Inlägg från: Rigmor Mortis |Visa alla inlägg
  • Rigmor Mortis

Hur ofta matar ni er katt

Fri tillgång, det varierar lite om de får mest blötmat eller mest torrfoder. De är innekatter.

• Rigmor Mortis
    LisaVäntar skrev 2011-09-03 17:11:32 följande:
    De behöver inte äta mer, de äter lagom och håller sig fina när jag kontrollerar intaget. Tycker burkmat är onödigt när detta funkar bra :)
    Det låter inte så bra att du inte kan ge dem mer än absolut minimum. Vore det inte bättre om de kunde äta sig mätta och ändå inte bli tjocka?
    LisaVäntar skrev 2011-09-03 12:24:46 följande:
    Morgon och kväll, absolut inte fri tillgång, de sväller som grisar om de får mer än absolut minimum. Båda är kastrerade o äter specialmat för det.
  • Rigmor Mortis
    Vårväntanochlängtan skrev 2011-09-03 19:06:26 följande:
    Har två innekatter som också äter kastratmat 2ggr dagen + mjukmat för den ena ibland då han är den enda som tycker om det.Frågan jag har är varför överhuvudtaget veterinären förespråkar detta torrfodret om det nu gör katterna runda & hungriga? Jag trodde de visste något när de säljer fodret på veterinärstationen
    För att det håller katterna i form om man inte ger mer än rekommenderad dos. Jag mätte upp dagsdosen av ett torrfoder en gång och räknade bitarna. 70 st. För ett helt dygn...
  • Rigmor Mortis
    Vårväntanochlängtan skrev 2011-09-03 19:51:29 följande:
    Ja det låter inte mycket, vet inte vad man ska ge dom att äta istället. Bara ena katten som gillar blötmat och det är redan två rejält stora killar. man går ju och tror att veterinärfodret är så himla bra & jag vill ge dom det som är bäst. Ska prata med vet nästa gång vi köper foder för katterna väger en del & är bara runt året.
    Väg upp rekommenderad dagsdos och se hur mycket det är, jag minns inte vilket foder jag kollade på och ditt kanske är en större volym som rekommenderas
  • Rigmor Mortis

I tillägg till nemo01:s inlägg vill jag bara inflika att sockerkulör inte är så farligt, Mjau har (hade? det var ett tag sen jag mailade) 0,025% socker i sina burkar. Det är för att människor ska tycka det ser trevligare ut, fånigt men så små mängder socker gör ingen större skillnad för en katt.

Svar på tråden Hur ofta matar ni er katt