Inlägg från: PumpkinQueen |Visa alla inlägg
  • PumpkinQueen

Hur ofta matar ni er katt

Mina har fri tillgång till Orijens torrfoder. Det fungerar bra, ingen utav dem är överviktiga och de är jättefina i pälsen.

Jag hade gärna gett dem blötmat, men den ena är superkänslig i magen och får diarré så fort han äter något nytt. Har provat både mjaus blötmat, rå kyckling, RC, Science Plan, etc, men det slutar alltid med att han blir lös i magen, kräks och går ner i vikt.

Så istället för att försöka ge dem mjukt foder har jag köpt en drickfontän, och hoppas att den stimulerar dem till att dricka så mycket som de behöver för att slippa eventuella njurproblem senare i livet.

• PumpkinQueen
    iii skrev 2011-09-01 13:46:24 följande:
    Det beror väl på hur mycket de äter av maten snarare. Äter de mer kalorier än de förbränner så är det klart de blir tjocka oavsett om maten innehåller spannmål eller ej.
    Fast om de äter ett foder som enbart innehåller kött och fett så blir de mätta snabbare. Alltså äter de inte lika mycket. Alltså får de i sig färre kalorier. Alltså blir de inte överviktiga.

Kolhydrater gör katten hungrig, alltså äter den mer och därför går den upp i vikt.
Svar på tråden Hur ofta matar ni er katt