Inlägg från: nemo1 |Visa alla inlägg
  • nemo1

Hur ofta matar ni er katt

Katter blir inte tjocka av fri tillgång på mat om man ger dom ett torrfoder utan spannmål. Mina har fri tillgång på både torrfoder och blötmat. Jag ger Porta 21 sensible, helt utan spannmål och Mjau och Bozita blötmat.
    Ts vad ger du för mat själv? 

• nemo1
    pluvdo skrev 2011-09-02 01:32:36 följande:
    Mina katter får både torrfoder (oftast Friskies) och burkmat (Pussy, Mjau, Whiskas, Icas egna, Hemköps egna, etc. beroende på var jag handlar och priser) och jag lägger upp mat till dem när de ber om det. De mår bra, alla tre.
    Du ger det absolut sämsta fodret som finns, Friskis innehåller 4% kött och resten spannmål. Inte ens värt att ge till grisar. Du har dessutom en dräktig katt som får äta denna skit. En dräktig katt ska under hela dräktigheten och digivningen äta kattungemat som innehåller mer fett.
  • nemo1
    Morkullan skrev 2011-09-02 22:34:06 följande:
    Mina katter har fri tillgång på högkvalitativt torrfoder och vatten.
    Sen kompletterar de själva med möss, sorkar och småfåglar.

Burkmat får de inte så ofta då det mest är vatten och inte speciellt näringsrikt även om det smakar gott i munnen på kissarna
    Burkmat är mer näringsrikt än alla torrfoder. Innehåller protein som är kattens naturliga föda och massor med vatten som är mycket bra då de flesta katter har en för liten törstkänsla och det gör så att urinblåsan spolas igenom hela tiden och då minskar risken för urinvägsbesvär och stenar. 
  • nemo1
    LisaVäntar skrev 2011-09-03 12:24:46 följande:
    Morgon och kväll, absolut inte fri tillgång, de sväller som grisar om de får mer än absolut minimum. Båda är kastrerade o äter specialmat för det.
    Kastratmat innehåller ännu mer kolhydrater som gör katten tjock. Köp ett spannmålsfritt torrfoder och ge dom mycket blötmat så håller dom vikten.
  • nemo1
    LisaVäntar skrev 2011-09-03 18:08:37 följande:
    De äter sig mätta, men de kan inte ha mat framme jämt. Har de det blir de så småningom kräsna och äter inte annat än leverpastej typ! Bättre de får längta efter maten o bli glada o nöjda när de får och verkligen äter när de får mat!
    Katter har en väldigt kort tarm och liten magsäck så därför behöver dom äta flera gånger om dagen. Ge som sagt ett spannmålsfritt foder så blir inte katterna tjocka. 
  • nemo1
    LisaVäntar skrev 2011-09-03 18:27:27 följande:
    Det är ju det de gör. Suck för alla förståsigpåare som inte skulle ge sina katter annat än flytande guld för då dööööööööööör dom!!
    Det var du själv som skrev att du ger dom minimum med mat, det tolkar inte jag som att dom får mycket mat. Du ger dessutom ett kastratfoder som innehåller massor med spannmål  = katten måste äta mer för att bli mätt och skiter mer för att det bara är bukfylla.
  • nemo1
    Vårväntanochlängtan skrev 2011-09-03 19:51:29 följande:
    Ja det låter inte mycket, vet inte vad man ska ge dom att äta istället. Bara ena katten som gillar blötmat och det är redan två rejält stora killar. man går ju och tror att veterinärfodret är så himla bra & jag vill ge dom det som är bäst. Ska prata med vet nästa gång vi köper foder för katterna väger en del & är bara runt året.
    Med sunt förnuft kommer du långt själv. Veterinärerna är sponsrade av olika tillverkare så det är klart att dom pratar gott om "sitt" foder.
    Titta på vad som står i innehållsdeklarationen. Animaliskt protein ska stå först tex kyckling (då innehåller det mest av det) det ska vara så lite spannmål som möjligt, helst inget alls (finns tre, fyra stycken bara som är helt spannmålsfria) kolhydrater gör katten fet. Det ska vara så mycket fett som möjligt då katter får sin energi från fett och inte från kolhydrater som vi människor. Inget socker ska vara tillsatt och så lite salt och magnesium som möjligt.
  • nemo1

Jag har själv tidigare använt RC men om du tittar på påsen så innehåller det rätt mycket spannmål. Ffa RC sterilised

Svar på tråden Hur ofta matar ni er katt