• Nenne666

Omplacerar du din älskade hund om ditt barn visar sig vara allergisk?

Idag behöver man inte alltid omplacera sina djur, utan man kan välja att medicinera sina barn ist.
    Tillhör du den typen av förälder som behåller sina djur till priset av ditt egna allergiska barn?

Vi misstänkte och va oroliga för att min mellanson ev. skulle vara allergisk mot hundarna, vi ville testa för att vara helt säkra innan ett beslut fattades hemma hos oss.
    På allergimottagningen ställde jag en mängd frågor och uttryckte min oro och mitt hopp över att min son inte skulle uppvisa någon form av djurallergi, för helst så skulle jag vilja ha hundarna kvar.
    Men självklart inte till priset av våran son.
    Då svarade hon på allergimottagningen att många föräldrar väljer att medicinera sina barn framför att göra sig av med djuren, detta är ganska vanligtFörvånad. Hon uttryckte att hon blev glad för att jag resonerade så sunt i att omplacera djuren till förmån för vår son
    Eeh, sunt?
    För oss va detta självklart...även om det skulle va med sorg i hjärtat.
    Barnen går ju för sjutton först.

Detta har fått mig att fundera på vad det är för jävla djurmänniskor som inte gör sig av med katt och hund och ist väljer att medicinera sitt barn. Så jävla sjukt.
    Vi diskuterade frågan fram och tillbaka och hon höll med om att dessa föräldrar inte hade alla hästar hemma men inte kunde ge uttryck för det i den här typen av möten. Utan hon är tvingad att erbjuda detta alternativet, även om det stod henne emot.

Nu undrar jag hur ni ställer er i frågan om det skulle uppstå i er familj eller hur ni gjorde när det stod klart att något barn har blivit allergisk?

• Svar på tråden Omplacerar du din älskade hund om ditt barn visar sig vara allergisk?
  • painfulpleasure
    Nenne666 skrev 2011-08-31 12:13:37 följande:
    Om det absolut inte finns några andra alternativ än att medicinera så ska man göra det-självklart. Men i den här frågan så finns det ett alternativ där barnet slipper utsätta sin kropp för onödiga påfrestningar, nämligen att omplacera sitt djur.
    Mediciner är inget man ska leka med, heller inte allergier som kan förvärras eller göra barnet beroende av för att kunna vistas i sitt egna hem.
    painfulpleasure skrev 2011-08-31 11:56:14 följande:
    Nej.

Om barnet visar sig vara allergiskt, vilket är mycket troligt då jag är pälsdjursallergiker och väldigt många andra i min släkt, så får man lösa det på andra sätt.

Trots att jag avskyr att bo i hus skulle jag faktiskt kunna tänka mig det för att fortsätta ha hund.
    Då kan man bygga ett hundhus med hundgård så får hunden bo där.
    Då kan jag fortfarande träna och tävla och jag behöver inte leva utan hund.

För övrigt så tycker jag inte att det är fel att medicinera barnen om det får dem att må bättre.
    När jag var liten fanns det inget sådant alternativ så jag fick vara lite sjuk hela tiden och jag förstår min mamma att hon inte gjorde sig av med hundarna. 

Bor man på landet och barnet blir allergiskt mot allt som växer ute väljer nog de flesta att medicinera framför att flytta in till stan. Stackars barn! Not... 
    Jag tycker det är helt underbart att jag och mina barn har fått möjligheten att kunna ha djur och få ta del av dessa. Men inte till priset av att någon av mina barn ska gå 'småsjuk' (ditt uttryck) pga att dom blir allergiska i sina egna hem.
    Hemmet är mina barns fristad och trygghet och ska inte behöva påfresta sin kropp och mående i onödan. Kan man undvika det så ska man försöka göra allt man kan för att nå dit.

Är man vuxen så får man fatta vilka beslut man vill...men att tvinga sina barn till den här påfrestningen pga av mitt ego...nä.
    Så funkar ju inte jag.

Det är tom såpass illa att jag undrar hur sjukvården kan ställa sig positiv till detta.

Den frågan ställde jag den gången jag besökte allergimottagningen. Då fick jag svaret att det är bättre att man erbjuder detta eftersom det finns föräldrar som inte omplacerar sina djur ens om det inte hade funnits mediciner.
    Detta va deras sätt att underlätta för barnen på ett sätt som deras föräldrar inte va berädda att göra för sitt barn.

Ja, jag tycker det är skruvat.
    Jag tycker att det är helt fantastiskt att det finns hjälpmedel som underlättar för människor att få känna på glädjen att bo tillsammans och vistas kring djur.
    Hade det funnits när jag var liten hade jag tagit mediciner med glädje för att bli av med hundarna var det hemskaste som kunde hända i min värld.
    Jag låtsades till och med att inte känna något för att mamma inte skulle göra sig av med dem.

Jag är ju fortfarande allergisk men det är inget jag bryr mig om. Hundarna betyder mer för mig.
    För mig skulle det därför vara helt omöjligt att välja mellan barn och hundar.
    Det finns ju alternativa lösningar till omplacering och mediciner. 
    Tack och lov för det.
  • Kaosmamma

Jag har tre barn, hade vovven innan de kom. De två äldsta har astma så de kontrollerades mot hund en gång per halvår. När den äldsta var runt fyra så började han få svårt med andningen dagligen, och han fick jätte höga procent på allergi mot hund. Så ja vi omplacerade då jag inte vill att han tar mediciner i onödan, han får ju redan för astma samt att det kan tillkomma fler allergier om allergin pressas och samt att astman kan utvecklas ännu mer. Några månader efter vår älskade vovve omplacerads får vårt minsta barn också astma, med livshotande attacker.. Hon är nästan unik i sverige med hennes astma som är otroligt aggressiv och svår. Idag vet vi att hon kommer få allergier, de har sett stora benägenheter på detta i hennes vita blodkroppar. Och med det i facit så är jag så glad att vi omplacerade dante fast det var väldigt svårt. Men det som var positivt för oss är att min mamma tog honom! Hon bor fick 50 mil från oss men jag vet att han har det underbart och då och då får jag se honom! Jag själv blev också allergisk efter jag varit gravid med jag medicinerade dagligen, men nej inte när det gäller mina barn. Deras välmående först. Sen finns det ju olika grader på allergi men det är ju så att det kan ökas om man utsätts för allergi varje dag och samt en stor risk för att utveckla astma.

• Nenne666
    painfulpleasure skrev 2011-08-31 12:23:53 följande:
    Jag tycker att det är helt fantastiskt att det finns hjälpmedel som underlättar för människor att få känna på glädjen att bo tillsammans och vistas kring djur.
    Hade det funnits när jag var liten hade jag tagit mediciner med glädje för att bli av med hundarna var det hemskaste som kunde hända i min värld.
    Jag låtsades till och med att inte känna något för att mamma inte skulle göra sig av med dem.

Jag är ju fortfarande allergisk men det är inget jag bryr mig om. Hundarna betyder mer för mig.
    För mig skulle det därför vara helt omöjligt att välja mellan barn och hundar.
    Det finns ju alternativa lösningar till omplacering och mediciner. 
    Tack och lov för det.
    Jo, det är inte utan att det skulle innebära en fruktansvärd sorg för alla parter i vår familj också om vi tvingades fatta ett sådant beslut som att omplacera våran älskade hund. Men min oro för att försvåra mina barns hälsa skulle väga mer och det kan tex inte min 8-åring lugna mig i. Jag tycker oxå att det är ett helt fantastiskt att det finns hjälpmedel, men skulle enbart utnyttja sådant som mediciner då det inte finns något annat alternativ. Vilket jag tycker att det gör här.
  • Hey you

Absolut, med sorg i hjärtat...förstår inte hur man kan välja att trycka i sitt barn massa mediciner i "onödan"!!

• anayia
    Nenne666 skrev 2011-08-31 12:22:46 följande:
    Sen tycker jag det är skillnad att man som vuxen beslutar att man vill medicinera sig.  Det hade jag oxå gjort om det bara rörde sig om mig, eller om min karl valde att medicinera sig (utan påtryckningar från mig eller annan utomstående), för då är man vuxen nog att fatta egna beslut om sin kropp. Men barn är inte det.
    Ja fast många gånger är det nog bättre för barnet om djuret får vara kvar. Tror aldrig jag hade förlåtit mamma om hon gjort sig av med våra djur när hon mistänkte allergi hos mig och min syster.
  • MamaMija

Ett barn kan utveckla svårare allergi om det ständigt blir utsatt för allergenet. Antihistaminer kan man få biverkningar av. Det finns vaccination men funkar än så länge ganska dåligt, man kan ha otur och få ett betydligt värre allergi. Bättre på katter tex. Hur kan man tycka att det är ok att proppa i ett barn medicin framför ett jävla djur.. Det är inte hälsosamt att som allergiker ständigt vistas med det allergen de är överkänsliga mot. En hundgård hade varit det enda allernativ jag som allergiker själv skulle kunna tänka mig. Då hade man aldrig behövt utsättas för allergenet.

• MamaMija

Aldrig var fel skrivit men inte i samma utsträckning som om de bodde ihop..

• Nenne666
    anayia skrev 2011-08-31 12:46:30 följande:
    Ja fast många gånger är det nog bättre för barnet om djuret får vara kvar. Tror aldrig jag hade förlåtit mamma om hon gjort sig av med våra djur när hon mistänkte allergi hos mig och min syster.
    Kanske det.

Men om din mamma hade beskrivit att oron för dig och hennes kärlek för dig vägde mer än Pluto, så hade du kanske förstått, om inte annat som vuxen.

Det där är nog inte helt enkelt att sia om.

Mina barn skulle må apdåligt om jag va tvungen att omplacera, men då hade jag om och om igen förklarat varför. Jag tror att mina barn hade tagit det till sig...till slut.
  • Heavenly Divine

Vi omplacerade vår schäfer samt två katter då det visade sig att vår son var allergisk samt har astma. Aldrig i h-e att jag skulle behålla djuren här hemma och utsätta honom för det. Förstår inte riktigt hur man är funtad om man låter djuren gå före barnen....

Svar på tråden Omplacerar du din älskade hund om ditt barn visar sig vara allergisk?