Inlägg från: Vårväntanochlängtan |Visa alla inlägg
  • Vårväntanochlängtan

Hur ofta matar ni er katt

Har två innekatter som också äter kastratmat 2ggr dagen + mjukmat för den ena ibland då han är den enda som tycker om det.

nemo1 skrev 2011-09-03 18:20:15 följande:
    Katter har en väldigt kort tarm och liten magsäck så därför behöver dom äta flera gånger om dagen. Ge som sagt ett spannmålsfritt foder så blir inte katterna tjocka. 
    Frågan jag har är varför överhuvudtaget veterinären förespråkar detta torrfodret om det nu gör katterna runda & hungriga? Jag trodde de visste något när de säljer fodret på veterinärstationen
  • Vårväntanochlängtan
    Rigmor Mortis skrev 2011-09-03 19:13:08 följande:
    För att det håller katterna i form om man inte ger mer än rekommenderad dos. Jag mätte upp dagsdosen av ett torrfoder en gång och räknade bitarna. 70 st. För ett helt dygn...
    Ja det låter inte mycket, vet inte vad man ska ge dom att äta istället. Bara ena katten som gillar blötmat och det är redan två rejält stora killar. man går ju och tror att veterinärfodret är så himla bra & jag vill ge dom det som är bäst. Ska prata med vet nästa gång vi köper foder för katterna väger en del & är bara runt året.
  • Vårväntanochlängtan

Mina småäter också oftast till eftermiddagen ungefär, de vräker inte i sig allt på en gång. Sedan får de mat igen vid 5 tiden så det går nog ingen nöd på dom. Vi har royal canin och det brukar ju till och med rekommenderas av uppfödare.

Svar på tråden Hur ofta matar ni er katt