• Sinase

Hur ofta matar ni er katt

Jag har två halvvuxna katter som har små kroppar. På morgonen får de dela på en 100 gram matpåse, under dagen har de tillgång till torrfoder och på kvällen får de igen en matpåse. De växer och mår bra!

Vilken sorts mat får era katter? Hur ofta? :) 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-01 14:15
    Ja, har ni ute eller inne katter? :)

• Svar på tråden Hur ofta matar ni er katt
  • iii

Mina får mat morgon och kväll. Egentligen bör man nog ha mat framme hela tiden eftersom katter hellre småäter, men det fungerar inte för alla.

• Sinase

Precis! Mina vänners katter är helgalna i mat och de är lite överviktiga. De kan inte ha fram mat hela tiden!

• Emmi27

Vår får sen några veckor tillbaka veterinärfoder för att friskies och whiskas och sånt bara är skit, ena katten har blivit supersmal för hon äter inte den maten, andra katten tål den inte för han kräks och får magkatarr och den tredje har inga problem med den maten men tror han mår bättre av detta också.

katterna är 2,5 år och 4 år och de får vet essentials young adult från science plan.
    Ska skaffa mått så man vet hur mycket dom får, brukar mäta upp med dl mått nu. Men de får på morgonen så att de blir mätta, sen lägger vi upp så att de har under dagen och det brukar oftast vara slut när vi kommer hem och då får de mer på kvällen.

Har märkt skillnad på deras päls på bara några veckor, blivit blankare och min lilla birma har redan gått upp i vikt =)

• bad gyal

Jag ger han en påse på morgonen, och en på kvällen o lite torr foder har han hela tiden...

Han är så söt, för han är smart. Han brukar jama och säga hej liksom, men nu i morse så jamade han o han gick inte och la sig eller slutade jama då jag pratade med honom, så då kom jag på att han var hungrig :P. Så gav jag han  mat, sen nattade jag honom under en filt på sitt hus som står bredvid vår säng och han somnade :)

Min Tiger är den sötaste katten som finns :) 

• Emmi27
    bad gyal skrev 2011-09-01 13:41:13 följande:
    Jag ger han en påse på morgonen, och en på kvällen o lite torr foder har han hela tiden...

Han är så söt, för han är smart. Han brukar jama och säga hej liksom, men nu i morse så jamade han o han gick inte och la sig eller slutade jama då jag pratade med honom, så då kom jag på att han var hungrig :P. Så gav jag han  mat, sen nattade jag honom under en filt på sitt hus som står bredvid vår säng och han somnade :)

Min Tiger är den sötaste katten som finns :) 
    haha va gulligt! har han ett eget litet hus :P
  • nemo1

Katter blir inte tjocka av fri tillgång på mat om man ger dom ett torrfoder utan spannmål. Mina har fri tillgång på både torrfoder och blötmat. Jag ger Porta 21 sensible, helt utan spannmål och Mjau och Bozita blötmat.
    Ts vad ger du för mat själv? 

• iii
    nemo1 skrev 2011-09-01 13:44:17 följande:
    Katter blir inte tjocka av fri tillgång på mat om man ger dom ett torrfoder utan spannmål. Mina har fri tillgång på både torrfoder och blötmat. Jag ger Porta 21 sensible, helt utan spannmål och Mjau och Bozita blötmat.
    Det beror väl på hur mycket de äter av maten snarare. Äter de mer kalorier än de förbränner så är det klart de blir tjocka oavsett om maten innehåller spannmål eller ej.
  • luna1

Vi har mat framme jämt till alla våra katter :) 

• Sinase
    nemo1 skrev 2011-09-01 13:44:17 följande:
    Jag ger Kitekat påsar och torrfoder. De verkar gilla maten och är pigga och glada! :)
Svar på tråden Hur ofta matar ni er katt