Zargenta skrev 2011-09-02 11:11:49 följande:
Vet du, det är jäkligt lätt att säga EN sak innan man faktiskt hamnar i en sån situation där man tvingas att fatta ett beslut. Jag har alltid sagt att, blir jag med barn så gör jag abort, jag vill inte ha barn osv.
Förra året ställdes jag inför det svåraste beslutet (fram tills dess) när jag upptäckte att jag blivit med barn med någon som inte ville ha barn(vi hade varit ihop 2veckor när jag tydligen blivit gravid) han var mycket yngre och inte ett dugg redo, med en genetisk sjukdom i mitt eget bagage och dessutom hade barnet ärvt samma sjuka gener.
Valet att avsluta min graviditet var inget jag tog lätt på och är fortfarande ett smärtsamt minne men det var rätt beslut för mig, för honom och för barnet också. Att sättas till världen med de förutsättningarna vi hade, vore inte rättvist och bra för barnet!
Om drygt 17 dagar är det nu tänkt att min son ska komma till världen med en man som VILL ha barn, som KAN ta hand om det (när jag blir för sjuk för att kunna själv) och situationen för mig ser väldigt annorlunda ut och beslutet vi fattade att behålla barnet när det kom till kritan, känns RÄTT. Jag har gjort fosterdiagnostik 2ggr och valt att avsluta en gång pga felande gener och ANDRA omständigheter, denna gång är det fortfarande felande gener med i bilden, men omständigheterna är rätt <3
Jag dömer inte dig som person. Jag säger bara att ser vi på abortstatistiken ligger Sverige högt
och jag önskar det fanns ett effektivt abortförebyggande arbete. Det finns inte. Jag är också glad
att de personer med DOWNS jag träffat har fått födas.
Jag vet inte vilken typ av genetisk sjukdom det var i ditt fall. Det finns fall där ett barn inte kan överleva.
En kompis till min tidigare avlidna fru( min fru hade cancer) gjorde abort för att fostret var så skadat
att det inte hade kunnat överleva efter födseln och där säger jag inget.
Hur jag hade tänkt i en motvarande situation som din vet jag inte för jag vet inte detaljerna
i det fallet, men allmänt sett är jag glad när barn med Downs får födas.