina värderingar och beskriver att värderingarna
    är avgörande id et enskillda fallet förom det blir abort eller inte. Lagen har fri abort tom vecka 18 i
    Sverige men om det blir abort eller inte beror ju på värderingarna med mera i det enskillda fallet.
    DINA värderingar är inte bättre än MINA.
  • Sarah f
    puss skrev 2011-09-02 10:03:55 följande:
    "dessa människor"?
    "vi har mycket att lära"? vilka "vi" och vilka "dessa"?
    att generalisera så är att sprida fördomar.

viktig poäng här, man ser åtskilliga inlägg där DSbegåvade beskrivs som de, dem eller dessa. DET är en attityd som borde hanteras bättre, om vi anser att vi alla är lika.
Svar på tråden God doesn´t make mistakes