Inlägg från: Sinase |Visa alla inlägg
  • Sinase

Hur ofta matar ni er katt

Jag har två halvvuxna katter som har små kroppar. På morgonen får de dela på en 100 gram matpåse, under dagen har de tillgång till torrfoder och på kvällen får de igen en matpåse. De växer och mår bra!

Vilken sorts mat får era katter? Hur ofta? :) 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-01 14:15
    Ja, har ni ute eller inne katter? :)

• Svar på tråden Hur ofta matar ni er katt
  • Sinase

Precis! Mina vänners katter är helgalna i mat och de är lite överviktiga. De kan inte ha fram mat hela tiden!

• Sinase
    nemo1 skrev 2011-09-01 13:44:17 följande:
    Katter blir inte tjocka av fri tillgång på mat om man ger dom ett torrfoder utan spannmål. Mina har fri tillgång på både torrfoder och blötmat. Jag ger Porta 21 sensible, helt utan spannmål och Mjau och Bozita blötmat.
    Ts vad ger du för mat själv? 
    Jag ger Kitekat påsar och torrfoder. De verkar gilla maten och är pigga och glada! :)
  • Sinase
    luna1 skrev 2011-09-01 13:49:17 följande:
    Vi har mat framme jämt till alla våra katter :) 
    Ja de sköter ju sig själva ganska långt :)
  • Sinase

Har ni inne eller utekatter?? Våra katter springer ute och kommer in för att sova och äta :D eller säga hej

• Sinase
    Lowika skrev 2011-09-01 14:01:58 följande:
    Innekatt som för någon månad sen blev utekatt :D Hon är inne på natten och när vi inte är hemma (jobbet eller annat). Ute om vi är hemma och vakna. Om det inte spöregnar... då vill hon in.
    Våra katter kommer också in till natten, eller om vi jobbar länge. Hur gammal är katten?? Lärde den sig snabbt att vistas ute? :)
  • Sinase
    Mirris skrev 2011-09-01 14:18:42 följande:
    Här är han det "lilla" livet!

Hahha, underbart! :D
  • Sinase
    Lowika skrev 2011-09-01 14:32:57 följande:
    hon är 9 år! Bott i lägenhet hela sitt liv, tills vi flyttade till hus i juni. Då fick hon gå ut i lina i trädgården. Men hon lyckades ta sig ur selen, och en dag slutade vi försöka ha koll, och öppnade helt enkel bara dörren! Funkar väldigt bra, förutom att hon vill ut väldigt tidigt på morgonen (gör knappt några behov i lådan längre om hon inte måste, undras vilken grannes rabatt som blir gödslad... :-/ )
    Haha, kul! :)
  • Sinase
    Kimona skrev 2011-09-01 18:55:03 följande:
    Vår ena katt älskar dessutom grönsaker och särskilt majs så hon brukar få smaka lite vid varje middag :)
    Hon äter ALLT... utom krabba xD
    Haha, våra katter blir också helt galna av majs!! Minns att jag hade suttit i soffan och ätit och majsen smakade inte bra, så ja lämnade den på fatet. Efter en stund när jag gjort något annat och skulle plocka bort fatet var majskolven borta. Majs överallt i soffan och på golvet och två nöjda små katter. Har ännu inte hittat majskolven.... ;)
  • Sinase
    LisaVäntar skrev 2011-09-03 18:58:15 följande:
    Suck!!! Hela inlägget försvann. Skit samma, orka sitta här och försvara sig när det enda jag gjorde var att svara på ts fråga. Ts: mina kastrerade katter kan inte äta mer än det som står på påsen, då blir de feta. De måste dessutom äta just den kastratmaten annars får de problem med urinvägarna.
    Tack för ditt svar! ;) Katter är ju olika, eller hur....?
  • Sinase
    nemo1 skrev 2011-09-03 20:27:19 följande:
    Med sunt förnuft kommer du långt själv. Veterinärerna är sponsrade av olika tillverkare så det är klart att dom pratar gott om "sitt" foder.
    Titta på vad som står i innehållsdeklarationen. Animaliskt protein ska stå först tex kyckling (då innehåller det mest av det) det ska vara så lite spannmål som möjligt, helst inget alls (finns tre, fyra stycken bara som är helt spannmålsfria) kolhydrater gör katten fet. Det ska vara så mycket fett som möjligt då katter får sin energi från fett och inte från kolhydrater som vi människor. Inget socker ska vara tillsatt och så lite salt och magnesium som möjligt.
    Nu när jag läst på påsarna står det att de innehåller vegetabiliskt proteinextrakt och vegetabiliska biprodukter. Är detta dåligt för katterna???
  • Sinase
    bad gyal skrev 2011-09-04 07:55:19 följande:
    När man ändå pratar om katter, vet ni, varje gång jag använder toan och katten tiger är hemma, kommer han och lägger sig i mitt knä :P... 
    Haha, min ena jamar vid dörren tills jag öppnar. :)
Svar på tråden Hur ofta matar ni er katt